بیماری‌‌های قارچی زعفران

بیماری‌‌های قارچی زعفران

آخرین مقالات

بیماری‌‌های قارچی زعفران

بیماری های قارچی زعفران مانند دیگر آفات آن در صورت عدم کنترل خسارات زیادی را به زعفران کاران وارد می کند. زعفران دارای ارزش بالایی است و در بسیاری از نقاط کشور  کشت می شود.

دلایل  ایجاد بیماری های قارچی در زعفران

 از مهم ترین دلایلی که گیاه زعفران دچار بیماری قارچی  می شود، قرار گرفتن پیاز گیاه در شرایط گرما و رطوبت بالا می باشد. همچنین ضعیف گیاه نیز از دیگر عوامل بیمار شدن آن است.آبیاری گیاه زعفران در تابستان نباید بیش از اندازه باشد،زیرا باعث مبتلا شدن آن به انواع قارچها می شود.بهتر است  آبیاری تابستانه در اواسط شهریور با گوگرد مایع شوک انجام دهید.

بیماری‌‌های قارچی زعفران

 در مورد کودهای جلبک دریایی بیشتر بدانیم 

انواع بیماری های قارچی زعفران

بیماری سیاهک زعفران

 ابتدا لک‌‌های قهوه ای بر روی برگ زعفران ایجاد می شود و در پی آن سبب می شود تا لک‌‌ها به رنگ مشکی در بیایند. اگر عامل سیاهک در زعفران  نابود نشود سبب می شود تا پیاز زعفران  از بین برود.

بیماری پیچیدگی کلاله زعفران

 در این بیماری  کلاله‌‌های زعفران به شکل فنر به هم پیچ خورده اند و بعد از اندک زمانی بر روی زمین می ریزد.

بیماری زردی برگ زعفران

زردی برگ زعفران به علت  کمبود مواد غذایی مانند آهن و نیتروژن ایجاد می شود. یکی از بهترین روش ها  برای از بین بردن این بیماری این است که از محلول پاشی با کود مولتی کمپلکس شوک، کود آهن و کوددهی کافی برای مزارع زعفران بهره بگیرید.

بیماری قارچی زوال زعفران

 عامل این بیماری ریزوکتونیا است که به سطح پیاز در زعفران هجوم می برد و باعث می شود تا لک‌‌های قرمز بر روی پیاز پدیدار شود. تا برآمدگی در قسمت رویی پیاز پدیدار شود.

بیماری ورم در پیاز زعفران

 به علت این بیماری سطح پیاز ورم می کند و در پی آن، گیاه زعفران ریز و کوچک می شود. لازم است فوری درمان تا از رشد این بیماری جلوگیری شود.

اشتراک گذاری