علایم کمبود فسفر در مرکبات

علایم کمبود فسفر در مرکبات

آخرین مقالات

علائم  کمبود فسفر در مرکبات

فسفر مواد مغذی اساسی مورد نیاز همه گیاهان است که درختان مرکبات هم به آن نیاز دارند، فسفر درتمام بافت های زنده به ویژه در گلها و دانه ها قرار می گیرد، برای فتوسنتز، سنتز و تجزیه کربوهیدرات ها و انتقال انرژی در گیاه مورد نیاز است. در این مقاله علائم کمبود فسفر در مرکبات بیان خواهیم کرد.

فسفر رشد درختان مرکبات را افزایش می دهد.

درختان مرکبات برای  رشد بهتر ریشه فسفر نیاز دارند، علاوه بر به گلدهی درختان کمک می کند و رشد درختان مرکبات را افزایش می دهد.

نحوه استفاده فسفر در مرکبات

زمان کاشت درختان مرکبات کاشت یک تا سه چهارم فنجان کود فسفر به خاک  اضافه کنید، کود را  کاملاً با خاک مخلوط کنید. بهتر است فسفر  در عمق حدودسه سانتی  در خاک مخلوط شود، بنابراین بدون آسیب به ریشه‌‎های درخت در دسترس  آن قرار می گیرد.

در مورد کودهای مایع بیشتر بدانیم 

علائم کمبود فسفر در مرکبات

 کمبود فسفر در مرکبات مشکلات زیادی را ایجاد می کند، در صورت کمبود این ماده مغذی محصول رشد خوبی نخواهد داشت، رشد ضعیف یکی از علائم رایج کمبود فسفر است که میوه  مرکبات کوچک با ریشه ‎های ضعیف و ساقه ‎های دوکی شکل ایجاد می‎ شود. برگ درختان مرکبات به رنگ  برنز تا  بنفش می شوند و میوه، دانه کمتری تولید می شود. میوه هایی که تولید می ‎‌شوند ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند و اغلب قبل از رسیدگی  از درخت می افتند.

تاثیرات مصرف فسفر زیاد در مرکبات

 درختان مرکبات به فسفر  زیادی نیاز دارند، اما مقدار مصرف زیاد برای آنها مضر است. درختان مرکبات با مصرف بیش از حد فسفر قادر به جذب ریز مغذی ‎‌های کافی مانند روی و آهن نیستند و باعث تضعیف و تغییر رنگ بافت‌‎های گیاهی می‎ شوند. مقدار زیاد فسفر در خاک نیز ممکن است به گیاهان اطراف آسیب برساند یا آنها را از بین ببرد.

علایم کمبود فسفر در مرکبات

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

جذب فسفر در مرکبات

فسفر  برای جذب و تبدیل انرژی  به ترکیبات مفید گیاهی مهم است،  جذب فسفر توسط گیاهان در خاک ‎های مختلف، می‎تواند تحت تأثیر محتوای مواد آلی، pH، محتوای کلسیم، آهن و آلومینیوم باشد. از علایم کمبود فسفر درمرکبات مختل شدن رشد ریشه می باشدو  باروری و تولید محصول به خوبی صورت  نمی گیرد.

فواید فسفر در مرکبات

عملکرد مرکبات بستگی به وضعیت فسفر و تعادل آن دارد، بنابراین مقدار کافی فسفر در مرکبات باعث مقاومت زیاد ساقه‌‎ در برابر شکستگی ، رشد بیشتر ریشه و  افزایش تولید گل و دانه می شود.  تولید بهتر محصول و مقاومت بهتر در برابر آفات و بیماری ‎‌ها از مواردی است که در صورت استفاده کافی از فسفر حاصل می‌ ‎شود.

نتیجه گیری:

در صورت بروز علایم کمبود فسفر در مرکبات، امکان نابودی محصول  تا 50وجود دارد.  از علائم کلی کمبود فسفر می‎توان به ضعیف شدن گیاه و ایجاد  برگ ‎های نازک با رگبرگ های کوچک اشاره کرد. همکاران ما در ایرانکود می توانند در زمینه برطرف کردن علائم کمبود فسفر به شما عزیزان راهمایی لازم را انجام دهند. کودهای طبیعی و نانو شوک از کودهای مفید در زمینه رفع علائم کمبود فسفر هستند.

اشتراک گذاری