اثر اسید هیومیک روی جوانه زنی

اثر اسید هیومیک روی جوانه زنی گیاهان

آخرین مقالات

اثر اسید هیومیک روی جوانه زنی گیاهان 

اسید هیومیک کودی ارگانیک و مفید  برای رشد گیاهان و جوانه زنی موثر آنها به شمار می آید که عامل اصلی تسریع جوانه زنی و استقرار گیاه در زمین می باشد. با مصرف این ماده عالی  بالاترین میزان رشد طول ریشه چه و تولید جوانه ای سالم تولید می شود. در این مقاله مطالبی در مورد اثر اسید هیومیک روی جوانه زنی گیاهان بیان می شود. 

اسید هیومیک باعث محافظت بذر گیاهان می شود 

ترکیبات گیاهی اسید هیومیک باعث محافظت بذر می شود،همچنین در سطح جنینی باعث فعال شدن   فرآیندهای متابولیکی و آنزیمی  می شود که در صورت مصرف مناسب،  رشد بهتر ی خواهد داشت.  

نحوه استفاده از اسید هیومیک برای جوانه زنی گیاهان 

اسیدهای هیومیک در  دو مرحله برای جوانه زنی گیاهان   استفاده می شود، ابتدا مستقیماً روی  دانه ها استفاده می شود، سپس در مرحله بعد در لایه بیرونی بذر قرار می گیرد.

 

جوانه زنی چیست؟

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

نقش اسید هیومیک روی جوانه زنی بذر 

اسید هیومیک برخلاف کودهای شیمیایی که منجر به خطرات زیست محیطی و یا سوزاندن گیاه در اثر مصرف بالا می شوند .باید در مراحل رشد مختلف گیاه از آنها استفاده نمود، نقش اسید هیومیک برای گیاه از اثر اسید هیومیک روی جوانه زنی شروع شده و تا زمان برداشت محصول موثر است. 

اسید هیومیک باعث جذب بیشتر مواد مغذی توسط بذر می شود. 

 قبل از کاشت بذر اگر آن را با کود اسید هیومیک آغشته نمایید،  قدرت جوانه زنی بذر به نحو عالی تقویت شده و ریشه چه از ابتدا حجیم تر می گردد،  پس از استقرار در زمین، با قدرت و توانایی بالایی مواد غذایی و عناصر معدنی را از خاک جذب می کند. به این ترتیب  بذر به خوبی تغذیه شده و غنی از عناصرغذایی می گردد.

اسید هیومیک جذب رطوبت توسط بذر را افزایش می دهد. 

اسید هیومیک مقاومت جوانه گیاه نسبت به تنش های محیطی مانند کم آبی، تغییرات رطوبتی و دمایی افزایش می دهد.تاثیر اسید هیومیک روی جوانه زنی بر میزان جذب رطوبت توسط بذر نیز تأثیر گذار می‌باشد؛ به گونه ای که با تامین کافی رطوبت بذر، سرعت جوانه زنی افزایش می دهد. 

اثرات تیمار بذر با اسید هیومیک 

افزایش جذب مواد مغذی
جوانه زنی سریع تر و استقرار سریع گیاهان 
تقویت رشد ریشه نهال
کاهش حساسیت به آفات و بیماری ها

افزایش سطح مواد آلی درون خاک

بهبود ریشه زایی گیاهان و نهال ها

 

مزایای استفاده از اسید هیومیک

  1. افزایش فعالیت و تعداد میکروارگانیسم های مفید خاک در نتیجه بهبود حاصلخیزی خاک و گرم شدن محیط ریشه
  2. افزایش سطح مواد آلی درون خاک
  3. بهبود ریشه زایی گیاهان و نهال ها
  4. بالا بردن میزان کلروفیل و سبزینگی در برگ گیاهان
  5. افزایش قدرت جوانه زنی بذر
  6. کمک به حفظ سلامت و بهبود مقاومت آنها
  7. افزایش بهره وری و تولیدات محصول
سخن پایانی 

 استفاده از اسید هیومیک روی بذر باعث بهبود بهتر  و سرعت زیاد جوانه زنی می شود.  اسید هیومیک  در بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، اصلاح خاک، افزایش رشد ریشه منجر  افزایش جوانه زنی  گیاه می شود. همچنین گیاهانی که با اسید هیومیک از ابتدا تغذیه شده اند، سالم تر و دارای مقاومت بالایی در برابر بیماری ها هستند. 

اشتراک گذاری