تاثیر اسیدهیومیک بر گیاه آفتابگردان

تاثیر اسید هیومیک بر گیاه آفتابگردان

آخرین مقالات

تاثیر اسید هیومیک بر گیاه آفتابگردان

گیاه  آفتابگردان 70 درصد کل محصولات دانه روغنی را تشکیل می‎دهد. از نظر تولید دانه آفتابگردان جهان، اوکراین با 25 درصد مقام اول را دارد و پس از آن روسیه  و آرژانتین قرار دارند. رشد این گیاه، نیازمند استفاده صحیح  از کود مناسب برای آن است.

اسید هیومیک مواد مغذی لازم آفتابگردان را تامین می کند.

اسیدهای هیومیک، یکی از بزرگترین مواد آلی تشکیل دهنده خاک هستند  و مسئول بسیاری از واکنش های شیمیایی پیچیده در خاک هستند. به دلیل فعل و انفعالات آن با مواد معدنی خاک، نمی توانند به راحتی تجزیه شوند، بنابراین به طور کامل در دسترس گیاه قرار می گیرد و مواد مغذی لازم آفتابگردان را تامین می کند.

فواید اسید هیومیک برای آفتابگردان

  استفاده از اسید هیومیک، تاثیر زیادی بر روی ارتفاع و عملکرد دانه و ریشه آفتابگردان داشته است.  این ترکیب، رشد ریشه و برگ را تقویت می کند. هم چنین جوانه زنی  محصول را  تحریک و عملکرد و رشد آن را افزایش می دهد. این کود همچنین  مکانیزم های مربوط به تحریک رشد گیاه را تنظیم می کند.

در مورد کود آهن بیشتر بدانیم 

اسید هیومیک  باعث بهبود حاصلخیزی خاک آفتابگردان می شود.

اسید هیومیک باعث  بهبود و حاصلخیزی خاک آفتابگردان می  شود، همچنین دسترسی بیشتر مواد مغذی برای گیاهان  را فراهم می کند. اسید هیومیک با تأثیر مستقیم بر اهداف خاص فیزیولوژیکی، بر مسیرهای متابولیکی  رشد گیاه تأثیر مثبت می گذارد.

تاثیر اسیدهیومیک بر گیاه آفتابگردان

تاثیر ساختاری اسید هیومیک بر گیاه آفتابگردان

 اسیدهای هیومیک قادر به اعمال فعالیت های مختلف و عملکردهای تغذیه ای مهم در گیاهان آفتابگردان و خاک می باشد. از نظر شیمیایی، اسید هیومیک مولکولی متشکل از قند، اسیدهای چرب، پلی پپتیدها، زنجیره های آلیفاتیک و حلقه های معطر هستند. در حقیقت، این کودگیاهی و ارگانیک نقش موثری در بهبود رشد ریشه گیاه دارد و از این طریق می تواند عملکرد خود را ایفا کند.

اسید هیومیک بر رشد و نمو آفتابگردان تاثیر می گذارد.

اسید هیومیک،  توسط ریشه های گیاه جذب شود، مصرف اسید هیومیک در آفتابگردان در رشد ونمو آن تاثیر می گذارد و باعث افزایش و رشد بهتر ریشه آن می شود. تحت شرایط خاص می تواند رشد گیاه را از نظر افزایش طول گیاه و وزن تحریک کند.

اسید هیومیک فعالیت آنزیمی گیاه افتابگردان را تحت تاثیر قرار می دهد. 

اسید هیومیک، بر تنفس، سنتز پروتئین و فعالیت آنزیم در گیاهان تأثیر می گذارد. اسید هیومیک در آفتابگردان  جذب عناصر غذایی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و گوگرد را افزایش می دهد.  این ترکیب برای بهبود و رشد آفتابگردان بسیار مناسب  است.

در پایان:

با توجه به طبیعی بودن این کود نه تنها برای محیط زیست بلکه برای رشد بهتر آفتابگردان نیز موثر است. کشاورزان و تولید کنندگان محترم می توانید جهت مشاوره رایگان با متخصصان ایرانکود در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری