بهترین کود ریشه زا برای گیاهان

کود ریشه زا

آخرین مقالات

کود ریشه زا

کود ریشه زا به مجموعه ای از کود ها گفته می شود که خاصیت ریشه زا یی دارند. اسید هیومیک شوک، کود فسفر 80 درصد شوک، کود شوک ده ایکس از جمله کود های مایعی هستند که خاصیت ریشه زایی شدید دارند و همانطور که میبینید بهترین کود ریشه زا همان کود فسفر خالص شوک می باشد.

بهترین کود های ریشه زا در گیاهان

بهترین کودهای ریشه زا در گیاهان دارای سه مواد مغذی  اصلی  نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشند.  پتاسیم در انتقال مواد مغذی و آب در گیاه نقش دارد، به این ترتیب به توسعه سیستم ریشه گیاهان نیز کمک می کند. کمبود پتاسیم بر عملکرد ریشه‌ها تأثیر نمی‌گذارد، رشد ریشه‌ها را متوقف می‌کند و منجر به ایجاد ریشه‌هایی با اندازه کمتر از حد معمولی می‌شود . نیتروژن مواد مغذی لازم را برای رشد بهتر ریشه در اختیار آن قرار  می دهد. فسفر نیز  برای تبدیل انرژی به اشکال مختلف و ایجاد بافت جدید  در ریشه ها مورد نیاز است. گیاه از فسفر برای رشد ریشه در عمق خاک در جستجوی مواد مغذی، آب و هوا استفاده می کند.

هیومیک اسید شوک یکی از انواع کود ریشه زا

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم

انواع کودهای ریشه زا

 کودهای ارگانیک

کودهای ارگانیک  از مواد طبیعی مانند کمپوست، پودر استخوان و  کود مرغی تشکیل شده اند که  مواد مغذی را به آرامی در طول زمان آزاد می کنند و می توانند سلامت خاک را بهبود بخشند. این کودها ضرری برای محیط زیست ندارند.  کودهای ارگانیک  معمولاً حاوی غلظت های پایینی از مواد مغذی گیاهی هستند و  قبل از اینکه گیاهان بتوانند از آنها استفاده کنند توسط باکتری ها و قارچ های خاک به اشکال معدنی تبدیل می شوند.

کودهای شیمیایی 

کودهای شیمیایی  مواد مغذی را به سرعت آزاد کنند، اما  به سرعت در  خاک از بین می روند، بنابراین ممکن است مجبور شوید چندین بار در طول فصل رشد کوددهی کنید، مگر اینکه از یک محصول مخصوص فرموله شده و آهسته رهش استفاده کنید.

بسیاری از کودهای شیمیایی  غلظت زیادی  دارند، بنابراین استفاده بیش از حد از آن آسان تر است ، امکان آسیب به  سیستم ریشه در حال رشد وجود دارد، اما فقط ارزان تر بودن آنها  از کودهای ارگانیک مزیت به شمار می آید.

فواید کودهای ریشه زا

کودهای ریشه زا ارگانیک و محرک رشد ریشه  هستند که کیفیت خاک را افزایش می دهند ، همچنین این کودها حاوی مواد مغذی مختلف  و   اسیدهای هیومیک و فولویک برای تحریک رشد ریشه می باشند. کودهای ریشه زا نیز  باکتریهای مفید خاک را تقویت می کنند. همچنین کودهای ریشه زا  حاوی ایندول بوتیریک اسید (هورمون گیاهی است که رشد ریشه را تحریک می کند) و دارای نسبت مواد مغذی 4 درصد نیتروژن، 10 درصد فسفات و 3 درصد پتاس محلول است. این کود  به  مبارزه با کم آبی خاک که گاهی در طول جابجایی  (برای گیاهان جدید) یا تخلیه خاک (برای گیاهان مسن تر) اتفاق می افتد، کمک می کند.

نحوه کود دهی کود ریشه زا شوک

در مورد کودهای فسفر بالا بیشتر بدانیم 

نحوه کود دهی  گیاهان با کودهای ریشه زا

کودهای ریشه زا  چه به صورت ارگانیک یا غیر آلی، بهتر است از اوایل بهار قبل از شروع فصل رشد در گیاهان استفاده شوند،  هنگام افزودن کود ریشه به خاک، آن را چند سانت در خاک قرار دهید . توجه داشته باشید  کوددهی  بیش از حد با کودهای ریشه زا  می تواند به گیاهان آسیب برساند.

