عارضه لکه تلخ سیب

عارضه لکه تلخ سیب

آخرین مقالات

عارضه لکه تلخ سیب

عارضه لکه تلخ سیب نشانه کمبود کلسیم می باشد. اگر این عارضه به موقع کنترل نگردد، باغدار را هر ساله متحمل خسارات زیادی خواهد نمود. اولین قسمت  سیب که دچار لکه تلخ سیب می گردد، میوه آن می باشد.  علائم این عارضه ممکن است در میوه های سرشاخه و یا پس از چیدن محصول و در انبار دیده شود.

اهمیت عنصر کلسیم در نابودی لکه تلخ سیب

کلسیم از ضروری ترین عناصر در افزایش طول عمر انبارداری میوه سیب پس از برداشت می باشد که منجر به افزایش استحکام پوست میوه می گردد. استفاده از کود کلسیم در دوران رشد و نمو سیب، منجر به تشکیل دیواره سلولی خواهد شد. همچنین این کود از ایجاد نقاط تیره در پوست میوه جلوگیری می کند.

لکه تلخ سیب

عوامل موثر در ایجاد لکه تلخ در سیب 

علاوه بر کمبود کلسیم عوامل دیگری در ایجاد لکه تلخ سیب موثر است که شامل :

افزایش اسیدیته خاک : افزایش اسیدیته خاک باعث  بر هم خوردن میزان متعادل عناصر غذایی در درخت سیب به ویژه میان سه عنصر کلسیم، منیزیم و پتاسیم و کاهش میزان کلسیم به سبب بالا بودن درصد دو عنصر دیگر و هم چنین عدم توانایی ریشه در جذب کلسیم از خاک می شود.

مصرف بیش از حد کود اوره و افزایش میزان نیتروژن در درخت سیب

عدم داشتن برنامه منظم آبیاری و تحت تنش قرار گرفتن درخت سیب به سبب خشکی بیش از حد

چیده شدن سیب ها به صورت نارس و قبل از رسیدن  آنها

کاهش عنصر بور در درخت

در مورد کودهای فروت ست بیشتر بدانیم 

روش های جلوگیری از ایجاد  لکه تلخ  در درختان سیب

تغذیه متعادل درخت سیب و اجرای برنامه کوددهی منظم در ابتدای فصل رشد

برداشت سیب پس از رسیدن شدن

تنک کردن متعادل میوه ها

از مصرف بیش از حد کودهای اسیدی در خاک اجتناب کنید زیرا کلسیم در خاک های نسبتا قلیایی جذب بهتری دارد.

سخن پایانی :

موثرترین راهکار کنترل لکه تلخ سیب استفاده از کودهای کلسیم در زمان مناسب می باشد که میتوانید به هر دو طریق آبیاری و یا محلول پاشی استفاده  کنید.  از جمله کودهای بسیار باکیفیت که علاوه بر داشتن ۲۷ درصد از عنصر کلسیم، ریز مغذی های ضروری را نیز در اختیار دارد، کود کلسیم مایع شوک می باشد. ین محصول ساخت کشور آمریکا بوده و توسط سایت ایران کود به باغداران عزیز عرضه می گردد. برای سفارش این محصول با عملکرد بالا، از بالای همین صفحه با کارشناسان ایران کود در ارتباط باشید.

کود کلسیم مایع

ا

اشتراک گذاری