اسید هیومیک را چه زمانی مصرف کنیم؟

زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکبات

آخرین مقالات

برای درختان مرکبات کوددهی می‌تواند بسیار موثر باشد به این شرط که به مقدار مناسب و در زمان مناسب استفاده شود. در این مقاله با زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکبات آشنا می‌شوید.

کود هیومیک اسید

هیومیک اسید یکی از مواد طبیعی و ارگانیک است که در خاک ها، اقیانوس ها و زغال سنگ و غیره یافت می‌شود. هیومیک اسید در اصل از تجزیه بقایای گیاهان و جانوران در طی گذشت سالیان دراز به وجود می‌آید. بقایایی که گفته شد در خاک مدفون شده و با فعالیت های باکتری ها و قارچ های مختلف و در اثر گرما و رطوبت تجزیه می‌شوند.

زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکبات

به مرور زمان خاک و سنگ روی این مواد را می‌پوشاند و تحت فشار همین خاک ها و سنگ ها مواد هوموس که حاوی هیومیک اسید هستند به وجود می‌آیند. منبع اصلی استخراج هیومیک اسید مکان هایی هستند که ته نشست هایی قدیمی از مواد آلی در آن جا یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اسید هیومیک برای کیوی

نحوه عملکرد اسید هیومیک

اسید هیومیک با ترکیب خاصی که دارد موجب فعالیت بیشتر باکتری ها مفید خاک شده و حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد. این افزایش حاصلخیری باعث می‌شود گیاهان رشد بهتری در خاک داشته باشند. کود هیومیک اسید با سایر کودها تفاوت هایی اساسی و مهم دارد چرا که نوعی کود ارگانیک محسوب می‌شود. استفاده از هیومیک اسید در کشاورزی و باغداری باعث می‌شود بیشتر مواد مغذی و ویتامین های مهم برای خاک و گیاه تامین شوند. ریشه های  گیاهان با جذب این عنصرها و ترکیبات، زمینه رشد بهتر را برای گیاه فراهم می‌کند و در مراحل بعدی رشد هم تاثیر می‌گذارد. مثل  جوانه زنی و میوه دهی و برداشت. هیومیک اسید نوعی کود طبیعی بوده و باعث افزایش فعالیت های موجودات زنده و ریز داخل خاک که به آن ها میکروارگانیسم می‌گویند،  می‌شود. این کار باعث می‌شود تا رشد گیاهان افزایش یابد.

انواع کود اسید هیومیک

کود هیومیک اسید قهوه ای رنگ است و از لحاظ فرم فیزیکی به شکل های مختلف مایع، پودری و گرانوله تولید می‌شود و به بازار عرضه می‌کنند. استفاده از دو نوع پودری و مایع این کود بیشتر رایج است و در شرکت های تولیدی به میزان بیشتری تولید می‌شوند. نوع دیگری از دسته بندی هم در مورد کودهای هیومیک اسید وجود دارد و آن فعال و غیرفعال بودن این کودهاست. نوع گرانول کودهای هیومیک اسید غیرفعال است و در آب حل نمی‌شود ولی نوع فعال یعنی شکل مایع و پودری به راحتی در آب حل می‌شوند. این دو نوع از کود هیومیک اسید با خاصیت حل شوندگی بالا باعث می‌شوند که بتوان از آن ها در آبیاری استفاده کرد. نوع مایع کود هیومیک اسید برای استفاده در سیستم آبیاری قطره ای بسیار مناسب است. اسید هیومیک پودری هم قدرت انحلال بالایی دارد و با روش های مختلف آبیاری قابل استفاده است.

زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکباتمزایای هیومیک اسید برای گیاهان

  • افزایش عمل ریشه زایی در گیاهان و درختان
  • افزایش میزان جذب مواد و عنصرهای مغذی توسط ریشه
  • جلوگیری از ورود مواد مضر و سموم شیمیایی موجود در خاک به گیاه
  • افزایش میزان حفظ و نگهداری رطوبت خاک
  • بهبود انجام فعالیت های مختلف گیاهان مثل فتوسنتز، تشکیل کلروفیل ها، تولید قند های ضروری و اسید آمینه های مهم

زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکبات

مرکبات مهم ترین گروه میوه ها در مناطق نیمه گرمسیری هستند. این گروه از خانواده سدابیان در بیشتر مناطق جهان کاشته می‌شوند و بومی مناطقی از استرالیا و آسیا هستند. لیموشیرین، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و بالنگ برخی از این میوه ها هستند. این میوه ها اغلب ویژگی های یکسانی دارند و از نظر خاصیتی همه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. درختان مرکبات در طول دوره رشد خود به شرایط و مراقبت هایی نیاز دارند ازقبیل نور کافی، خاک مناسب، آبیاری منظم و کوددهی به موقع که انجام این مراقبت ها برای رشد و سلامت درختان اهمیت زیادی دارد. استفاده از کود هیومیک اسید برای مرکبات می‌تواند ضروری باشد و مزیت های فراوانی را به دنبال دارد. از مهم ترین آثار این کود روی مرکبات می‌توان به افزایش رشد و باروری اشاره کرد که میزان برداشت محصول به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد. همچنین کیفیت میوه ها بیشتر شده و از نظر حجم و اندازه بسیار مرغوب می‌شوند. در باغات مرکبات به کار بردن کودهای هیومیک اسید موحب می‌شود تا بازدهی و راندمان درختان بالا رفته و محصول باکیفیت و بیشتری تولید شود. این کود همچنین مقاومت نسبی درختان را بالا برده و از آن ها در شرایط محیطی تنش زا محافظت می‌کند.

زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکبات

نوع کود هیومیک اسید مصرفی برای درختان مرکبات می‌تواند هم هیومیک اسید مایع باشد و هم هیومیک اسید به شکل پودری یا جامد. این کودها را می‌توان به شکل آبیاری برای درختان به کار برد.

زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکبات متفاوت است و‌ می‌توان در چند زمان مهم این کود را به کار برد. بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای مرکبات ابتدای جوانه زنی است و باعث می‌شود روند جوانه زنی درختان سرعت بیشتری بگیرد. در فصل گلدهی هم می‌توان از این کود استفاده کرد که سرعت تبدیل گل ها به میوه را افزایش می‌دهد. کاربرد هیومیک اسید قبل از کاشت درختان مرکبات هم امکان پذیر است و حتی می‌تواند بسیار مفید واقع شود چرا که با تقویت خاک و افزایش رشد ریشه ها تا حد زیادی باعث می‌شود زمینه برای رشد بهتر درخت فراهم شود.میزان مصرف هیومیک اسید هم با توجه به گونه مرکبات اندازه گیری می‌شود.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره