اسید هیومیک برای گل ارکیده

اسید هیومیک برای گل ارکیده مناسب است؟

آخرین مقالات

ارکیده یکی از گل‌های پر طرفدار در بین افراد است که رنگ‌های متنوعی دارد. این گل از دوام بسیار زیادی برخوردار است اما و اگر به درستی از آن مراقبت و نگهداری نشود؛ به طور کامل از بین می‌رود و زیبایی خود را از دست می‌دهد. همان‌طور که جانوران و انسان‌ها برای تامین کردن انرژی روزانه و رشد مناسب؛ به مواد مغذی سالم نیاز دارند، گل و گیاهان نیز برای پرورش و فتوسنتز به کود آلی احتیاج دارند. البته هر کودی برای گیاهان مختلف مناسب نیست و باید حتما از یک کود بی‌ضرر و طبیعی بهره بگیرید. برای مثال از تاثیر اسید هیومیک برای گل ارکیده چه می‌دانید؟

اسید هیومیک برای گل ارکیده بسیار مناسب است و برخلاف دیگر کودهای شیمیایی که اثرات کوتاه مدتی دارند؛ این کود در دراز مدت نیز پاسخگوی نیاز گیاهان است. هیومیک اسید یک کود کاملا طبیعی و آلی است که عملکرد فوق العاده مناسبی بر روی رشد و شادابی گیاهان، به جای می‌گذارد. معمولا اغلب گل‌های زینتی و آپارتمانی به عناصری همچون؛ فسفر، نیتروژن و پتاسیم نیاز دارند و در هر کودی نمی‌توان این چند عناصر مهم را پیدا کرد. اما اسید هیومیک نه تنها منبعی غنی از این 3 عنصر است؛ بلکه مزایای بسیار زیاد دیگری نیز در آن یافت می‌شود که نقش مهمی در حیات خاک و گیاه دارند.

اسید هیومیک برای گل ارکیده

علائم کمبود مواد مغذی در گل ارکیده

  • کمبود نیتروژن؛ ریزش برگ‌های پایینی و زرد شدن آن‌ها
  • کمبود آهن؛ سفید شدن برگ‌ها و رویش برگ‌های جدید به رنگ زرد
  • کمبود گوگرد؛ ساقه‌های باریک و سفت شدن آن‌ها
  • کمبود منگنز؛ به وجود آمدن سوراخ‌های کوچک و بزرگ بر روی برگ‌ها
  • کمبود کلسیم؛ لکه دار شدن برگ‌ها
  • کمبود منیزیم؛ روشن شدن رنگ برگ‌ها و تیره شدن لبه‌ آن‌ها
  • کمبود مولیبدن؛ افزایش بیش از اندازه ضخامت برگ‌ها
  • کمبود زینک؛ ایجاد لکه‌های زرد بر روی برگ گیاه
  • کمبود فسفر؛ بنفش شدن رنگ ساقه و برگ‌ها
  • کمبود پتاسیم؛ زرد شدن گوشه‌های برگ
  • کمبود بور؛ قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها

بیشتر بخوانید: کود سولوپتاس را میشناسید؟

شرایط و نحوه نگهداری از گل ارکیده

  • رطوبت مناسب

گل ارکیده علاقه شدیدی به رطوبت دارد؛ از این رو بهتر است هوا و محیط زندگی آن را تا حدودی مرطوب نگه دارید. اگر ارکیده در مکانی قرار دارد که حدود 40 تا 60 درصد آن جا را رطوبت فرا گرفته است؛ دیگری نیازی به تأمین کردن رطوبت برای آن ندارید. ولی اگر آب و هوای محل زندگی‌تان خشک است؛ برای تأمین کردن رطوبت گیاه، هر روز با استفاده از اسپری آبپاش به آن غبارپاشی کنید. یا این که از دستگاه بخور سرد بهره بگیرید و فضا را تا حدودی مرطوب نمایید.

  • دما استاندارد

مناسب ترین و استاندارد ترین دما برای رشد گل ارکیده؛ 16 الی 24 درجه سانتی‌گراد است. به طور معمول توصیه می‌شود گل را در مکان‌هایی از خانه قرار دهید که فضای آن خیلی گرم نباشد و هوا در آن جا جریان داشته باشد. دقت دشته باشید که به هیچ عنوان ارکیده را در مقابل باد کولر، شوفاژ، دستگاه تهویه هوا، بخاری و یا در فضاهایی که بیش از حد گرم و سرد هستند، قرار ندهید زیرا باعث از بین رفتن و ضعیف شدن گیاه می‌شود.

  • کود دهی و تأمین نیازهای غذایی

همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد؛ اسید هیومیک برای گل ارکیده بسیار عالی است و توصیه می‌شود برای فراهم کردن نیازهای تغذیه‌ای گیاه و اصلاح کلی ساختار خاک، از این کود بهره بگیرید. برای استفاده کردن از کود مغذی هیومیک اسید؛ بهتر است از نوع مایع آن کمک بگیرید و یا این که پودر آن را در آب حل کنید. در حین انجام عمل کود دهی نیز؛ اطمینان حاصل کنید که کود به خوبی با آب مخلوط شده است، سپس آن را به خاک بیفزایید تا بهتر جذب ریشه و قسمت‌های مختلف گل شود.

