بهترین کود برای درختان میوه

بهترین کود برای درختان میوه

آخرین مقالات

انتخاب کود مناسب برای درختان، همواره از اولویت های اول کشاورزان است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع و بهترین کودهای کشاورزی آشنا کنیم و بگوییم که بهترین کود برای درختان میوه کدام کودها هستند.

بهترین کود برای درختان میوه

با داشتن برنامه اصولی و منظم ضمن صرفه جویی در هزینه و زمان،  بالاترین میزان برداشت منطقه خود  و با کیفیت ترین میوه های آن سال راخواهید داشت و دقیقآ راهکاری که کشاورزان نمونه هر استان آن را انجام می دهند. درختان بر خلاف دیگر گیاهان بخصوص صیفی جات نمی توانند سریعآ به یک یک ماده مغذی خوب  واکنش سریع نشان دهند و زمان بیشتری نیاز می باشد. تنها راهکاری که منجر افزایش راندمان و باردهی زیادتر یک درخت طی همان سال می شود استفاده از اسید هیومیک شوک مایع است. که فقط همان سال می تواند حداقل افزایش راندمان درختان میوه را 30 الی 40 درصد افزایش دهد. این تنها کودی هست که به دلیل فرمول ممتاز آن فوری پاسخ می هد.

بهترین کود برای درختان میوه

اکثر باغداران برای پرورش بهتر درختان میوه و رشد سریع‌تر آن‌ها، به‌ دنبال یک کود مناسب هستند. کود مناسب درخت میوه باید حاوی مواد مغذی و املاحی مثل روی، فسفر، بور، آهن، نیتروژن، پتاسیم  باشد. بنابر این سعی کنید سراغ محصولاتی بروید که از نظر کیفیت خیلی مطلوب باشند و در ساختار آن‌ها مواد شیمیایی مضری وجود نداشته باشد.

کودهای حیوانی برای درختان میوه 

 کودهای حیوانی از جمله  کودهای طبیعی هستند که در آن‌ها مواد مغذی زیادی وجود دارد. این نوع کودها به بهترین شکل ممکن نیاز  درختان را تامین می‌کنند و ساختار خاک را نیز بهبود می‌بخشند. کودهای حیوانی همچنین ظرفیت نگهداری آب  خاک را افزایش  که باعث ریشه زایی بهتر می شوند. از این کود به تنهایی یا به‌ همراه کودهای دیگر برای محصول‌دهی و باروری درختان می توانید استفاده کنید.

کود نیتروژنه برای درختان میوه 

نیتروژن جزو بی‌ نظیرترین مواد مغذی برای افزایش رشد درختان میوه هستند. این کود برای اینکه بتواند نتیجه مثبتی روی درخت داشته باشد، باید در زمان مناسب به درخت داده شود. در غیر این صورت شکوفه دهی  درخت  به تاخیر می افتد. بهتر است زمانی  که درختان میوه  وارد مرحله  زایشی نشده‌ اند  از کود نیتروژنه استفاده کنید.

بهترین کود  برای درختان میوه

درختان میوه برای رشد و تولید محصول فراوان تغذیه مناسب نیاز دارند. تغذیه مناسب علاوه بر تولید بر ساختار و حاصلخیزی خاک موثر است.  در این مقاله مقدار و زمان کوددهی  درختان  میوه را بیان می کنیم .

زمان مناسب کوددهی درختان میوه قبل جوانه زنی است.

درختان میوه در تابستان و پاییز محصول خوبی دارند، اما باید کوددهی شوند. بهترین زمان برای کوددهی درختان میوه اوایل بهار قبل از جوانه زنی است. بهتر است کودهای نیتروژن را بعد از مرداد ماه  برای درختان میوه  مصرف نکنید.

هیومیک و درخت میوه

نیاز کوددهی همه درختان میوه یکسان نیست

نیاز کوددهی تمام درختان میوه در طول سال یکسان نیست. اگر درختان بیش از حد با  نیتروژن تغذیه شوند  رشد برگ ها زیاد می شود  اما میوه بسیار کمی تولید می کند.

کودهای  شوک مخصوص درختان میوه

درخت میوه علاوه بر نیتروژن، به سایر عناصر درشت مغذی و ریز مغذی نیز نیاز دارد. افزودن کمپوست هنگام کود دهی راه خوبی برای تامین مواد آلی و مواد معدنی کمیاب است. کودهای شوک مخصوص درختان میوه  منابع خوبی از مواد معدنی برای درختان میوه  هستند.

 

 

 

کودهای آلی شوک کودهای طبیعی هستند.

