بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته

بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته

آخرین مقالات

بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته

این درخت در مناطق گرم و معتدل رشد می‌کند و در مناطق سردسیر رشد زیادی ندارد. شهرهای کرمان و رفسنجان قطب تولید پسته در کشور هستند. با این حال به یک دوره سرما نه یخبندان احتیاج  دارد تا رشد کند. درختان پسته ارتفاع کمی دارند. بعد ازکاشت این درخت چند سالی طول می‌کشد تا محصول بدهد. درختان پسته لازم است در سال دو بار کوددهی انجام شود تا درخت مواد مغذی لازم را دریافت کند. کود را باید درون خاک و با فاصله از ریشه درخت قرار داد. هرس کردن و حفاظت از درختان در برابر آفت ها و بیماری ها؛ از جمله مراقبت هایی است که درختان پسته نیاز دارند.

بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته

بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته

به طور معمول درختان پسته نزدیک به هم کاشته می‌شوند .در صورتی که فاصله‌ی کاشت درختان از هم کم باشد موجب می‌شود تا شاخه ها و برگ ها داخل هم رشد کنند در نتیجه به قسمت هایی از درخت نور کافی نمی رسد و باعث کم شدن کیفیت محصول می‌شود. در باغی که تراکم درختان بالا باشد شاخه هایی که در پایین قرار دارند،  نور کافی دریافت نمی‌کنند از بین می‌روند.اگر فاصله کاشت درختان زیاد باشد نسبت تعداد درختان در سطح کشت کمتر می‌شود .

در مورد کودهای پتاس بالا بیشتر بدانیم 

تعیین بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته

بهترین فاصله‌ کاشت درخت پسته با قطر و شعاع سایه انداز تعیین می‌شود.  این فاصله باید به گونه ای باشد که شاخه ها بعد از رشد باهم برخوردی نداشته باشند. با محاسبه کردن قطرسایه انداز و جمع آن با مقدار  فاصله بین درختان به دست می‌آید. بهترین و مناسب ترین فاصله‌ی کاشت درخت پسته حدودا ۳-۴ متر است و فاصله‌ی بین ردیف ها حدودا ۶ متر می‌باشد. در حال حاضر درختان پسته با فاصله ۳ متری و ردیف هایی با فاصله‌ی ۶ متری در باغ های جدید کاشته می‌شوند. در کشاورزی نوین تراکم زیاد درختان باعث می‌شود تا ریشه ها مشغول رقابت با یکدیگر شده و رشد درخت کم شده و در نتیجه محصول کمتری  تولید کند.

 

مزایای رعایت بهترین فاصله‌ی کاشت

رعایت کردن فاصله‌ی مناسب هنگام کاشت درختان در یک باغ باعث می‌شود که کنترل بهتری روی علف های هرز, آبیاری و کوددهی داشته باشید. همچنین به کارگیری ماشین آلات مختلف باغداری راحت تر صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری