عمر درخت پسته

عمر درخت پسته

آخرین مقالات

عمر درخت پسته

درخت پسته بومی  آسیای مرکزی و خاورمیانه است و اصالت آن از کشور ایران و افغانستان گرفته شده است. درخت پسته برگ‌های به طول حداکثر ۲۰ سانتی متری دارد و ریشه قوی در خاک داشته و می تواند تا عمق زیادی ریشه های خود را گسترش دهد. میوه‌های این درخت معمولاً به رنگ کرم با مغزی به رنگ سبز روشن دیده می شود و درون پوسته ای به رنگ قرمز و قهوه‌ای قرار دارد. زمانی که میوه ‌های این درخت می رسد پوسته آن شکافته شده و کمی باز می شود.  درخت پسته می تواند عمر طولانی داشته باشدو از هفت سالگی محصول خوبی را تولید کند. انواع درخت پسته در بیست سالگی  بالا ترین میزان باروری را دار و به طور کلی در یک دوره دو ساله حدود ۵۰ کیلوگرم محصول تولید می کند.

عمر درخت پسته

درخت پسته چقدر عمر می کند

عمر درخت پسته به عوامل مختلفی بستگی دارد، درخت پسته جزو درخت های مقاوم و منحصر به فرد است که طول عمر بالایی دارد.  درخت پسته انواع مختلفی دارد و هر یک از این انواع طول عمر متفاوتی هم خواهند داشت.  در شرایط استاندارد  درخت پسته صد سال عمر می کند که این میزان از عمر در شرایط ایده آل تر می تواند به ۳۰۰ سال هم برسد. تقریباً تا ۱۰ سال زمان نیاز است که درخت پسته به باروری مناسب خود برسد اما اوج تولید آن همان طور که گفته شد بین ۱۵ تا ۲۰ سال به طول می ‌انجامد.

در مورد کودهای مرغی بیشتر بدانیم 

عوامل موثر بر طول عمر درخت پسته

وضعیت جوی منطقه

 کاشت درخت پسته در یک اقلیم مناسب موجب می‌شود تا این درخت در برابر عوامل مختلفی آسیب پذیر نباشد و بدون مشکل محصول مورد نظر خود را تولید کند. در نتیجه انتخاب این محل باید با توجه به شرایط آب و هوایی مثل میزان بارندگی، بارش تگرگ و وزش باد و طوفان انجام بگیرد.

 

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریا در زمان کاشت درخت پسته روی طول عمر آن تاثیر گذار است. تمامی درختان باید از یک ارتفاع مشخص از سطح دریا کاشته شوند .این ارتفاع برای درخت پسته ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ متر برآورد شده است. همچنین این عامل روی میزان رطوبت هوا هم تاثیر می گذارد . نهال های پسته در صورت کاشت در  ارتفاع مناسب طول عمر بیشتری خواهند داشت.

خاک مناسب

مناسب ترین خاک برای پرورش و کاشت درخت پسته از نظر عمق خاک های عمیق با بافت یکدست می باشد. این نوع خاک نفوذ پذیری خوب دارد.  به طور کلی درختان پسته خاک هایی که عمیق باشند و بافت سبکی داشته باشند را دوست دارند.

نحوه آبیاری

درخت پسته پیش از اینکه به سن بلوغ برسد باید هفته ای یک بار آبیاری آن به طور کامل انجام شود تا رشد خوبی داشته باشد. بعد از اینکه به سن بلوغ رسید نیاز به آب آن کاهش پیدا کرده و هر  ۱۰ روز یک بار لازم است، آبیاری شوند.

نحوه کاشت

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار و مهم روی طول عمر درخت پسته نحوه کاشت آن است. برای کاشت نهال خاک باید حاصلخیز و  نهال ها را با فاصله مناسب از هم کاشت. بهترین فاصله ی مناسب برای نهال پسته، چهار متر در چهار متر است که این فاصله استاندارد بین درخت ها برای فتوسنتز و نور رسانی بهتر درخت کمک کرده و طول عمر آن را افزایش می دهد.

 

کلام آخر

طول عمر درخت پسته و میزان باروری آن نشان دهنده کارآمد بودن آن است، این درخت نیاز به نگهداری زیادی دارد و اگر بتوانید نیازهای آن را به خوبی رفع کنید به افزایش طول عمر آن کمک کرده و می‌توانید برای مدت زیادی از میوه های آن استفاده کنید.

اشتراک گذاری