کودهای آلی به طور طبیعی تولید می شوند و می توانند گیاهی یا حیوانی باشند. مزایای کودهای آلی این است که به بهبود خاک و حفظ سلامت آن کمک می کنند. کودهای آلی شامل کمپوست، مواد معدنی طبیعی و فضولات حیوانی می باشند.

درختان جوان به کودهای نیتروژن دار نیاز دارند

درختان جوان، به ویژه انواع گلابی و سیب به کودهای نیتروژن دار نیاز دارند. نیتروژن نقش مهمی  در حمایت از رشد گیاه دارد و به گیاهان  کمک می کند تا نور خورشید را جذب کنند و به نوبه خود، انرژی را ذخیره کنند. این انرژی به یک عامل محرک در بهینه سازی عملکرد میوه تبدیل می شود.

کودهای پتاسیم برای درختان سه ساله  ضروری است

یکی دیگر از درشت مغذی های کلیدی برای درختان میوه، پتاسیم است. در درختان میوه پتاسیم نقش های مختلفی هم در رشد و هم در تولید  ایفا می کند. همچنین پتاسیم به  تنظیم جریان آب در درختان  کمک می کند و تولید پروتئین را تسهیل می کند. پتاسیم بهترین کود برای درختان میوه  بیشتر از سه سال است زیرا در رشد جوانه و میوه موثر است.

بهترین کود برای درختان میوه

 رشد مناسب درختان مرکبات نیازمند کودهای فسفر است.

درختان مرکبات برای رشد خوب به مقدار زیادی فسفر نیاز دارند. کودهای فسفر در درختان مرکبات سیستم ریشه را توسعه می دهد و برای شکوفه دهی آنها ضروری است.  درختان مرکبات با استفاده از فسفر تا ۳۲.۶ درصد بیشتر عملکرد را  دارند.

کود شوک مخصوص درختان مرکبات

کود شوک مخصوص درختان مرکبات  بهترین کود برای این نوع درختان میوه است زیرا به آسانی در گیاهان جذب می شوند  و به سادگی به ذرات  خاک می چسبند. سپس به آرامی ترکیبی از مواد مغذی را که به طور خاص برای گونه های مرکبات طراحی شده است آزاد می کند. این  کودها برای محیط زیست  خطری ندارند.

کمبود منیزیم باعث زرد شدن برگهای درختان میوه می شود

زرد شدن برگها یک مشکل رایج  کمبود منیزیم در درختان میوه است، کمبود منیزیم همچنین باعث  توقف رشد درختان و کاهش عملکرد آنها می شود. منیزیم نقش مهمی در برگ‌های گیاه برای ایجاد رنگدانه‌ای به نام کلروفیل دارد که در آنها رنگ سبز و  نحوه جذب انرژی را ایجاد می کند.

چال کود زمستانه مهمترین روش کوددهی می باشد

چالکود زمستانه یکی ازمهم ترین روشهای  کوددهی در کشاورزی برای درختان  میوه می باشد که  اجرای هر ساله آن ضروری است. اصولا درختان مثمر نیاز بسیار زیادی به کود دهی دارند. چال کود باعث در دسترس بودن عناصر غذایی مورد نیاز  گیاه در اوایل فصل رشد می باشد و همچنین در طول دوره رشد نیاز اولیه گیاه را تامین می نماید.

محلول پاشی کودها کاهش هزینه های کشاورزی را دارد

محلول پاشی باعث کاهش هزینه های کشاورزی  و افزایش تاثیر مواد مغذی روی درختان  میوه می شود.  با توجه به اینکه جذب عناصر غذایی از طریق برگ ها و اندام های هوایی سریع تر انجام می گیرد در زمان کمبود  مواد غذایی توصیه می شود کود دهی از طریق محلول پاشی انجام گیرد.

نکات مهم کوددهی درختان میوه

کودها بخش مهمی از روند رشد درختان میوه هستند. اگرچه یک کود همه منظوره ممکن است برای درختان میوه مفید باشد و نیاز تغذیه ای آنها را تامین کند ، اما بهتر است  سطوح مواد مغذی خاک خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که درختان به چه نوع مواد مغذی نیاز دارد. بهترین روش برای تعیین دقیق نیاز کوددهی درختان میوه آزمایش خاک می باشد که بهتر زیر نظر کارشناسان مربوطه انجام شود. مشاوران و کارشناسان ایرانکود می توانند در زمینه تعیین دقیق نوع و مقدار کوددهی به درختان میوه شما کمک کنند، بنابراین می توانید در هر ساعت شبانه روز با آنها در تماس باشید. شما عزیزان می توانید با شماره درج شده بالای همین صفحه با متخصصان کشاورزی ایرانکود ارتباط بگیرید.

اشتراک گذاری