انواع فولویک اسید - فولویک اسید

فولویک اسید چیست و تفاوت آن با اسید هیومیک کدام است؟

آخرین مقالات

خرید فولویک اسید

فولویک اسید یک کود نیست بلکه عنصری هست که باعث می شود تمامی عناصر غیر قابل جذب برای گیاه در خاک قابل جذب شود.

همانطور که میدانید بهترین اسید فولویک موجود در بازار ایران اسید فولویک شوک آمریکایی می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این کود با ارزش بر روی کلمه ی آبی رنگ کلیک کنید.

فولویک اسید چیست و تفاوت آن با اسید هیومیک کدام است؟

فولویک اسید باعث  رشد بیشتر و افزایش  تقسیم سلول­های گیاهان  می شود، همچنین  و عناصر ی  مانند آهن، مس، منگنز و روی را  وارد بافت گیاهی  می­‌کند. این اسید آلی یک الکترولیت قوی است که به سلول­ها انرژی داده و آن­ها را تنظیم می‌کند.

فولویک اسید مقاومت گیاهان را در برابر تنشهای محیطی افزایش می دهد.

 فولویک اسید به علت داشتن گروه­های هیدرکسیل و کربوکسیل در ساختار خود، به لحاظ شیمیایی بسیار فعال است. از طرف دیگر این اسید با داشتن قدرت تبادل یونی بالا، جذب عناصر معدنی را در گیاه افزایش می­‌دهد، که این امر موجب افزایش کیفیت و کمیت محصول و هم­چنین افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش­های محیطی می­‌شود.

مصرف همزمان فولویک اسید و اسید هیومیک باعث افزایش بازدهی گیاهان میشود. 

فولویک اسید و هیومیک اسید هر دو  از مواد هیومیکی تشکیل شده اند و اگر همزمان استفاده شوند به افزایش بازدهی محصول و رشد گیاهان بسیار کمک می­ کنند. از نظر   تعداد اکسیژن و کربن، وزن مولکولی، میزان پلیمریزاسیون، اسیدیته تفاوت­های ناچیزی دارند.

فولویک اسید در هر  نوع PH  محلول در آب است.

اسید فولویک در هر سه PH اسیدی، خنثی و قلیایی محلول در آب است، اما هیومیک اسید در  PH اسیدی و خنثی نامحلول است. تعداد اکسیژن اسید فولویک دو برابر اسید هیومیک بوده و به علت داشتن گروه­‌های کربوکسیل و هیدروکسیل واکنش­‌پذیری شیمیایی و خاصیت تبادلی آن بسیار بیشتر از هیومیک اسید است.

در مورد هیومیک اسید بیشتر بدانیم

تفاوت فولویک اسید و اسید هیومیک

  1. فولویک اسید به صورت محلول پاشی کاربرد دارد.
  2. این اسید برخلاف اسید هیومیک با کودهای دارای فسفات محلول، مانند فسفریک اسید، ترکیب می­‌شود.
  3. فولویک اسید  برخلاف اسید هیومیک با کلسیم نیترات ترکیب می­‌شود، به این ترتیب به کلاته کردن عنصر سازنده­ کلسیم و تثبیت نیتروژن کمک می­‌نماید.
  4. فولویک اسید برخلاف هیومیک اسید می­تواند با علف­ کش­‌ها ترکیب شود و آلاینده­‌ها و سموم موجود در خاک را خنثی نماید.

کاربرد اسید فولویک در گیاهان 

  1.  جذب عناصر مغذی حیاتی مانند نیتروژن و فسفر و ریزمغذی‌­ها مهمی مانند آهن
  2. با افزایش محتوای غذایی و سرعت فتوسنتز گیاه موجب افزایش رشد ریشه‌­ها می­ گردد.
  3. از تثبیت فسفر در کودهای فسفره جلوگیری می­کند.
  4. قدرت جوانه زنی بذر و کمیت و کیفیت محصولات زراعی و باغی را افزایش می­‌دهد.
  5. با ذخیره سازی رطوبت در گیاه موجب مقاومت آن در برابر کم آبی و شوری می­‌گردد.
  6. مواد آلی خاک را افزایش داده و موجب فعالیت میکروارگانیسم­‌های مفید خاک می­‌شود؛ بدین ترتیب شرایط فیزیکی خاک بهبود قابل توجهی پیدا می­‌کند.
  7. اسید فولویک به باز شدن روزنه­‌ها و تعرق گیاه کمک می­کند.
  8. طول رشد گیاه را افزایش می­‌دهد و بنابراین فرایند پیر شدن آن را به تاخیر می­اندازد.

فولویک اسید در ظرف - فولویک اسید

در مورد کودآهن بیشتر بدانیم

نحوه­ مصرف فولویک اسید

 فولویک اسید قبل از کاشت محصول به میزان 2 تا 5 کیلوگرم در هر هکتار استفاده شود. در حین داشت محصول نیز مصرف این کود به میزان 2 الی 3 کیلوگرم در هر هکتار موجب افزایش مواد آلی خاک می‌­گردد. همچنین این اسید می­تواند همراه کودهای دیگر نیز استفاده شود که در این صورت باید 1 الی 2 درصد از ترکیب را تشکیل دهد. برای مصرف این اسید به صورت محلول پاشی 350 الی 750 گرم بر لیتر آن در هر هکتار کفایت می­‌کند.

فولویک اسید در انتقال مواد غذایی اهمیت زیادی دارد.

در گیاهان اسید هیومیک و اسید فولویک را  معمولا با هم استفاده می کنند.هیومیک اسید نفوذپذیری دیواره­‌های سلولی را افزایش می‌­دهد و به این ترتیب فولویک اسید راحت­‌تر می­تواند مواد غذایی را به گیاه برساند. به عبارتی هیومیک اسید مواد مغذی موجود در خاک را در دسترس قرار می­دهد تا اسید فولویک بهتر نقش خود را به عنوان حامل مواد غذایی ایفا نماید. همچنین دو  اسید برای تحریک رشد ریشه­ و شاخه وافزایش ظرفیت حفظ آب در گیاهان اهمیت زیادی دارند.

در پایان

در سال­های اخیر استفاده­ بسیار از ماشین آلات و روش‌­های مدرن برای کشاورزی به تهی شدن خاک از مواد آلی و هیومیکی منجر شده­‌است؛ و در صورتی­که میزان مواد آلی در خاک کمتر از 2% شود، عناصر حیاتی برای میکروارگانیزم­‌های موجود در خاک و هم­چنین برای رشد گیاه فراهم نمی­‌گردد. در چنین شرایطی برای افزایش مواد آلی موجود در خاک به کودهای هیومیکی مانند هیومیک اسید و فولویک اسید نیاز است .

کشاورزان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ایرانکود در ارتباط باشید و با شماره درج شده بالای صفحه تماس داشته باسید.

اشتراک گذاری