پلیمر سوپرجاذب از نمای نزدیک - سوپر جاذب ها در کشاورزی

کاربرد سوپر جاذب ها در کشاورزی

آخرین مقالات

کاربرد سوپر جاذب ها در کشاورزی

از کاربرد سوپرجاذب ها در کشاورزی  بهبود عملکرد آبیاری در مناطق خشک و کم آب می باشد. سوپر جاذب ها  نوعی پلیمر پودری شکل بوده که برای استفاده به خاک اضافه می‌گردد. سوپر جاذب ها در زمان آبیاری، آب را جذب می کنند، متورم می‌شود و سپس ذرات موجود در آن به آرامی و به مرور تخلیه شده و با سطح خاک ترکیب می‌شود.

 

پلیمر سوپرجاذب از نمای نزدیک - سوپر جاذب ها در کشاورزی

بهترین نوع مصرف سوپر جاذب ها در کشاورزی به صورت محلول است.

بهترین نوع استفاده از سوپر جاذب‌ها در کشاورزی برای جذب کود شیمیایی بیشتر  به صورت محلول بوده که در این روش کود مورد نظر باید در آب حل شود و به خاک اضافه شود، این محلول شیمیایی به دست آمده توسط پلیمر جذب شده و به تدریج به سطح خاک باز می‌گردد که این بهترین حالت تغذیه و کوددهی  گیاهان  است.

سوپرجاذب‌ها موجب بهبود تهویه خاک می شوند. 

سوپرجاذب‌ها عامل جذب کننده آب هستند که در فرآیند آبیاری خاک، حجم مولکولی آن‌ها بیشتر می‌شود و در نتیجه آب بیشتری جذب می‌کنند و در هنگام خشکی خاک رطوبت لازم را به تدریج به سطح خاک می‌فرستند و مایع میانی خود را اینگونه دفع می‌کنند. این تغییر حجم جریان نفوذ هوا را به داخل خاک تسهیل می‌کند و به عبارت دیگر موجب تهویه خاک می‌شود.

روش استفاده از سوپرجاذب‌ها در کشاورزی 

برای بهره‌گیری حداکثری و مطلوب از این محصول باید سوپرجاذب‌ها را کاملا با خاک مخلوط کنید، علت این امر مقاومت پایین پلیمر‌ها در مقابل اشعه خورشید است. ترکیب دقیق و اصولی سوپرجاذب‌ها با خاک از قرار گرفتن کامل این کود در سطح خاک جلوگیری کرده و سبب نفوذ آن در همه‌ی قسمت‌های خاک زیر کشت می‌شود.سوپر جاذب ها  هیچگونه تغییراتی در ساختار خاک به وجود نمی‌آورد، بلکه صرفا عملکرد آبیاری را بهبود می‌بخشد.

در مورد کودهای فسفر بالا بیشتر بدانیم 

مزایای استفاده از سوپرجاذب‌ها

از مزایای استفاده سوپر جاذب ها می توان به نقش مهم آن در ذخیره انرژی و حفظ آب اشاره کرد که  مصرف آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از دیگر فواید این پلیمر  بهبود کیفیت محصولات گیاهی است،  با شخم زدن صحیح و اصولی می‌توان پودر  سوپر جاذب را در همه جای خاک پخش کرد که این پلیمر با خاصیت منفی در بار یونی موجب جذب بهتر مواد معدنی می‌شود و از آنجایی که این پلیمر به صورت نامحلول است با ترکیب در آب به صورت ژله‌ایی در می‌آید.

پلیمر سوپرجاذب در ظرف - سوپر جاذب ها در کشاورزی

سوپر جاذب ها باعث تشویق ریشه دهی گیاهان می شوند. 

 سوپر جاذب ها  به دلیل خاصیت جذب و نگهداری آب و همچنین مرطوب نگه داشتن خاک، باعث تشویق  گیاه به رشد و ریشه دهی می‌گردد، که این تاثیر به سزایی روی افزایش شاخه و برگ گیاه دارد. خصوصیت مرطوب نگه داشتن خاک توسط سوپرجاذب‌ها همچنین باعث تکثیر قارچ و باکتری‌های مفید روی سطح خاک شده که تاثیر بسیار مثبتی روی شرایط بیولوژیکی آن می‌گذارد.

سوپر جاذب ها روی PH خاک اثر خنثی دارند

ویژگی مهم دیگر سوپر جاذب ها اثر خنثی آن ph خاک و همچنین بی‌بو و سمی نبودن آن است. استفاده از سوپرجاذب ph خاک را در سطح 6-7 نگه می‌دارد که این نشان از خنثی بودن آن است. به منظور استفاده از سوپاذب ها  باید با توجه به نوع اقلیم، خاک زیر کشت و همچنین میزان آبیاری توجه داشت، برای زمین‌هایی  تخلخل پایین  نیاز به استفاده از سوپرجاذب بیشتری می باشد.

در مورد کودهای مرغی بیشتر بدانیم 

سخن پایانی:

سوپرجاذب‌ها یک ماده بهبود دهنده و اصلاح کننده خاک هستند که از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها صرفه‌جویی در مصرف آب است. این پلیمر کیفیت محصولات گیاهی را بالا می‌برد، در نتیجه استفاده از آن برای کشاورزانی که دغدغه کیفی محصولات خود را با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی دارند کاملا مقرون به صرفه است.

اشتراک گذاری