کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک

آخرین مقالات

کودهای متنوع و بسیاری برای کشاورزان وجود دارد. کودهایی با بازدهی بالا اما غیر ارگانیک که نتیجه خوبی دارند اما سلامت نیستند. کیفیت و طعم محصولات را تحت تاثیر قرار می دهند و در دراز مدت به درخت آسیب می زنند. در این میان کود با کیفیت و مناسبی وجود دارد که علیرغم گیاهی و سلامت بودن قیمت بالایی نیز ندارد و باعث بهبود اوضاع کشاورزان می شود، که به عنوان کود اسید هیومیک شناخته می شود.

مواد تشکیل دهنده کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک از اجزای طبیعی و معدنی تشکیل شده است. از فواید زیادی برخوردار بوده و منبعی غنی ازروی، کلسیم، ازت، مس، منیزیم ، فسفر و گوگرد است. تصور کنید که با هر بار استفاده از این کود تمام موارد مورد نیاز خاک را به ریشه های گیاه می رسانید. مسیری کم دردسر و پر سود.

کود اسید هیومیک

این ماده ضروری به باروری بیشتر خاک کمک کرده و برای کشاورزان کودی ضروری به حساب می آید. Ph اسید هیومیک بین 3.8-5 است که نشان دهنده عدد مناسبی برای اسیدیته خاک است و به همین دلیل مواد مغذی را بهتر به خاک و ریشه گیاه جذب می کند.

بیشتر بخوانید: کود k60 برای درخت فندق

خواص اسید هیومیک

اول از همه کود اسید هیومیک مسمومیت ناشی از کودهای شیمیایی را کم می کند که به گیاه، درخت یا بوته شما کمک می کند تا محصول سلامتی آماده کند. و در عین حال جوانه زنی بذر را افزایش داده و با سبک کردن خاک، شرایط مکانیکی آن را بهبود می بخشد. کشاورزان به طور معمول از کمبود نیتروژن، کلسیم، فسفر، منیزیوم و پتاسیم در خاک رنج میبرند. این کود افزایش جذب این مواد مغذی را به دنبال دارد. همچنین با بهبود وضعیت فتوسنتز گیاه از زردی آن نیز جلوگیری می کند.

هیومیک اسید با افزایش فعالیت های آنزیمی خاک، کیفیت بیولوژیکی خاک را افزایش می دهد. همچنین جذب ازت و فسفر را بیشتر می کند که این امر باعث افزایش تولید قند، ویتامین و پروتئین می شود. از دیگر مزایای اسید هیومیک می توان به افزایش ریشه زایی اشاره کرد. با افزایش ریشه، آب و کود را جذب کرده و در اختیار گیاه قرار می دهد.

اسید هیومیک کشاورزان را از مصرف کود های ازته و فسفاته شیمیایی بی نیاز می کند. و برخلاف کودهای شیمیایی که عمر کوتاهی دارند، تا سال ها خاک را غنی تر از سایر قسمت ها می کند.

از فرسایش خاک جلوگیری کرده و آلودگی آب را کاهش می دهد. بجز مواد مغذی ذکر شده، با تامین آهن برای خاک، رشد گیاه را بهتر و بیشتر می کند.

از مهم ترین مزایای اسید هیومیک میتوان به بصرفه بودن آن نیز اشاره کرد. کشاورزان می توانند بهترین کیفیت، سلامت و محصول را با کمترین قیمت در اختیار داشته باشند.

کود اسید هیومیک

روش مصرف اسید هیومیک

به طور کلی کود اسید هیومیک را به دو روش می توان استفاده کرد:

  • محلول در آب
  • پودری

همچنین در صورت نیاز کشاورزان به کود شیمیایی، امکان مخلوط کردن آن با کودهای شیمیایی نیز وجود دارد. می توانید اسید هیومیک را به صورت محلول پاشی و یا خاکی استفاده کنید.

در مصرف محلول پاشی یا آبیاری باید آن را با ترکیب 1 به 3 با آب محلول و آبیاری کرد. در صورت استفاده از آب شهری، پیش از استفاده از آب 24 ساعت آن را نگه داشته و سپس مصرف نمایید.

می توانید اسید هیومیک را به بذرهای خود نیز آغشته نمایید. با آغشته کردن بذر پیش از کاشت، بذر شما از ابتدا از مزایای اسید هیومیک بهره مند می شود.

به خاطر داشته باشید اسید هیومیک را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

مصرف اسید هیومیک برای نهال

ریشه در نهال بسیار مهم است. استفاده از اسید هیومیک برای نهال به آنها ها کمک می کند ریشه هایی بلندتر و قوی تر داشته باشند. به همین دلیل استفاده از کود اسید هیومیک در نهالستان ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. موضوع مهم میزان مصرف آن است که بهتر است برای هر نهال 10 تا 20 سی سی استفاده شود. این میزان برای هر نهال هنگام آبیاری است. که پیشنهاد میشود 3 تا 4 بار در سال استفاده شود. اما بهترین زمان مصرف اسیدهیومیک ابتدای بهار است. در بهار می توانید هر 20 روز تا یک ماه یک بار کوددهی گیاهان با اسید هیومیک را انجام دهید.

اسید هیومیک برای نشا

رشد ریشه و تحریک آن باعث بهبود سرعت انتقال مواد مغذی به گیاه می شود که این سرعت انتقال باعث کاهش از دست رفتن نشا و تلفات آن می شود. می توانید برای بهبود عملکرد نشا آن را در محلوب اسید هیومیک فرو برده و سپس بکارید.

اسید هیومیک به روش بذرمال

روشی که برای کاشت نشا توضیح داده شد به روش بذر مال معروف است. این روش باعث افزایش جوانه زنی در بذر می شود. ابتدا بذر ها را در محلول آب و هیومیک اسید خیس کنید و سپس در سایه و دمای خنک قرار دهید. پس از خشک شدن بذرها می توانید آن ها بکارید.

اسید هیومیک برای خاک شور مناسب است؟

شوری خاک به علت وجود سدیم کلرید در خاک است. خاک شور عملکرد گیاه را ضعیف کرده و باعث افزایش مسمومیت در گیاه می شود. اما با استفاده از اسید هیومیک می توانید این کاستی خاک را جبران کنید. اسید هیومیک سدیم کلرید اضافه در خاک را جذب می کند و از شوری خاک جلوگیری می کند.

محلول پاشی اسید هیومیک

اسید هیومیک امکان جذب از طریق برگ ندارد به همین دلیل محلول پاشی آن ایده خوبی نیست. اما می توانید با آب مخلوط کرده و از طریق آبیاری آن را به خاک برسانید. استفاده از اسید هیومیک در خاک های شور یا بافت های نامناسب نیز نتیجه خوبی دارد.

کود اسید هیومیک

مخلوط کردن کود اسید هیومیک

میتوانید اسید هیومیک را با انواع کودهای موجود در بازار مخلوط کنید. بجز کودهایی که حاوی سولفور، روغن های معدنی، سولوپتاس و کلسیم هستند. چرا که اسید هیومیک خود منبع اغنا شده ای از این ترکیبات است.

بیشتر بخوانید: بهترین کود برای درخت گیلاس

سخن پایانی

استفاده از اسید هیومیک برای کشاورزان بسیار مقرون به صرفه است. از نظر هزینه هایی که تحمیل می کند و نتیجه ای که بدست می آید، بهتر است و خاک را به خوبی تغذیه می کند. در صورتی که کودهای مورد نیاز خاک را بر شمارید، استفاده از اسید هیومیک یعنی تنها یک کود نیازهای اساسی و اصلی خاک شما را برآورده می کند و از طرفی محصول بیشتر و با کیفیت تری به شما می بخشد. استفاده از اسید هیومیک یک خرید بدون ضرر است.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره