شیوه کاشت انواع محصولات گلخانه ای‌

شیوه کاشت انواع محصولات گلخانه ای‌

آخرین مقالات

شیوه کاشت انواع محصولات گلخانه ای‌

کاشت گیاهان گلخانه باعث دریافت نور بیشتر خورشید می شود و محصولات زیادی با کیفیت بالا در تمام فصول تولید خواهد شد. بنابراین  با کشت گلخانه ای  در هر زمانی از سال محصول بسیار پرباری را می توانید داشته باشید.

 گیاهان در گلخانه بهتر رشد می کنند.

در گلخانه محیط کنترل شده ای برای گیاهان وجود دارد و سیستم آبیاری به صورت خودکار تنظیم می شود.  با کشت گیاهان گلخانه ای  در زمان صرفه جویی می شود  و بسته به فصل یا زمان روز محیط قابل کنترل می باشد. تهویه اتوماتیک گلخانه جریان هوای داخل آن را کنترل می کند. این تهویه باعث دریافت دی اکسید کربن توسط گیاهان می شود که برای تولید قند به آن نیاز دارند.  دی اکسید کربن  باعث ایجاد برگ های بزرگتر و ساقه های گیاهی قوی می شود. همچنین  گلدهی و باردهی  گیاهان افزایش می یابد.

عوامل موثر بر رشد گیاهان در گلخانه

بذر

سن

تنوع و ارقام مختلف

آبیاری گیاهان گلخانه ای

آبیاری  بیش از حد یا کم آبیاری از دلایل معمول تاخیر در رشد نهال است که باعث  پژمردگی گیاهان می شود. مقدار دریافت آب در گیاهان مختلف متفاوت است.  زمانی  که یک نهال رشد کمی دارد به آبیاری زیاد نیاز دارد.

مزایای کاشت انواع محصولات گلخانه ای‌

-افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح

-افزایش مقاومت به سرما عدم

-امکان تولید انواع محصول

از دیگر مزایای کاشت انواع محصولات کشاورزی در گلخانه این است که بدون توجه به شرایط آب و هوایی می‌توان محصولات گوناگونی را به عمل آورد. به همین جهت می‌توان انواع میوه و صیفی جات را در خارج از فصل تولید نمود و به صورت تازه مصرف کرد. همچنین صرفه جویی در مصرف آب (آبیاری به صورت قطره‌ای)، امکان برداشت چندین بار از محصول در طول سال، تولید محصول به صورت چهار فصل، کاشت به صورت هیدروپونیک در مناطقی که فاقد خاک حاصلخیز است و … از دیگر مزایای کاشت در گلخانه ای‌ است.

شیوه کاشت انواع محصولات گلخانه ای‌

 

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

 

انواع  کاشت محصولات گلخانه ای‌

  • خاک کشت:

ابتدایی‌ترین شیوه کاشت انواع محصولات گلخانه، به صورت خاک کشت است. یعنی بستر برای رشد و پرورش گیاه از خاک تشکیل شده است. در این روش گیاه را  درون آن را با خاک مناسب (پیتماس) می‌پوشانند یا این که گلدان‌هایی را به منظور کاشت محصول به طور مستقیم درون گلخانه قرار می‌دهند. در این شیوه از کاشت با فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب، محصول می‌تواند پس از 20 الی 30 روز  تولید شود.

  • آب کشت (هیدرو پونیک):

این روش از کاشت در مقایسه با خاک کشت مفید تر است. در آب کشت، از خاک به عنوان بستر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از آنجایی که ریشه‌ها فقط در تماس با محلول غذایی قرار دارند این سیستم به کشت هیدروپونیک مشهور است. بستر مورد استفاده برای این سیستم می‌تواند ماسه، پشم سنگ،  تراشه چوب، خاک اره و  … می  باشد.

  •  سیستم هوا کشت (ایروپونیک):

سیستم هواکشت یکی از مدرن‌ترین شیوه کاشت انواع محصولات گلخانه ای‌ است که در بسیاری از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از کاشت  محلول غذایی به صورت مه بر روی ریشه پاشیده می‌گردد. از ویژگی این روش به حداقل رساندن اتلاف آب و مواد غذایی است. از آنجایی که در این روش میزان اکسیژن رسانی به حداکثر می‌رسد، رشد ریشه‌ها و در نتیجه بازدهی محصول به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

کلام پایانی

پرورش انواع محصولات کشاورزی به روش گلخانه ای‌ در سرتاسر دنیا به طور چشمگیری توسعه یافته است چرا که از مزایای اقتصادی بی‌شماری برخوردار می‌باشد و از طرفی می‌توان در خارج از فصل انواع محصول برداشت نمود. خاک کشت، آب کشت و هوا کشت از شیوه کاشت انواع محصولات گلخانه ای‌ است که در این بین هوا کشت، مدرن‌ترین شیوه کاشت در دنیا به حساب می‌آید.جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید اسید هیومیک با کارشناسان ما در ایرانکود در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری