بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟

بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟

آخرین مقالات

درخت پسته نیز مانند سایر درختان و گیاهان برای رشد بهتر و باردهی بیشتر نیاز به مراقبت و رسیدگی اصولی و صحیح دارد. در این میان آب و خاک دو عامل مهم و حیاتی برای حفاظت از درختان هستند. آبیاری مناسب و استفاده از خاک مغذی عامل ادامه حیات درختان پسته و استمرار فرایند باردهی آنان است. به طور قطع کوددهی صحیح و استاندارد در تمامی فصول مهمترین راه تغذیه خاک است. بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟ این مقاله تلاش می کند به این سوال پاسخ مناسبی بدهد.

عوامل موثر بر فقر خاک باغات پسته

عوامل بسیاری بر فقر خاک باغات پسته موثر است. این عوامل می تواند در هر یک از زمان کاشت، داشت و برداشت درختان پسته بر میزان مغذی بودن خاک باغات تاثیر بگذارد. از مهمترین این عوامل می توان به استفاده از مناطق نامناسب و نامساعد از نظر شرایط آب و هوایی و محیطی برای باغ پسته، کاشت درختان با شرایط غیر استاندارد، نگهداری از باغ و درختان به شکل غیر صحیح و عدم توجه به نیازهای غذایی درختان از جمله آبیاری و کوددهی نامناسب اشاره کرد.

بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟

اهمیت کوددهی برای درختان پسته

مهمترین عناصر مورد نیاز درختان پسته عبارتند از: نیتروژن، پتاسیم، فسفات، منیزیم، بور، آهن، کلسیم، مس، روی و منگنز. وجود این عناصر در خاک از سویی رشد درخت و میوه آن را تضمین می‌کند و از سوی دیگر مقاومت  درخت را در برابر آفات، شوری، خشکی و بیماری‌ ها افزایش داده باعث کیفیت بالاتر پسته ها می شود.

بیشتر بخوانید: چاله درخت پسته

باغداران باید دقت کنند که این عناصر بوسیله کوددهی مناسب و به موقع در اختیار درختان پسته قرار گیرند. هر یک از این عناصر در زمان خاص مورد نیاز درخت هستند. برخی از آنان در زمان رشد درخت، شاخه ها و برگ ها، برخی در زمان شکل گیری جوانه و میوه و بعضی از آنان در زمان خواب درخت به منظور تغذیه برای باروری بهتر در سال آینده. بنابراین کوددهی در تمامی فصول باید در برنامه کاری باغداران قرار گیرد.

بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟

تابستان فصلی است که در آن مغز پسته تشکیل شده و پر می شود. به عبارتی تمامی تلاش باغداران برای به دست آوردن پسته بیشتر و مرغوبتر در این فصل به بار می نشیند. به همین دلیل تغذیه درخت در این فصل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این زمان مواد معدنی زیادی مورد نیاز درخت است اما درخت برای داشتن میوه بیشتر و بهتر، بالاترین نیاز را به نیتروژن، پتاسیم، روی و بور دارد. بنابراین باغدار باید از کودی استفاده کند که حتما این چهار عنصر مهم را در اختیار درخت قرار دهد.

بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟

بهترین کودهای مورد استفاده برای درختان پسته و مقدار آنها در فصل تابستان به شرح زیر است:

  • کود سه بیست به مقدار 20 کیلو در هکتار به صورت آبکود
  • کود سولوپتاس به مقدار 20 کیلو در هکتار
  • کود هیومیک به مقدار 20 لیتر در هکتار
  • کود سولفات آمونیم به مقدار 50 کیلو در هکتار

عوامل موثر بر باردهی بهتر درختان پسته در فصل تابستان

علاوه بر کوددهی مناسب در فصل تابستان، عوامل مهم دیگری نیز باید در مورد باغات پسته در نظر گرفته شود. در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد هوا و تبخیر بیشتر آب آبیاری صحیح و به موقع درختان پسته نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین در تابستان پس از کوددهی، درختان پسته به آب بیشتری نیاز دارند تا مواد مغذی موجود در کود به شکل بهتری در اختیار ریشه قرار بگیرد و از طرف دیگر تماس مستقیم این مواد با ریشه باعث سوزاندن و مردن ریشه نشود.

مسئله مهم دیگری که در فصل گرما، حیات درختان پسته و محصول آنها را تهدید می کند آفت‌ شیره خشک است. این آفت می تواند باعث بی کیفیتی و پوک شدن پسته ها شود. همچنین در صورت رسیدگی نادرست باغداران به درختان و جدی نگرفتن این آفت گره های زایشی سال آینده درختان نیز می توانند در معرض خطر قرار گرفته از بین بروند. بنابراین مبارزه با آفت شیره خشک از وظایف مهم باغداران پسته در فصل تابستان است.

بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟

در گرما آفات دیگری هم علاوه بر آفت شیره خشک، درختان پسته را تهدید می‌کنند. سن آفتی است که به بسیاری از درختان از جمله درختان پسته آسیب می رساند. این حشره با فرو کردن نیش خود در گیاه و فرستادن آنزیم موجود در بزاق نیش، در داخل بافت خوشه میوه ها نفوذ کرده و باعث خشک شدن آن می‌ شود. بنابراین باغداران پسته باید قبل از سفت شدن پوسته استخوانی پسته این آفت را نابود کنند تا از ریختن زودهنگام پسته ها از درخت جلوگیری شود. آفت سن همچنین بیماری ماسوی پسته را نیز انتقال می دهد.

بیشتر بخوانید: کود 1963

یکی دیگر از مواردی که در فصل تابستان و زمان به ثمر رسیدن باغات پسته باید در نظر گرفت مساله نفوذپذیری خاک باغ پسته است. بیماری هایی مانند گموز که درختان پسته را تهدید می کنند، از جمله بیماریهایی هستند که می توانند به دلیل نفوذ ناپذیری خاک و افزایش رطوبت آن به درخت آسیب برسانند. کوددهی مناسب در دوره به‌مغز رفتن پسته ‌ها، نفوذپذیری خاک را کنترل کرده و در نتیجه رطوبت آن در حد متناسب باقی می ماند.

اشتراک گذاری