کود فسفر برای سیب زمینی

کود فسفر برای سیب زمینی

آخرین مقالات

همان طور که‌ می‌دانید نقش کودهای مختلف شیمیایی و آلی در رشد گیاهان قابل توجه‌ است و‌ شناخت بیشتر این کودها برای کشاورزان و‌ باغداران ضروری است. یکی از کودهایی که در کنار کودهای مهم و ضروری نام برده می‌شود کود فسفر است. اما این کود چه فوایدی دارد و برای چه گیاهانی قابل استفاده است؟ ایا می‌توان از کود فسفر برای سیب زمینی هم استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوالات مطالب زیر را گردآوری کرده ایم.

کود فسفر چه‌ کودی است؟

عنصر فسفر یکی از درشت مغذی های مهم موجود در طبیعت است که برای رشد گیاهان مختلف بسیار ضروری ست. این عنصر به‌ همراه عناصر پتاسیم و نیتروژن عناصر حیاتی در رشد و‌ نمو گیاهان به شمار می‌رود که به صورت کود برای گیاهان مصرف می‌شود. فسفر به صورت طبیعی در خاک های مختلف وجود دارد و نوعی ماده آلی است اما مقدار زیادی از این فسفر برای گیاه قابل جذب نبوده و به‌ همین علت اغلب خاک ها دچار کمبود فسفر هستند و نیاز به کودهای فسفر دار دارند.

کود فسفر برای سیب زمینی

نقش فسفر در گیاهان چیست؟

فسفر با افزایش تقسیم سلولی و همچنین تشکیل بافت های جدید در گیاه، نقش موثری در افزایش رشد گیاهان دارد. فسفر با افزایش انتقال انرژی در گیاه فعل و انفعالات گیاه مثل فتوسنتز را بیشتر می‌کند. این عنصر در RNA گیاه هم نقش دارد که تشکیل ساختار گیاه را را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: کود گوگرد برای سیب زمینی

مزایای کود فسفر برای گیاهان

  • کود فسفردار با تامین فسفر مورد نیاز گیاه مزیت های زیادی را برای گیاه به همراه دارد.
  • افزایش جذب انرژی خورشیدی و تبدیل آن به مواد مغذی گیاهان
  • گسترس بیشتر ریشه گیاه در خاک و موثر بر ریشه زایی
  • افزایش سطح برگ ها و طول ساقه ها
  • استحکام بخشی ساقه گیاهان و تنه درختان
  • کمک به یک دست شدن محصولات برداشتی و زود رسیدن آن ها
  • تحریک و تسریع گلدهی و میوه دهی
  • بهبود کیفیت محصولات زراعی و باغی
  • افزایش مقاومت گیاهان و درختان در برابر بیماری های گیاهی ازجمله بیماری های قارچی
  • ایجاد تعادل بین عنصرهای پرمصرف و عناصر کم مصرف در گیاه
  • ایجاد استحکام در ساختارهای RNA و DNA گیاهان و ایجاد مقاومت در ساختار دیواره سلولی گیاه

علائم کمبود فسفر در گیاه

زمانی که گیاه دچار کمبود فسفر باشد رشد خوبی ندارد و اغلب رنگ آن به سبز بسیار تیره تغییر می‌کند. ضعف ریشه و عدم رشد آن ها هم در اثر کمبود عنصر فسفر به وجود می‌آید. اگر کمبود فسفر شدید باشد هیچ کدام از مراحل رشد گیاه انجام نمی‌شود و گیاه دوار پژمردگی می‌شود. این پژمردگی همراه با تغییر رنگ شدید گیاه له بنفش یا قرمز تیره است.

کود فسفر برای سیب زمینیراه تشخیص کمبود فسفر در گیاه آزمون خاک و بررسی گیاه است. همین طور از روی علائم ظاهری هم می‌توان این کمبود را تشخیص دارد هر چند بعضی از علائم با علائم کمبود نیتروژن مشابه هستند.

انواع کود فسفر

کودهای فسفر را از سنگ های فسفات و خاک فسفات تولید می‌کنند. این منابع محدود هستند و به همین دلیل باید مصرف کود فسفر با دقت انجام شود. کودهای فسفر در انواع مختلفی تولسد می‌شوند که مصارف گوناگونی دارند و هر کدام ویژه مراحل متفاوتی از رشد گیاه هستند.

آمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات، سوپر فسفات و فسفات غلیظ از مهم ترین انواع این کودها هستند.

کود فسفر برای سیب زمینی

برای بررسی و آشنایی با آثار کود فسفر برای سیب زمینی ابتدا مختصری با این گیاه آشنا شویم.

سیب زمینی در کنار گندم، ذرت و برنج از مهم ترین محصولات و پر مصرف ترین آن ها در سبد غذایی مردم جهان است. این گیاه به شکل غده رشد می‌کند و سرشار از کربوهیدرات است. همچنین پروتيین و فیبر زیادی هم در این محصول وجود دارد. سیب زمینی از جمله گیاهان مقاوم و سازگار محسوب می‌شود که قادر است در شرایط مختلف آب و هوایی و خاک های گوناگون رشد کند و محصول دهی داشته باشد. با این حال فراهم کردن شرایط بهتر موجب می‌شود کشاورز به میزان محصول بیشتری دست یابد. آب و هوای خنک برای سیب زمینی باعث می‌شود تا کیفیت محصول بیشتر شود و همین طور خاک از نوع شنی و لومی شرایط رشد بهتری را برای گیاه فراهم می‌کند. نقش کوددهی هم در رشد این گیاع قابل توجه است. اغلب پرورش دهندگان سیب زمینی به دنبال درشت شدن محصول خود هستند و برای این منظور لازم است از کودهای مناسب استفاده شود‌.

استفاده از کود فسفر برای سیب زمینی بسیار مفید است و بخش بزرگی از نیازهای این گیاه را تامین می‌کند. این کود با افزایش ریشه زایی به استحکام گیاه در خاک کمک می‌کند.

کود فسفر برای سیب زمینیکود فسفر برای سیب زمینی تاثیر بسیار زیادی در استحکام ساقه های گیاه دارد. فسفر موجود در این کودها باعث افزایش تولید و انتقال پروتئین شده که موجب می‌شود غده های سیب زمینی رشد بیشتری کنند و از نظر کیفیت تا حد زیادی بهبود پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: کود k60 برای درخت بادام

زمان مصرف کود فسفر برای سیب زمینی متغیر است و در چند مرحبه می‌توان این کود را به کار برد. اولین مرحله بعد از کاشت غده ها است که کمک می‌کند تا زودتر جوانه بزنند. در زمان تشکیل غده های جدید هم استفاده از این کود باعث می‌شود تا زودتر به مرحله برداشت برسند.

در مصرف کود فسفر برای سیب زمینی باید اعتدال رعایت شود چون مقادیر بالای این کود باعث آسیب گیاه و همینطور آلودگی محیط زیست می‌شود.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره