تاثیر کود ۱۰xشوک بر ذرت

کود شوک 10X

آخرین مقالات

کود شوک 10X

کود شوک 10X: کود کاملی که دارای تمامی عناصر میکرو و ماکرو مورد نیاز گییاهان است. همانطور که از نامش پیداست این کود دارای 10 عنصر می باشد که در این بین 3 عنصر آن پر مصرف هستند که به آن NPK نیز گفته می شود. این سه عنصر حیاتی ازت، فسفر و پتاسیم هستند و 7 عنصر دیگر در دسته کود های کم مصرف قرار دارند.

درصد دقیق کود شوک ده ایکس

این کود مغذی و محبوب از 5 %نیتروژن، 20 % فسفر، 20% پتاسیم، 10% فولیک اسید، 10% هیومیک اسید، 10% آهن، 5% آمینو اسید، 5% کلسیم، 5% بور و 10% جلبک دریایی تشکیل شده است و می‌تواند به بهترین شکل ممکن تمامی عناصر مورد نیاز در تمامی گیاهان را به راحتی تأمین نماید.

نحوه استفاده از کود 10X شوک برای گیاهان مختلف

از آن جایی که کود مغذی 10X شوک به‌ صورت مایع موجود است می‌توانید کار کوددهی را به روش آبیاری یا محلول پاشی انجام دهید و خیلی سریع نتایج مثبتی را مشاهده کنید. این کود فوق العاده، غلظت بالایی دارد و در ساختار آن نیز کلر و سدیم به کار نرفته است. بنابر این می‌توان گفت استفاده از کود شوک 10X موجب سوختگی برگ گیاه و ایجاد شوری در خاک نخواهد شد و همچنین نقطه قوت این کود نسبت به رقبا ارگانیک بودن صد در صد آن است.

طریقه استفاده از کود شوک 10X :

  • آبیاری
  • محلول پاشی

شوک ده ایکس بدلیل سیستمیک بودن به دو روش بالا قابل استفاده است.

در روش محلول پاشی 2 لیتر برای هر هکتار کافی است. این دو لیتر را میتوان بین 300 الی 1000 لیتر آب مخلوط و سم پاشی کرد، در اینجا هدف ما محلول پاشی دو لیتر در هر هکتار است که با توجه به اینکه زمین مان باغی یا زراعی است و همچنین سن درختان در باغات و یا مرحله کشت در زراعت میزان مصرف آب مورد محلول پاشی متفاوت است و چون این کود با ارزش سوزندگی ندارد با هر میزان آبی میتوان مورد استفاده قرار بگیرد.

میزان استفاده در حالت تزریقی، غرقابی یا سیستم بارانی با توجه به زمین های باغی یا زراعت متفاوت است.

حداقل میزان استفاده در زمین های کشاورزی بین 5 الی 20 لیتر در هکتار می باشد.

در زراعت در مراحل ابتدایی در آب اول و دوم تا مرحله پنجه زنی 5 لیتر در هکتار و در زمان خوشه دهی در گندم 10 لیتر در هکتار و در مورد استفاده از باغات برای درختان زیر 5 سال 10 لیتر در هکتار و برای درختان بالای 30-40 سال میزان مصرف کود شوک ده ایکس از 30 لیتر به بالا برای هر هکتار توصیه می شود.

کود شوک 10X

مزایای استفاده از کود شوک 10X

تامین تمام نیازهای تغذیه ای گیاه

افزایش  قدرت  ایمنی گیاه در برابر شرایط محیطی  خشکی، کم‌آبی و شوری خاک

صرفه جویی در هزینه ها و کاهش مصرف کودهای دیگر

افزایش باردهی درختان میوه و افزایش کیفیت محصولات زراعی

قدرت جذب و انحلال بالا و سریع

جلوگیری از پوسیدگی ریشه و افزایش حجم ریشه

اصلاح ساختار خاک

جلوگیری از ریزش گلدهی

نابودی تمام ناخالصیهای خاک و برطرف کردن شوری خاک

از بین بردن آفات، حشرات و بیماری‌ها نیز بسیار مؤثر است و حفظ سلامت گیاه

کود شوک 10X

 بهترین زمان برای مصرف کود شوک 10X

 بهترین زمان برای مصرف این کود در بهار و هنگام رشد گیاه است زیرا گیاهان در این دوره بیشتر از هر زمان دیگری به مواد معدنی و مغذی احتیاج دارند و اگر مواد مورد نیاز را به‌ خوبی دریافت نکند، دچار کمبود تغذیه می‌شوند و ممکن است رشدشان هم متوقف شود. دقت داشته باشید، مصرف کود 10X شوک در فصل پاییز هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در واقع با تغذیه کردن گیاهان در این زمان می‌توانید از یخ‌زدگی محصولات و جوانه‌ها در فصل زمستان خودداری کنید و مقاومت ریشه را نیز چندین برابر افزایش دهید.

نکته: فسفر موجود در شوک ده ایکس از جنس فسفیت است و خاصیت شدید قارچ کشی دارد همچنین برای جلوگیری از بیماری های قارچی مصرف شوک ده ایکس میتواند مفید و مقرون به صرفه باشد.

چنانچه در مورد کود شوک ده ایکس سوالی دارید میتوانید با کارشناسان ایرانکود در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری