پسته بر روی درخت - اثر هیومیک اسید در پسته

اثر هیومیک اسید بر پسته

آخرین مقالات

تاثیرهیومیک  اسید بر پسته

اسید هیومیک دارای عناصر مغذی برای بهره وری و افزایش کیفیت پسته است. برای تولید کیفیت بالای پسته باید گیاه، مقدار مورد نیاز از این کود استفاده شود.  خاک های غنی نسبتی از این مواد مغذی را دارند اما در صورت کمبود  باید به صورت کود دهی برای تامین مواد مغذی خاک انجام شود.

 

دستی پر از پسته - اثر هیومیک اسید در پسته

هیومیک اسید باعث مقاومت درختان پسته به شوری و خشکی خاک می شود.

هیومیک اسید باعث مقاومت درختان پسته در برابر تنش های محیطی مانند شوری و خشکی خاک می شود. همچنین  به‌ طور قابل توجهی بازدهی محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد. برای کشت و بارآوری درختان  پربازده لازم است خاک با کود اسید هیومیک تقویت شود

هیومیک اسید رشد درختان پسته را تحریک می کند.

هیومیک اسید رشد درختان پسته را تحریک می کند. ترکیبات اسید هیومیک به نسبت‌های مختلفی  شامل نیتروژن، فسفر، ازت، گوگرد، کلسیم، منیزیم، روی و مس و… است که  عامل تحریک ‌کننده ی رشد گیاه از طریق افزایش حجم و میزان ریشه‌های آن است. هیومیک اسید باعث بهبود ساختار خاک شده و  جذب انرژی خورشید را افزایش می دهد. ترکیبات هیومیکی با تقویت میکرو ارگانیسم‌های مفید خاک و از بین بردن میکروب‌های زیان آور، سلامت خاک را بهبود می دهند.

هیومیک اسید به دو صورت فعال و غیر فعال وجود دارد.

هیومیک اسید به  دو صورت   فعال و غیر فعال تقسیم بندی می شوند. اسید هیومیک های فعال مایع و پودر بوده و در آب حل می شوند، اما نوع غیر فعال آن گرانول بوده که در آب حل نشده و به همین دلیل مدت زیادی در خاک می ماند.

در مورد اسید هیومیک بیشتر بدانیم 

نحوه مصرف هیومیک اسید در درختان پسته

هیومیک اسید  به روشهای مختلف در درختان پسته استفاده می شود،  که  می توان به صورت  چال کود، آغشته کردن  با بذر، محلول پاشی و تزریق به شکل محلول در سیستم آبیاری مصرف کرد . با توجه به نوع محصول و گیاه، زمان کود دهی و شکل کود یکی از این روش ها به کار برده می‌شود.هیومیک  اسید پودری ودانه ای به‌ صورت چال کود و محلول در آب استفاده می شود. هیومیک  اسید مایع بیشتر به ‌صورت همراه با آبیاری درختان پسته استفاده می شود.

هیومیک اسید ساختار فیزیکی خاک را در درختان پسته افزایش می دهند.

 هیومیک اسید با اصلاح ساختار فیزیکی خاک فضای بیشتری برای نفوذ ریشه پسته ایجاد می کند که موجب جذب بهتر موادغذایی، توسعه ی برگ و فتوسنتز مناسب  پسته می شود. اسید هیومیک تنظیم ‌کننده ی رشد درخت،  ارتفاع، قطر، ضخامت، وزن و چگالی شاخ و برگ می شود.

هیومیک اسید باعث افزایش گلدهی پسته می شود.

هیومیک اسید موجب افزایش گلدهی درختان پسته می شود، چون هیومیک اسید  تقسیم میتوزی گیاه را (با تولید بیشتر اسیدهای نوکلئیک و اسیدهای آمینه) به خصوص در ریشه ها افزایش داده و پمپ پروتونی را در گیاه پسته فعال می کند. هیومیک اسید سطح هورمون‌های موجود در خاک بستر گیاه را تعدیل کرده و مقدار هورمون‌ها را در خاک تنظیم می کند.

در مورد کود گوگرد بیشتر بدانیم 

ظرفی پر از پسته - اثر هیومیک اسید در پسته

 

هیومیک اسید پروتئین موجود در مغز پسته را افزایش می دهد.

مصرف هیومیک اسید  موجب افزایش  جذب فسفر و ازت شده که این امر نیز سبب افزایش قند، پروتئین و ویتامین موجود در مغز پسته می شود. هیومیک اسید اثر کلاته سازی روی عناصر ریز مغذی و فلزی خاک دارد و جذب آن را برای نهال پسته راحت تر می کند؛ در نتیجه باعث افزایش رشد شاخه ها در درخت پسته می گردد.

هیومیک اسید استفاده از کود ازته و فسفاته را کاهش می دهد.

 هیومیک اسید  بر روی خاک و ریشه ی پسته ها مانند یک اسفنج عمل می کند که تمامی عناصر مورد نیاز گیاه را در خود ذخیره کرده و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد؛ این امر نیاز به استفاده از کود ازته و فسفاته را ۲۵ تا ۷۰ درصد کاهش می دهد. اسید هیومیک با نگهداری بیشتر آب در خاک به رشد سریع باکتری‌های مفید در خاک کمک می‌کند.

هیومیک اسید باعث افزایش محتوای کلروفیل پسته می شود.

هیومیک اسید محتوای کلروفیل گیاه پسته را افزایش می‌دهد و تنفس گیاه پسته را نیز تسهیل می‌کند،همچنین هیومیک  اسید پسته  برای رشد و انجام فرآیند فتوسنتز به اکسیژن نیاز دارد، هر چه اکسیژن بیشتری  وجود داشته باشد، رشد درختان پسته بیشتر می شود.

در پایان

مصرف هیومیک اسید در درختان پسته باعث مغز درشت و سالممی شود و مقدار محصول‌دهی  درختان پسته را افزایش می دهد. پسته کاران عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ایرانکود در تماس باشید. کارشناسان ایرانکود ضمن مشاوره رایگان ، نحوه مصرف  صحیح این کود را برای شما بیان خواهند کرد.

 

اشتراک گذاری