نکات کاربردی در مورد کوددهی با کودهای ریشه زا

چنانچه رشد ریشه باعث تقویت گلدهی و باردهی درختان شود،  قبل از کاشت از کودهای ریشه زا حاوی فسفر و پتاسیم استفاده شود. کودهای ریشه زا را چندین سانت  در خاک قرار دهید تا ریشه ها  بتوانند رشد کنند . در زمان کوددهی با  کودهای ریشه زا فسفر و پتاسیم پس از سال  اول کاشت ، مواد مغذی باعث تحریک رشد گل و میوه می شود.

محرک های رشد کود ریشه  زا برای ریشه

محرک های رشد  ریشه شامل ویتامین B1 و هورمون‌های گیاهی به نام اکسین، مانند ایندول بوتیریک اسید و نفتیل استیک اسید می باشند. B1 به خودی خود رشد ریشه را تحریک نمی کند، این محرک حاوی اکسین هستند. اکسین ها رشد طوقه ریشه را متوقف می کنند.

تاثیر هورمون های کود ریشه زا  برای  قلمه برگ و ساقه 

چنانچه از  قلمه های گیاهی یا قلمه های ریشه  برای رشد استفاده می شود ، هورمون ریشه به قلمه برگ و قلمه ساقه کمک می کند تا ریشه های قوی رشد سریع داشته باشند. استفاده از هورمون های ریشه زایی از قلمه زنی موثر تر است و زودتر گیاه رشد خواهد کرد.

کود ریشه زا مایع 

کودهای ریشه زا  مایع تا حد زیادی رایج ترین نوع هورمون ریشه زایی است  که به دو صورت استفاده می شوند یکی به طور مستقیم ریشه داخل کود ریشه زا قرار می گیرد و دوم اینکه  به دلیل غلیظ بودن هورمون ریشه زایی باید با آب رقیق شود تا بتوان آن را برای ریشه استفاده کرد. هنگام استفاده از کود ریشه زای مایع  می توان  به جای فرو بردن مستقیم ریشه در کود ، آن را در طرف  دیگر ریخته و قلمه ها را در آن قرار دهید  این کار از آلوده شدن  و انتقال  بیماری به قلمه های جلوگیری می کند.

اگر از فرم غلیظ کودهای ریشه زا  استفاده می کنید، قبل از استفاده باید آن را رقیق کنید. شاید رقیق کردن آن کمی مشکل باشد اما نسبت به نوع  آماده از لحاظ هزینه ارزان تر است. همچنین کود  در گیاه در حال تکثیر  به آسانی  جذب می شود.

شوک ده ایکس 5 لیتری مخصوص ریشه زایی

مقدار مصرف کودهای ریشه زا

پس از پیوند زدن  ریشه کودهای ریشه زا به مقدار یک تا  دو قاشق چایخوری در  2 تا 5 لیترآب  در هکتار استفاده شود. قبل از کاشت قلمه هاریشه را به مدت 30 تا 60 ثانیه در محلول کودهای ریشه زا  غوطه ور کنید.

تاثیر کودهای ریشه زا برای تمام انواع گیاهان 

بهترین کودهای ریشه زا برای رشد متعادل ریشه حاوی فسفر فراوان است. این نوع کودها رشد ریشه را در تمام انواع گیاهان چه گیاهان گلدانی، هیدروپونیک یا انواع گیاهان موجود در  باغ معمولی افزایش می دهد.

بنابراین یک سیستم ریشه قوی برای گیاهان سالم مهم است، زیرا آنها مواد مغذی خود را از خاک جذب کنند. مصرف بسیاری از کودهای ریشه زا حاوی برخی از مواد مغذی و ترکیبات موثر در تقویت رشد ریشه موثر می باشند.شما کشاورزان و باغاران محترم می توانید جهت سفارش و خرید با کارشناسان ایرانکود یا شماره درج شده در بالای صفحه در تماس باشید. این نکته را مدنظر داشته باشید که کودهای ریشه زا  برند شوک مایع و جذب سریع دارند و مقرون به صرفه و اقتصادی هستند.

اشتراک گذاری