مزایای کشت ‌گلخانه ای

با مزایای کشت ‌گلخانه ای آشنا شوید

آخرین مقالات

با مزایای کشت ‌گلخانه ای آشنا شوید

گلخانه فضای بسته ای برای کشت میوه ها و سبزیجات است که ساختار آن  از یک پوسته بیرونی شفاف، شیشه یا پلاستیک حمایت  می کند. این مکان محافظت شده ای است که می توانید عوامل محیطی را برای رشد مطلوب گیاه کنترل کند.

نحوه توزیع نور خورشید در  کشت گلخانه ای

پوشش های گلخانه  جهت تابش نور خورشید در گلخانه را به خوبی تامین می کنند.  بنابراین  توزیع نور به طور یکنواخت در تمام سطح گلخانه توزیع می شوند و در تمام گلخانه  از تابش مستقیم اشعه خورشید به گیاهان جلوگیری می کند. علاوه بر نور، رطوبت و دما نیز در این محیط کشت قابل کنترل است.

کشت گلخانه ای مشکلات تولید را کاهش می دهد.

در کشت گلخانه ای به دلیل قرار گرفتن گیاهان در محیط بسته از تغییرات شدید  مرتبط با آب و هوا مانند افزایش یا کاهش ناگهانی دما جلوگیری می کند. همچنین می تواند محصولات را از پرندگان و سایر حیواناتی که ممکن است به محصولات زراعی آسیب برساند دور نگه دارد.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

مزایای کشت ‌گلخانه ای

مزایای کشت ‌گلخانه ای

  • در گلخانه تنظیم کنترل عوامل محیطی وجود دارد، بنابراین با فراهم آوردن شرایط لازم می‌توان همه نوع محصول کشاورزی را در تمام فصول سال تولید و آن را به بازار عرضه نمود.
  • تولید بیش از یک محصول در سال از دیگر مزایای کشت گلخانه است. به عنوان نمونه می‌توان خیار را تا 3 بار در سال کشت نمود.
  • محصول تولید شده در کشت ‌گلخانه ای در مقایسه با مزرعه، از کیفیت بالاتری برخوردار است و به دلیل مصرف کمتر سموم محصول محصول  سالم‌تر می باشد.
  • صرفه جویی در میزان مصرف آب
  • افزایش حاصلخیزی بستر خاک
  • تنظیم برنامه کشت با توجه به نیاز بازار، یکی دیگر از مزایای استفاده از کشت ‌گلخانه ای می‌باشد. به عنوان نمونه، می‌توان خیار را به گونه‌ای کشت نمود و وارد بازار کرد که تقاضای آن بالا باشد.
  • فراهم نمودن زمینه اشتغال برای افراد جویای کار
  • حفظ محیط زیست در پی مصرف کمتر انواع آفت  و سموم

معایب کشت گلخانه ای

این سیستم دارای معایبی  نیز می‌باشد؛ از جمله این که، احداث گلخانه به مراتب سرمایه بیشتری را می‌طلبد و همچنین نیاز به مراقبت‌های دائمی دارد و هر گونه سهل انگاری می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

کلام پایانی

پرورش دهندگان محصولات  کشاورزی گلخانه‌ای می‌توانند در صورت رعایت کشت  به بهترین نحو از درآمد خود استفاده کنند و در عین حال به  باعث حفظ محیط زیست نیز  شوند. . قطعاً مشکلاتی  از جمله هزینه‌های راه‌اندازی بالا و رعایت اصول منظم تولید  وجود دارد، اما اگر به دنبال شغلی در کشاورزی پایدار هستید، جایی بهتر از کشاورزی گلخانه‌ای وجود ندارد.

به طور کلی، کشاورزی گلخانه ای یک گزینه مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست می باشد.  برای کسانی است که علاقمند به تولید محصولات با کیفیت و سالم هستند و  به فضای کافی و سرمایه  لازم برای یک ایجاد  گلخانه دسترسی دارند، بهترین گزینه رشد محصولات مختلف می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید کودهای ارگانیک شوک با کارشناسان ما در ایرانکود در ارتباط باشید

اشتراک گذاری