راهنمای استفاده از پلت مرغی

خرید پلت مرغی

آخرین مقالات

خرید پلت مرغی

پلت مرغی یک منبع غنی و کارآمد از نیتروژن است. نیتروژن برای  رشد سبز  گیاهان لازم است. البته مواد مغذی دیگری نیز در این کود وجود دارد، که در رشد و نمو گیاهان تاثیر دارد. فسفر و پتاسیم پلت مرغی دوره رشد گیاه را بهبود می بخشد. فسفر و پتاسیم موجود در پلت مرغی بوده دوره رشد گیاه را سرعت و کیفیت می بخشند. پتاسیم عامل اصلی گلدهی و میوه دهی درختان میوه می باشند.  فسفر نیز مسئول اصلاح روند رشد و بهبود جذب مواد مغذی توسط گیاه است.

استفاده از پلت مرغی برای گیاهان بسیار ساده است.

 استفاده از پلت مرغی برای گیاهان   بسیار ساده است  و نیاز به داشتن هیچ مهارت خاصی ندارد. به همین خاطر، پلت مرغی برای کشاورزان و باغدارانی که در این صنعت تازه‌کار هستند، می تواند مفید باشد.پلت مرغی  بهترین گزینه برای تقویت و اصلاح خاک باغ و باغچه‌های خانگی نیز محسوب می‌شود.

بهترین زمان استفاده از پلت مرغی برای محصولات مختلف

بهترین زمان برای  استفاده کود پلیت مرغی به خاک زمین کشاورزی یا باغ میوه و سبزیجات،  اواخر بهمن تا اوایل آذر ماه  می باشد. کوددهی بوسیله پلت مرغی باید هر چهار تا شش هفته یکبار انجام بگیرد، در فصل رشد گیاه، سراسر خاک زمین زراعی یا باغ مورد نظر باید با کود پلت مرغی تغذیه شود. به منظور اثرگذاری حداکثری پلت مرغی بهتر است،  این کود را به طور یکنواخت بر روی خاک بریزید، در مرحله بعد از کودریزی، با ابزار مناسبی کمی کود و خاک را زیر و رو کنید تا خوب مخلوط شوند. پس از کاشت بذر،  خاک را آبپاشی کنید. به خصوص اگر هوا گرم و خشک باشد.

برای استفاده از پلت مرغی در فصل رشد، بهتر است مراحل زیر در نظر گرفته شود:

کود را به طور مساوی روی خاک و اطراف همه گیاهان بپاشید، در مرحله بعد با استفاده از یک چنگک  معمولی،  پلت مرغی را به آرامی در خاک  قرار دهید، بعد کوددهی خاک را به خوبی آبیاری کنید.

پلیت مرغی

 

 بهترین زمان کوددهی گیاهان جوان اوایل شهریور ماه است.

بهترین زمان برای کوددهی گیاهان جوان  اواخر اسفند تا اوایل شهریور است، گیاهان جوان  اگر چه حساسیت بذرها و جوانه‌زنی  را ندارند، اما در صورت آسیب از بین خواهند رفت. بنابراین رعایت نکات زیر ضروری است.  نادیده گرفته شوند، آسیب می‌بینند. دقت کنید که فاصله بین دو کوددهی باید بین چهار تا شش هفته باشد. این موضوع کمک می‌کند که گیاه همواره فعال و در حال رشد باشد؛پس از اینکه  پلت مرغی در کنار گیاه پاشیده‌شد، باید به خوبی با خاک مخلوط شده و سپس آبیاری کنید.

آیا به تازگی کسب‌وکار کشاورزی خود را راه انداخته‌اید یا  در این حوزه تازه‌کار محسوب می‌شوید و به چالش‌های فراوانی برخورده‌اید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. ایرانکود علاوه بر تولید، واردات، صادرات و عرضه انواع کودهای طبیعی باکیفیت؛ می‌توانیم راهنمای شما در راه‌اندازی، توسعه و به موفقیت رساندن کسب‌وکار کشاورزی یا باغداری‌تان باشیم. کافی است با مشاوران ما تماس گرفته و دغدغه‌های خود را بازگو کنید. کارشناسان ما می‌توانند در زمینه‌های مختلف کشاورزی به شما کمک کنند.

پلیت مرغی، منبع غنی از NPK طبیعی

کشت و پرورش گیاهان به خاطر حساسیت بالایی که این موجودات زنده دارند، می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد. چالش‌هایی که گاهی کشاورز یا باغدار زحمتکش را متحمل ضرر و زیان مالی کرده و کسب‌وکارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر کشاورز و باغداری، عمل آوردن محصول خوب و عرضه آن به بازار تولیدات کشاورزی است. بنابراین خاکی که به موقع محصول می‌دهد و محصولاتش دارای کمیت و کیفیت قابل‌قبولی است، حکم کیمیا را برای کشاورزان دارد. اما راه‌حل کشاورزان برای برطرف کردن این دغدغه چیست؟ فعالان حوزه کشاورزی چطور از ثمردهی زمین و باغ خود اطمینان کسب می‌کنند؟ آنها با استفاده از چه ابزار و متریالی نرخ رشد گیاهان و حاصلخیزی خاکشان را افزایش می‌دهند؟

تقویت کردن خاک و گیاه، یک روش کارآمد در بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی است. مواد طبیعی و شیمیایی زیادی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند اما، پلیت مرغی به عنوان تقویت‌کننده‌ای که بیشترین میزان نیتروژن را در بین کودهای طبیعی دیگر دارد، در نوع خود منحصر به فرد است.

پلیت مرغی، تأمین کننده نیتروژن خاک و گیاه

پلیت مرغی ترکیبی از نیتروژن، پتاسیم، فسفر، سولفات، اسید اوریک و خیلی ذرات ریزمغذی و درشت مغذی دیگر است، که در کنار هم ماده معجزه‌آسایی را تشکیل می‌دهند. بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که در حوزه کشاورزی انجام گرفته‌است، وجود سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای رشد سالم و موفقیت‌آمیز گیاه ضروری است. البته اگر بخواهیم مهم‌ترین عنصر رشد گیاه را از میان این سه ماده نام ببریم، نیتروژن با اختلاف مهم‌ترینشان است. وجود این سه ماده که در صنعت کشاورزی با عنوان NPK شناخته می‌شوند، لازمه رشد هر گیاهی است. بنابراین بهترین کودها آنانی هستند، که این سه ماده را در ترکیبات خود دارند. کود پلت مرغی منبع غنی از NPK است و جالب‌تر اینکه درصد مواد تشکیل‌دهنده آن به گونه‌ای است، که نیتروژن در آن حرف اول را می‌زند. وجه تمایز پلت مرغی با دیگر کودهای حاوی NPK در این است که، این کود سه عنصر ضروری نام‌برده را به طور طبیعی در بافت خود دارد.

پلیت مرغی چگونه تولید می‌شود؟

پلیت مرغی حاصل انجام فرآیندهایی بر روی کود مرغ است. در این فرآیند پلیت مرغی پروسه استرلیزه شدن را از سر می‌گذراند و به ترکیبی از مواد مغذی بدون سم تبدیل می‌شود. نتیجه‌ای که از کود اولیه مرغ حاصل می‌شود، یک ماده خشک عاری از ویروس، میکروب، باکتری، سم، تخم حشرات و مواد شیمیایی مضر و حاوی انواع ویتامین و مواد آلی و معدنی است، که تأثیر باورنکردنی بر روی کیفیت خاک و رشد گیاهان دارد.

کود پلیت مرغی، سودآور و کم‌هزینه

سال‌ها بود که پرورش‌دهنده‌گان مرغ و خروس بابت قیمت بالایی که کمپانی‌های فروشنده غذای پرنده برای تولیداتشان تعیین می‌کردند، شاکی بودند. پولی که پرورش‌دهنده‌گان مرغ برای غذای این پرندگان می‌پرداختند، به هیچ عنوان با فروش محصولاتشان تأمین نمی‌شد. برای همین تأمین غذای مرغ بوسیله خود آنان، به یک گزینه سودآور و اقدام متدوال در میان مزرعه‌داران تبدیل شد.

اما موضوعی که باعث شد پرورش مرغ به یک کسب‌وکار پرسود و کم‌هزینه تبدیل شود، این بود که مزرعه‌داران می‌توانستند از کود تولید شده توسط مرغ‌ها در پرورش گیاهان و تولید غذای خود این گونه پرنده‌ها استفاده کنند. در واقع با این حرکت مزرعه‌داران مطمئن شدند، که ویتامین‌ها و مواد معدنی که در کود مرغ‌هایشان وجود دارد، در چرخه منحصر به فردی به خودشان برمی‌گردد.

اما مزیت‌های پلیت مرغی تنها به تأمین غذای خود این پرندگان محدود نمی‌شود. خواصی که پلیت مرغی دارد، به انواع گیاهان منقعت می‌رساند و خاک را نیز بی‌نصیب نمی‌گذارد.

 

پلیت مرغی

 

پلیت مرغی چه فوایدی برای خاک، گیاه و کسب‌وکار کشاورزی شما دارد؟

قابلیت‌های پلت مرغی در رونق‌دهی به کسب‌وکار کشاورزی و باغداری بی‌نظیر است. اگر بخواهیم به کاربردی‌ترین ویژگی‌های پلت مرغی و مهم‌ترین مزیت‌هایش اشاره کنیم، باید هفت مورد را عنوان کنیم:

  1. افزایش فعالیت‌های بیولوژیکی خاک

    پلیت مرغی با مواد مغذی تشکیل‌دهنده‌اش، یک محرک قدرتمند برای ذرات خاک محسوب می‌شود. این کود طبیعی ساختار خاک را اصلاح ‌کرده و شرایط رشد بهتر گیاه را در آن ایجاد می‌کند.

  2. بهبود سرعت و کیفیت رشد گیاه

    از آنجاییکه نیتروژن یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده پلیت مرغی است، این کود می‌تواند سرعت و کیفیت رشد گیاه را به میزان قابل‌توجهی بالا ببرد. در واقع نیتروژن شرایطی که گیاه برای رشد بی‌دردسر به آن احتیاج دارد را فراهم کرده و متریال مورد نیاز را نیز در اختیارش می‌گذارد.علاوه بر نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیز که هر کدام به اندازه خود در تشکیل کلروفیل و تکثیر ریشه و ساقه گیاه نقش دارند، بخشی از ترکیبات پلت مرغی را تشکیل داده‌اند.

  1. افزایش عمر مفید گیاه

    یکی از خواص نیتروژن، کمک به سبز شدن برگ‌ها است. در واقع این ماده در پرورش گیاهان برگ‌دار نقش اساسی دارد. از طرفی تأثیر پلیت مرغی بر روی خاک و گیاه، اثر زودگذر محسوب نمی‌شوند. بنابراین گیاهی که توسط پلیت مرغی تغذیه می‌شود، سبزتر می‌شود و مدت بیشتری را سبز باقی می‌ماند.

  2. کمک به فرآیند فتوسنتز در گیاه

    پلت مرغی به عنوان منبعی سرشار از سه عنصر نیتروژن، پتاسیم و فسفر؛ فرآیند فتوسنتز را در گیاه بهبود می‌بخشد. به این ترتیب کود پلت مرغی علاوه بر فایده‌ای که برای گیاه و خاک دارد، به محیط زیست و تولید اکسیژن نیز کمک شایانی می‌کند.

  3. افزایش کیفیت و کمیت محصولات

    گیاهانی که توسط پلیت مرغی تقویت می‌شوند، درست به موقع جوانه می‌زنند، گل می‌دهند و میوه تولید می‌کنند. علاوه بر آن، محصولات باغ و زمینی که تحت تأثیر پلیت مرغی اصلاح ساختاری شده‌است، درشت‌تر، باکیفیت‌تر، خوش‌طعم‌تر، خوش‌رنگ‌تر، خوش‌بوتر و پرخاصیت‌تر هستند.

در ضمن، گیاهان تقویت‌شده با پلیت مرغی، دانه‌های سالم‌تر و بیشتری تولید کرده و نرخ محصول‌دهی‌شان نیز بالاتر است.

  1. اصلاح ساختار خاک

    پلیت مرغی خاک را متخلخل کرده و به این ترتیب راه نفوذ هوا و اکسیژن را به لایه‌های زیری باز می‌کند. در نتیجه این فرآیند، گیاه بهتر نفس می‌کشد. همچنین رنگ تیره پلیت مرغی، جذب نور خورشید را از طریق خاک افزایش می‌دهد. اسیدیته خاک با وجود پلیت مرغی تنظیم شده و ظرفیت نگهداری آب توسط آن افزایش می‌یابد. همه این قابلیت‌ها که در پلت مرغی وجود دارد، باعث می‌شود که خاک حاوی این ماده ارگانیک، ساختار بهتری داشته‌باشد.

  2. پیشگیری از فرسایش خاک و آماده‌سازی آن برای کشت‌ مجدد

    پلیت مرغی آب را به خوبی در خاک نگه می‌دارد. به همین خاطر ذرات خاک حاوی این ماده به راحتی تحت تأثیر بارش‌ باران شسته نمی‌شوند. به علاوه موادی که پلیت مرغی به خاک می‌افزاید و قابلیت‌هایی که در جهت تراکم بهتر، تنفس راحت‌تر، نگهداری از آب و جذب نور خورشید در آن ایجاد می‌کند، اثرات طولانی‌مدتی بر خاک می‌گذارد. بنابراین خاک حاوی پلت مرغی در اثر کشت‌های مجدد ضعیف نمی‌شود. این کود ارگانیک می‌تواند خاک خسته و بی‌قوت را نیز برای کشت مجدد و احیاء شدن آماده کند.

خرید آنلاین پلت مرغی

پلیت مرغی یک تقویت‌کننده مقرون به صرفه و به شدت کارآمد برای خاک و گیاه شما به حساب می‌آید. این کود شما را از دیگر تقویت‌کننده‌‌های شیمیایی بی‌نیاز کرده و به بار نشستن زمین و باغ‌تان را تضمین می‌کند.

متخصصین با تجربه ما در ایرانکود شما را در جهت خریداری میزان و نوع کود مناسب برای باغ یا زمین کشاورزیتان‌، را راهنمایی می‌کنند.

اشتراک گذاری