  • نور کافی

ارکیده به نور زیادی نیاز دارد اما به هیچ عنوان نباید آن را در معرض نور شدید و مستقیم خورشید قرار دهید زیرا موجب سوختگی گلبرگ‌ها و برگ‌های آن خواهد شد. از این رو اگر گلدان ارکیده را در پشت پنجره می‌گذارید؛ بهتر است پنجره را با استفاده از یک پرده نازک بپوشانید تا آفتاب به صورت مستقیم، به گل نتابد.

  • خاک اصلاح شده

توجه داشته باشید که خاک ارکیده حتما باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب بتواند به راحتی از آن عبور کند. بهتر است در خاک این گل؛ خزه درشت و پوسته درخت نیز وجود داشته باشد و هر چند وقت 1 بار اقدام به تعویض خاک کنید. برای عوض‌ کردن خاک این گل ابتدا باید؛ ارکیده را به آرامی از خاک بیرون بیاورید وخاک آن را دور بریزید. سپس ریشه‌هایی که آسیب دیده‌اند را با استفاده از قیچی مناسب ببرید و دوباره گل را در گلدان قرار دهید و روی آن خاک جدید، بریزید و مقداری آب به آن بدهید. همچنین برای این که خاک گل ارکیده اصلاح شود؛ از کود اسید هیومیک هم به طور مرتب بهره بگیرید و به هیچ عنوان از کودهای شیمیایی دیگر استفاده نکنید.

  • آبیاری صحیح و مناسب

درست است که ارکیده رطوبت را دوست دارد؛ اما به هیچ عنوان نباید بیش از اندازه آن را آبیاری کنید، زیرا این امر موجب می‌شود ریشه ارکیده به کلی پوسیده شود و از بین برود. آبیاری این گیاه باید به صورت صحیح انجام شود و هر موقع که سطح خاک خشک شد؛ دوباره به آن آب بدهید. همچنین سعی کنید زهکشی را نیز برای گل انجام دهید تا بعد از عمل آبیاری؛ تمام آب‌های اضافی از گلدان خارج شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر اسید هیومیک بر روی انواع گل و گیاه

مزایای استفاده از کود اسید هیومیک برای گل ارکیده

اسید هیومیک برای گل ارکیده لازم است، زیرا تمام اسیدهای آمینه ضروری گیاه را تأمین می‌کند و موجب افزایش سرعت ریشه‌دهی در گیاه می‌شود. این کود مغذی تمام آفات و حشرات مضر را از بین می‌برد و جلوی انواع بیماری‌های ارکیده را می‌گیرد. هیومیک اسید با قابلیت‌های ویژه خود؛ موجب تحریک رشد رویشی گل نیز می‌شود و ساختار کلی خاک را بهبود می‌بخشد.

اگر می‌خواهید شوری خاک و تمام مواد شیمیایی در آن از بین بروند؛ بهتر است سراغ این کود مفید بروید تا پی‌اچ خاک ارکیده، به طور مناسب تنظیم شود. همچنین استفاده از اسید هیومیک موجب می‌شود تمام املاح و مواد ضروری نظیر؛ مس، مولیبدن، آهن، بور، روی، کلسیم، منگنز، فسفر، نیتروژن، گوگرد، منیزیم و… به گل ارکیده برسد و نیازهای تغذیه‌ای آن تأمین شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر اسید هیومیک بر گل ها

رایج‌ترین بیماری در گل ارکیده و نحوه درمان آن

از جمله رایج‌ترین بیماری که گل ارکیده را تهدید می‌کند، می‌توان عفونت‌ قارچی را نام برد. این بیماری و عفونت معمولا به صورت؛ زنگ زدگی، فرو رفتگی، ظاهر شدن حفراتی و سوراخ‌های ریز و درشت در سطح برگ‌ها، در گل دیده می‌شود. در واقع اصلی‌ترین عامل این بیماری در گل ارکیده؛ آسیب گلبرگ‌ها و ضعیف شدن ریشه است.

برای درمان کردن این بیماری بهتر است خاک گل را به طور کلی تعویض کنید و حتما آن را با استفاده از کود آلی اسید هیومیک؛ تغذیه نمایید. بعد از آن بهتر است یک زهکشی مناسب برای گلدان درست کنید و آن را در فضایی قرار دهید که هوا به خوبی جریان داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود؛ همیشه قطرات و گرد و غبارهای روی برگ‌ها را با استفاده از یک دستمال نرم، پاک کنید.

اسید هیومیک برای گل ارکیده

سخن پایانی

دقت داشته باشید اگر گل ارکیده‌تان در یک خاک غیر ارگانیک و استریل شده قرار بگیرد؛ نمی‌تواند به طور کامل تمام نیازهای تغذیه‌ای خود را تأمین کند و به مرور زمان از بین می‌رود. از این رو فراموش نکنید که استفاده از اسید هیومیک برای گل ارکیده یک امر ضروری و بسیار مهم است. بهتر است در فصل‌های گلدهی ارکیده؛ به طور مرتب عمل کود دهی با استفاده از این کود مفید را انجام دهید تا شادابی و طراوت را به گل‌های تان هدیه دهید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر٬ دریافت مشاوره و خرید اسید هیومیک با کارشناسان ما در ایرانکود در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری