تکثیر پتوس با برگ

روشهای تکثیر پتوس کدامند؟

آخرین مقالات

روشهای تکثیر پتوس کدامند؟

گیاه پتوس یکی از گیاهانی است که نگهداری آن راحت ومقاومت بسیار بالایی دارد. تکثیر این نوع گیاه بسیار آسان‌ است و می‌توانید هر زمانی‌ که خواستید، این کار را انجام دهید. در این مقاله با روشهای تکثیر پتوس آشنا خواهید شد.

تکثیر پتوس با برگ 

برای جدا کردن قلمه‌های برگ باید از  قیچی تیز  استفاده کنید، . بعد از جدا کردن قلمه‌های برگ، آنها را در ظرف پر از آب  قرار دهید. دقت داشته باشید برگ‌ها را به گونه‌ای از ساقه جدا کنید که مقداری از ساقه بر روی گره برگ باقی‌ مانده باشد زیرا به طور معمول ریشه‌زایی از طریق گره برگ صورت می‌گیرد.ظرف را در دمای محیط نیز بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد باشد. بعد از انجام دادن این کار باید هر چند روز یک‌بار آب داخل ظرف را تعویض کنید.

تکثیر پتوس در آب

یکی دیگر از روش‌های ساده‌ای که پتوس را می توان تثیر کرد، روش قلمه زدن آن در آب است. این گیاه جزء گیاهانی است که می‌تواند در آب به رشد خود ادامه دهد و ریشه‌زایی کند. در واقع با استفاده از این روش گیاه کمتر دچار آلودگی و بیماری خواهد شد. برای انجام دادن این روش باید ابتدا قلمه‌ها را  در آب بدون املاح و تمیز قرار دهید. سپس ظرف را به مکانی خنک و پرنور انتقال دهید. بعد از این‌که ریشه قلمه‌ها به رشد مطلوبی رسید، بهتر است آن‌ها را در گلدان بکارید .

در مورد کودهای گوگرد بیشتر بدانیم 

تکثیر پتوس با برگ

تکثیر پتوس از طریق تقسیم بوته

برای تکثیر پتوس از طریق تقسیم بوته، باید ابتدا گیاه‌تان را از گلدان خارج کنید و سپس خاک‌های اطراف ریشه آن را به‌ خوبی تمیز کنید. بعد از آن گیاه مورد نظر باید با دقت تقسیم بندی شود. هنگامی که بوته را تقسیم کردید؛ ریشه‌های آن را به‌ طور کامل ضد عفونی کنید. بوته‌ها را در چند گلدان که حاوی خاک غنی و حاصلخیزی هستند، به‌ طور جداگانه بکارید و آبیاری را به‌ صورت مرتب انجام دهید.

 تکثیر پتوس در خاک

این روش نیز مانند تکثیر پتوس با برگ بسیار راحت است و می‌توانید هر زمانی که خواستید، آن را انجام دهید. اما بهتر است در اواخر بهار تا اواسط تابستان اقدام به قلمه زدن پتوس در خاک کنید. در  روش باید از قسمت انتهایی ساقه پتوس قلمه‌های مناسب را با استفاده از قیچی  تیز و تمیز برش دهید و برگ‌های پایین آن را حذف کنید. سپس قلمه‌ها را در یک گلدان با سایز مناسب قرار دهید. داخل گلدان نیز باید ترکیبی از ماسه، کمپوست، پرلیت و کوکوپیت باشد.  خاک را به‌ خوبی آبیاری کنید اما باید مواظب باشید که آب بر روی برگ‌ها ریخته نشود.

سخن پایانی

تکثیر پتوس با برگ و نگهداری از آن بسیار آسان است و می‌توانید با در نظر گرفتن یک‌سری نکات مهم، به ‌سادگی تا سال‌های زیادی آن را داشته باشید. آبیاری  این گیاه باید به‌ صورت متوسط انجام شود و بعد از خشک شدن رویه خاک، آبیاری بعدی را انجام دهید. نور مطلوب برای پتوس نیز نوری است که به‌ صورت غیر مستقیم به آن بتابد زیرا نور شدید موجب سوختگی برگ‌ها خواهد شد. گیاه پتوس می‌تواند در دماهای متوسط رشد مطلوبی داشته باشد، بنابر این سعی کنید آن را در مکان‌های خیلی سرد و یا خیلی گرم قرار ندهید. برای کوددهی نیز می‌توانید در فصل‌های بهار و تابستان اقدامات لازم را انجام دهید و از کودهای مفید شوک استفاده کنید. جهت سفارش کودهای ارگانیک و طبیعی شوک با  کارشناسان ما در ایرانکود در ارتباط باشید

اشتراک گذاری