رشد سریع نخل

آشنایی با پرورش درخت نخل

آخرین مقالات

آشنایی با پرورش درخت نخل

درختان نخل  تنه‌های بلند و باریک و شاخه‌های نازک دارند و در مناطق  استوایی و گرمسیری  رشد می کند.  بعضی از درختان خرما  درختچه هستند و برخی دیگر  در هوای خنک یا داخل خانه رشد می کنند. نخل‌ها شبیه درختان هستند. نزدیک به 2400 گونه نخل وجود دارد که شاید آشناترین آنها نخل خرما باشد. در این مقاله در مورد پرورش دخت نخل آشنا شوید.

محل کاشت درختان نخل

درختان نخل برای رشد باید در آب و هوای مناسب کاشته شوند. اکثر درختان نخل در  دماهای گرم  رشد می کنند، اما برخی از گونه های مقاوم  آن می توانند در آب و هوای سرد نیز  رشد کنند.

 چه زمانی درختان نخل  را بکاریم

از کاشت درختان خرما در فصول خشک خودداری کنید، زیرا  نخل های جوان بیشتر در معرض آسیب ناشی از تغییرات آب و هوایی هستند. بهترین زمان برای کاشت نخل در فصل بهار است که دمای خاک گرم می شود. به این ترتیب نخل ها 5 تا 6 ماه قبل از رسیدن  هوای خنک تر رشد می کنند.

در مورد کود پتاس بالا بیشتر بدانیم 

نحوه تکثیر درختان نخل

نخل درختی دو پایه  برای تولید و تکثیر آن  بایستی در یک نخلستان چندین درخت نخل نر نیز وجود داشته باشد تا از طریق گرده افشانی، گرده نر به گل ماده برسد. بهترین فصل برای تولید و تکثیر این درخت، اوایل بهمن تا اواخر زمستان است.

تکثیر درخت نخل معمولا به صورت یکی از روش‌های زیر انجام می‌گیرد:

  • تکثیر درخت نخل از طریق پا جوش:
  • تکثیر درخت نخل از طریق بذر:

رشد سریع نخل

راهکارهایی مناسب برای رشد سریع نخل

از راهکارهای مناسب  برای رشد سریع درخت نخل می‌توان استفاده از کودی مناسب اشاره کرد. یک کود مناسب و مفید برای درختان نخل کودهای ارگانیک و مفید درختان نخل است.  کود اسید هیومیک شوک  از جمله  ترکیبات آلی و طبیعی می باشد  که نه تنها ضرری ندارد بلکه می‌تواند رشد سریع درخت نخل را نیز در پی داشته باشد.

در مورد کودهای اسید هیومیک بیشتر بدانیم 

اثرات مفید کودهای اسید هیومیک

  • ریشه‌دهی عالی
  • حاصلخیز نمودن خاک طی مدت زمان کوتاهی
  • افزایش محصولات تولید شده
  • اصلاح ساختار خاک
  • دفع انواع آفات و بیماری
  • بالا بردن تعداد باکتری‌های مفید خاک و تحریک نمودن آن‌ها

خاک مناسب درختان نخل

درختان نخل در بسیاری از انواع خاک کاشته می شوند، اما آنها خاک مرطوب، سست و با زهکشی خوب را ترجیح می دهند. آب زیاد و شرایط مرطوب می تواند برای درختان نخل  مشکل ساز می شود. خاک لومی شنی معمولا بهترین مورد  برای درختان نخل است.

هرس درختان نخل

هرس درختان نخل بسیار ساده است، برگ های مرده و ساقه های قدیمی  را از میوه جدا  کنید. هنگامی که شاخه های قدیمی کاملاً قهوه ای شدند، می توان آنها را هرس کرد. نخل های کوچکتر را با دست هرس کرد و برای ساقه های برگ بزرگتر از اره هرس تیز استفاده کنید. ابزار هرس را جهت جلوگیری از انتقال بیماری ها ضدعفونی کنید.

سخن پایانی

برای رشد سریع نخل بایستی عمل کوددهی به موقع و به روش صحیح انجام بگیرد. کودهای طبیعی در مقایسه با کودهای شیمیایی در اولویت قرار دارند چرا که از مزایای بی‌شماری برخوردارند و معمولا برای مدت بیشتری اثرات آن‌ها در خاک باقی می‌ماند. کوددهی باید با دقت هر چه تمام و توسط افراد متخصص و مجرب صورت بگیرد تا از هر گونه آسیب به درخت جلوگیری گردد.جهت کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان ما در ایرانکود در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری