چاله درخت پسته

چاله کاشت نهال پسته

آخرین مقالات

چاله  کاشت نهال پسته

نهال درخت پسته  در انواع خاک ها با ترکیب های مختلف کاشته می شود،  در زمين ‌های شور هم تحمل این درخت نسبت به ساير درختان بیشتر است، اما در زمین های کم عمق، سخت و سنگی نتيجه خوبی نمی دهد.بهترين خاک برای کاشت نهال پسته با ترکیب شن و رس با زهکشی مناسب و تهويه شده است که به هر میزان عمق آن بيشتر باشد رشد آن هم بهتر خواهد بود و در نتیجه باروری آن بیشتر می شود.

چاله درخت پسته

در مورد کودهای جلبک دریایی بیشتر بدانیم 

عوامل موثر بر چاله کاشت نهال پسته

انجام آزمون خاک قبل از کاشت

حداقل یک سال قبل از کاشت و احداث باغ پسته از عمق مختلف خاک یعنی حداقل تا ۱۲۰ سانتی متری آن، نمونه برداری کرده و وضعیت حاصلخیزی، بافت خاک، PH خاک، وجود یا عدم وجود لایه های محدود کننده آهکی، گچی و سنگ ریزه را مشخص کنند تا اگر مشکلی وجود داشت پیش از کاشت نهال پسته رفع شود.

 آماده کردن زمین

بعد از انتخاب زمین مورد نظر  طرح مناسب کاشت به شکل مربع، مستطیل، مثلث و لوزی باشد انتخاب کنید. در مرحله بعد باید بر اساس شیب زمین، اقلیم و آب و هوای منطقه، سیستم کاشت  درختان گودبرداری انجام شود. برای انجام عملیات چاله درخت پسته یا همان گودبرداری باید به نوع بافت خاک و قرار گرفتن نهال در ردیف های منظم و با فواصل مشخص بر حسب نوع رقم، پایه و  نهال  انجام شود.پس از این مرحله این چاله ها با مخلوطی از کود حیوانی پوسیده و خاک پر شده و آبیاری  شوند .

 

کاشت نهال پسته در زمان مناسب

در مناطقی با  زمستان معتدل بهتر است که کاشت نهال پسته را در پاییز انجام دهید زیرا در کشت های پاییزه نهال تا فصل بهار به خوبی می‌تواند بر خاک مستقر شود و شروع به رشد و نمو کند.

ضدعفونی نهال قبل از کاشت

بعد از آماده شدن زمین  نهال ها را از زیر خاک خارج کرده و بعد از آن ریشه را به مدت ۵ دقیقه در  محلول ضدعفونی کننده بگذارید و بعد از آن در چاله ها کشت  قرار  دهید. این محلول باید دارای ۳۰۰ گرم قارچ کش بنومیل، ۱۰ کیلو خاک رس، ۵ کیلو کود دامی خشک و ۱۰۰ لیتر آب باشد .

کاشت نهال پسته با عمق مناسب

نهال پسته باید به شکلی در چاله کاشت قرار گیرد شود که  اعث خفگی آن و ابتلا به بیماری های پوسیدگی نشود. همچنین باید در کنار هر نهال ۱ قیم قرار بگیرد و نهال به این قیم با استفاده از یک نخ بسته شود تا بتواند در برابر باد های شدید مقاومت کرده و با رشد ریشه به خوبی در خاک مستقر شود.

 

 اصلاح عمق کاشت نهال

بعد از اینکه چند روزی از آبیاری اولیه گذشت باید نهال های کاشته شده را بررسی کنید. اگر نهالی در اثر نشست خاک زیر خاک رفته باشد باید به آرامی آن را بالا کشیده و مجدد روی ریشه آن خاک بریزید.

اشتراک گذاری