اسید هیومیک برای کیوی

اسید هیومیک برای کیوی

آخرین مقالات

در این مقاله شما با کود اسید هیومیک و ترکیبات آن و همچنین تاثیرات استفاده از کود اسید هیومیک برای کیوی آشنا می‌شوید.

اسید هیومیک چیست؟

اسید هیومیک یکی از مواد طبیعی است که به شکل ارگانیک در خاک ها، اقیانوس ها و زغال سنگ و غیره وجود دارد. کود هیومیک اسید در واقع از تجزیه بقایای گیاهان و جانوران طی سالیان دراز به وجود می‌آید. این بقایا در خاک ها مدفون شده و با فعالیت های باکتری ها و قارچ های مختلف تجزیه می‌شوند.

اسید هیومیک برای کیویبا گذشت سال ها خاک و سنگ روی این مواد را پوشانده و تحت فشار سنگ مواد هوموس که حاوی اسید هیومیک هستند به وجود می‌آیند. منبع اصلی استخراج اسید هیومیک مکان هایی هستند که مواد آلی قدیمی در آن جا یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای فندق

نحوه عملکرد اسید هیومیک

اسید هیومیک با ترکیب خاصی که دارد حاصلخیزی خاک را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این حاصلخیری باعث می‌شود تا گیاهان رشد بهتری در این خاک داشته باشند. این کود با سایر کودها تفاوت هایی اساسی دارد چون نوعی کود ارگانیک محسوب می‌شود. استفاده از اسید هیومیک در کشاورزی و باغداری باعث می‌شود مواد مغذی و ویتامین های مهم برای خاک و گیاه تامین شوند. ریشه گیاه با جذب این عنصرها و ترکیبات مغذی، زمینه رشد بهتر گیاه را فراهم می‌کند و در مراحل بعدی رشد هم تاثیر گذار است مثل افزایش سرعت جوانه زنی و میوه دهی.

اسید هیومیک نوعی کود طبیعی است در نتیجه باعث افزایش فعالیت های موجودات زنده و ریز داخل خاک می‌شود. این کار باعث می‌شود تا رشد گیاهان و درخت به میزان زیادی بهبود پیدا کند.

انواع کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک قهوه ای رنگ است و از لحاظ فیزیکی به شکل های مختلف مایع، پودری و گرانوله تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. دو نوع پودری و مایع این کود بیشتر رایج است و در شرکت های تولیدی بعد از استخراج به بازار عرضه می‌شوند. دسته بندی دیگری هم در مورد کودهای اسید هیومیک وجود دارد و آن فعال و غیرفعال بودن کود است. نوع گرانوله کودهای اسید هیومیک غیرفعال است یعنی در آب حل نمی‌شود ولی نوع غعال یعنی فرم مایع و پودری به راحتی در آب حل می‌شوند.

اسید هیومیک برای کیویاین دو نوع از کود اسید هیومیک با خاصیت انحلال بالا باعث می‌شوند که از آن ها در آبیاری استفاده شود. نوع مایع این کود برای استفاده در سیستم آبیاری قطره ای بسیار مناسب است. اسید هیومیک پودری هم حلالیت زیادی دارد و قابل استفاده با روش های مختلف آبیاری است. در صورت ته نشین شدن این کود در آب، ناخالصی آن مشخص می‌شود.

زمان و نحوه مصرف اسید هیومیک

هیومیک اسید با چند روش مختلف قابل استفاده است که متداول ترین آن ها کود آبیاری، چالکود، غوطه ور کردن نشا و روش بذرمال هستند.

میزان و نحوه مصرف کود اسید هیومیک روی بسته بندی اکثر اوقات درج شده است. در سیستم آبیاری قطره ای یا تحت فشار کود اسید هیومیک را در مخزن آب می‌ریزند و استفاده می‌کنند. در روش آبیاری غرقابی هم می‌توان دو ساعت بعد از اتمام آبیاری کود را به زمین اضافه کرد تا همراه آب جذب خاک شود. مقدار مصرف کود برای گیاهان و درختان مختلف متفاوت است و باید زه دستپرالعمل کود توجه شود.

مزایای هیومیک اسید برای گیاهان

  • افزایش عمل ریشه زایی گیاهان
  • افزایش جذب مواد و عنصرهای مغذی توسط گیاهان
  • ممانعت از ورود سموم و مواد مضر موجود در خاک به گیاه
  • افزایش قدرت حفظ رطوبت خاک
  • بهبود انجام فعالیت مختلف گیاه مثل فتوسنتز، تشکیل کلروفیل، تولید قند و اسید آمینه

اسید هیومیک برای کیوی

کود اسید هیومیک برای درختان میوه مزایای چشمگیری دارد. این کود آلی و ارگانیک را می‌توان برای همه درختان میوه استفاده کرد.

کیوی یکی از درختان دو پایه است که گل های نر و ماده این درخت روی یک پایه رشد می‌کنند. گرده افشانی این درخت توسط باد و حشرات انجام شده و درخت بارور می‌شود. درخت کیوی بومی چبن بوده و بعد از گذشت سال ها به سایر کشورها منتقل شده است. گل های درخت کیوی  ابتدا شیری رنگ هستند و با بعد از مدت زمان کوتاهی طلایی رنگ می‌شوند. گل ها در اواخر فصل بهار شکوفا می‌شوند. برگ های کیوی قلبی شکل اند و در فصل پاییز به طور کامل می‌ریزند‌. میوه درخت کیوی از اوایل آبان ماه برای برداشت آماده می‌شوند.

اسید هیومیک برای کیویکوددهی درخت کیوی

درخت کیوی برای رشد کافی و مطلوب به عنصر مغذی مختلف نیاز دارد و کمبود هر کدام از این عنصرها موجب بروز اختلال در رشد درخت و تولید محصول می‌شود. کوددهی کافی در زمان مناسب نیازهای درخت را رفع کرده وباعث رشد و میوه دهی بالای آن می‌شود. درخت کیوی به عناصر اصلی و مهمی مثل پتاسیم، نیتروژن و فسفر نیاز فراوانی دارد و استفاده از کودهای حاوی این عناصر در رشد بیشتر درخت موثر هستند.

بیشتر بخوانید: قیمت کود کامل برای پسته

اسید هیومیک برای کیوی یکی از کودهای ارگانیک و مهم است. استفاده از اسید هیومیک برای کیوی باعث می‌شود تا با افزایش رشد زایشی و رویشی میزان باردهی درخت افزایش پیدا کند.  این کود ارگانیک بوده و اثر مخربی روی خاک نخواهد داشت و باعث حفط خاک برای برداشت سالانه می‌شود.استفاده از اسید هیومیک برای کیوی موجب تقویت قدرت جوانه زنی درخت و تحریک گلدهی کیوی می‌شود.

اشتراک گذاری