تاثیر اسید هیومیک بر گندم

نحوه کوددهی گندم با اسید هیومیک

آخرین مقالات

نحوه کوددهی گندم با اسید هیومیک

نحوه کوددهی گندم با اسید هیومیک در افزایش عملکرد این محصول اهمیت زیادی دارد. اسیدهیومیک  شوک از جمله کودهای مفید برای محیط زیست و موجودات زنده  هستند، این کود بقایای تجزیه شده‌ی مواد آلی ارگانیک است که مواد لازم برای تقویت خاک را تامین می کند.

اسید هیومیک باروری خاک گندم  را تقویت می کند. 

اسید هیومیک باروری خاک  گندم را تقویت می کند و  بستر مناسبی برای رشد باکتریهای مفید خاک فراهم می کند. اسید هیومیک معمولا رنگ تیره‌ای دارد که مولکول‌های تشکیل دهنده‌ی آن به ریشه‌ی گیاه می‌چسبند و از طریق جذب توسط آب به رشد گندم  کمک می‌کنند.همچنین با تغذیه‌رسانی به سطح خاک آلودگی آن را از بین برده و به رشد گیاه کمک شایانی می‌کند.

تاثیر اسید هیومیک بر گندم

اسید هیومیک سرعت جوانه زنی گندم را افزایش می دهد.

تاثیر اسید هیومیک بر گندم بسیار زیاد است و سرعت جوانه زنی گندم را افزایش می دهد، بدین ترتیب موجب توسعه‌ی ریشه گیاه می‌شود.با ترکیب 100 میلی گرم از اسید هیومیک در یک لیتر آب و اضافه کردن آن به خاک، شاهد سرعت بیشتر رشد در گندم خواهیم بود.

اسید هیومیک در ابتدای فصل رشد گندم باعث افزایش پنجه زنی می شود.

استفاده از هیومیک اسید در ابتدای فصل رشد سبب توسعه ریشه و افزایش تعداد پنجه‌ی بارور می‌شود. همچنین این کود طول بالندگی گیاه را کاهش می دهد و در مدت زمان کوتاه محصولی با کیفیت و مطلوب تولید می شود.

اسید هیومیک باعث افزایش جذب آهن در گندم می شود.

اسید هیومیک با افزایش جذب آهن درگندم باعث از بین رفتن علائم نکروز در این محصول می شود. اسید هیومیک میزان پروتئین، فسفر و همچنین  نیتروژن مورد نیاز گیاه را در خاک بالا می‌برد و این عامل مهمی در رشد دانه  گندم است.

اسید هیومیک گندم را در برابر تنش های محیطی محافظت می کند.

اسید هیومیک گندم را در مقابل  تنش های محیطی مانند خشکی، بیماری و آفت حفظ می‌کند، همچنین مواد سمی موجود در خاک را از بین می‌برد.این کود در گندم باعث  تغذیه‌رسانی اصولی، کاهش مصرف انواع کود شیمیایی را به همراه دارد و سختی خاک را از بین می‌برد.

درمورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

ترکیبات اسید هیومیک نیاز اساسی گندم برای تغذیه را کاهش می دهد

ترکیبات اسید هیومیک مانندنیتروژن، پتاسیم، کلسیم و منیزیمنیازهای اساسی گندم را برای تغذیه حل می‌کند ، چرا که در اثر کمبود این عناصر آسیب جدی‌ به گیاه وارد می‌کند :

نیتروژن: با کم کاهش  این عنصر در گیاه برگ‌ها زرد و ساقه‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند

فسفر: نبود فسفر در گندم  به مرور زمان موجب توخالی شدن ساقه و سفید شدن آن می‌شود که در  نتیجه آن گندم‌هایی ضعیف با ریشه‌هایی کوتاه و سست است.

پتاسیم: کمبود این عنصر در گیاه سبب ایجاد لکه‌های سیاه در امتداد برگ‌ها شده و موجب عدم تولید لوله گرده خواهد شد.

زمان مصرف اسید هیومیک برای گندم

اسید هیومیک در زمان گلدهی گندم معمولا دو ماه یکبار قابل استفاده است ولی در گیاهان دیگر هر زمان از فصل رشد و طی مراحل آبیاری می‌توان آن را  مصرف کرد.  همچنین در گندم، بهتر است هر زمان آبیاری در تمام فصول رشد به میزان 200 تا 300 سی در لیتر به صورت محلول‌پاشی یا به میزان  15 تا 50 لیتر، 4 الی 7 مرتبه کوددهی شود. بهترین زمان استفاده از این کود قبل از ظهور برگ و پرچم گیاه است.

در مورد اسید هیومیک بیشتر بدانیم 

نحوه اسید هیومیک در گندم 

اسید هیومیک به سه روش دانه ای ، پودری و مایع در گندم  قابل استفاده است که همگی از نظر عناصر تشکیل دهنده یکی هستند و فقط نحوه استفاده آنها  با هم متفاوت است. اسید هیومیک مایع در گندم به صورت محلول ‌پاش، نوع پودری آن به صورت ترکیب با آب به همراه آبیاری و یا با استفاده از چالکود در خاک محصول استفاده کرد.استفاده از اسید هیومیک به عنوان یک کود آلی در کنار آفت کش نیز مانعی ندارد.

تاثیر اسید هیومیک بر گندم

در پایان 

مصرف اسید هیومیک در گندم نه تنها باعث رشد سریع و افزایش عملکرد می شود بلکه اثراث زیست محیطی را کاهش می دهد. اسید هیومیک شوک به دلیل داشتن ترکیبات ارگانیک سریع جذب در گندم بوده و کاملا مقرون به صرفه است. شما کشاورز عزیز در صورت مشاوره رایگان می توانید در مورد نحوه و زمان مصرف صحیح کوددهی گندم و یا سایر محصولات زراعی با کارشناسان کشاورزی ایرانکود در تماس باشید.

 

اشتراک گذاری