تاثیر  کود 10 ایکس شوک بر روی پسته

کود k60 برای درخت پسته

آخرین مقالات

پسته یکی ازخشکبار پر خاصیت و پرطرفدار است. درخت پسته شرایط کاشت و برداشت خاصی دارد و از نکات مهم پرورش آن، کوددهی مناسب و منظم است. از بهترین کودهایی که می‌توان برای پسته استفاده کرد کودهای حاوی پتاسیم مثل کود k60 است اما تاثیرات مهم استفاده از کود k60 برای درخت پسته چیست؟ این مطلب را دنبال کنید.

درخت پسته؛ شرایط کاشت وبرداشت

پسته از درختان مثمر ومیوه آن بسیار پرطرفدار است. مغز پسته از خشکبار پرخاصیت و مفید و از بهترین مغزیجات و همچنین گران ترین آن ها است. علت قیمت بالا شرایط سخت و خاص پرورش پسته است. درختان پسته در مناطقی با آب و هوای گرم رشد بهتری دارند و در آب و هوای مرطوب و سرد آسیب می بینند.

کود k60 برای درخت پسته

برای پرورش درخت پسته باید دو درخت نر و ماده کنار هم کاشته شوند؛ به دلیل اینکه این درختان دو پایه هستند و گرده افشانی می‌کنند. بذر پسته  دو سال بعد از زمان کاشت به نهال تبدیل می‌شود و بیشتر از ۵ سال طول می‌کشد تا درختان پسته شروع به میوه دهی کند.

بیشتر بخوانید: کود k60 برای درخت فندق

در سال اول، برداشت محصول کم است اما با گذشت زمان و بیشتر شدن سن درخت میزان محصول افزایش پیدا می‌کند تا این که در ۱۲ سالگی درخت محصول قابل برداشت به بیشترین مقدار می‌رسد. باردهی درخت پسته بسیار بالا است و لازم است تا به مقدار کافی مواد مغذی دریافت کند. به همین دلیل در کنار سایر مراقبت هایی که از این درخت می‌شود، کوددهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کوددهی درخت پسته

کشاورزی که اقدام به کاشت پسته کرده است باید به اندازه کافی با نیازهای غذایی این درخت آشنا باشد و در مورد استفاده کودهای شیمیایی در مراحل مختلف رشد درخت اطلاعات کاملی داشته باشد. تنظیم برنامه کوددهی منظم سالانه برای  درخت پسته باعث حفظ سلامت درخت و افزایش محصول قابل برداشت می‌شود. برای تحقق این هدف مشورت با متخصصان و کارشناسان هم مفید است. درخت پسته ریشه های عمیقی دارد و باید در خاکی کاشته شود که نفوذپذیری زیادی دارد تا آب و عناصر مغذی بتوانند به همه قسمت های ریشه ها برسند و میزان  پی اچ خاک مورد نظر هم باید خنثی باشد.

برای انتخاب کود مناسب و تشخیص میزان عناصر خاک باید آزمایش خاک را انجام داد. این موضوع اهمیت زیادی دارد و مشخص می‌کند که خاک از منظر چه عناصری کمبود دارد.  آزمون خاک را هر سال روی خاک مرطوب انجام می‌دهند. آشنایی با ریز مغذی ها و ترکیبات درشت مغذی  که برای رشد درخت پسته لازم هستند  در تنظیم برنامه‌ی کوددهی اهمیت دارد.

پتاسیم، نیتروژن, فسفر, فسفات, روی و آهن بخشی از  عناصر مغذی هستند که باید در جدول کوددهی درخت پسته گنجانده شوند و در زمان مناسب استفاده شوند.

کود k60 برای درخت پسته

زمان بندی کوددهی  درخت پسته

در اواسط زمستان درخت برای جوانه زدن آماده شده و به کودهای حاوی پتاسیم, آهن, منیزیم وفسفر نیاز دارد.

اواخر زمستان  جوانه ها برای رشد شروع به تورم کرده و به همین دلیل به بیشتر ریزمغذی ها نیاز دارد. بهترین کود برای درخت در این زمان کود فسفر است تا فتوسنتز گیاه را افزایش دهد.

با شروع  بهار استفاده از کودهای حاوی نیتروژن برای سرعت دادن به رشد جوانه ها ضروری است و رشد درخت را افزایش می‌دهد.

اردیبهشت ماه گلدهی درخت پسته به پایان رسیده و لازم است همه ترکیبات معدنی برای گیاه تامین شود. استفاده از کودهای نیترات و آهن مفید خواهد بود.

در خردادماه  نخودی شدن پسته ها شروع شده و لازم است کود  کلسیم و هیومیک اسید استفاده شود تا رشد درخت افزایش پیدا کند.

تیرماه  زمان رشد مغز پسته است و بهترین کود در این زمان کود حاوی پتاسیم است. کود k60 از بهترین انواع کود پتاسیم است و در این زمان باعث افزایش رشد مغز پسته و طعم و رنگ بهتر آن است.

کود k60 برای درخت پسته

کود k60 دارای درصد بالای پتاسیم است و تاثیرات زیادی روی درختان و گیاهان دارد. پتاسیم از عناصر مهم و ضروری برای موجودات زنده است. این عنصر به مقدار کمی در خاک وجود دارد و به طور طبیعی جذب گیاه می‌شود اما این مقدار پاسخگویرنیاز گیاه نیست و گیاه دچار کمبود پتاسیم خواهد شد. کمبود این عنصر در گیاهان و درختان مشکلاتی به وجود می‌آورد. ضعیف شدن ریشه و آسیب دیدن آن در برابر شرایط محیطی مختلف، کاهش رشد درخت، در درختان میوه باعث کاهش اندازه میوه ها می‌شود.

کودهای حاوی پتاسیم به طور کامل نیاز درختان و گیاهان به این عنصر را تامین می‌کنند.

کود k60  حاوی اسیدهای آمینه نیز است که به جذب سریع تر و بهتر پتاسیم توسط گیاه کمک می‌کند.

کود k60 برای درخت پسته

از دیگر تاثیرات کود k60 برای درخت پسته، افزایش مقاومت ریشه ها و دیگر اجزای درخت است. ریشه های عمیق درخت با کمک این کود مقاوم شده و تا زمان باردهی آسیبی نمی‌بینند. بقیه اجزای درخت هم در برابر بیماری ها و نیز آفت ها مقاوم می‌شوند. این کود روی کیفیت و طعم و‌ رنگ پسته هم تاثیرات بسیار مثبتی داشته و باعث بازار پسند شدن محصول برداشتی می‌شوند. روش استفاده این کود بیشتر از طریق محلول پاشی است به این صورت که در آبیاری این کود را هم برای درخت استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته

برای افزایش تاثیرگذاری این کود باید در زمان درست و با مقدار مناسب استفاده شود. تشخیص این موارد با توجه به نوع و گونه درخت پسته و نیز آب و هوای منطقه امکان پذیر است.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره