فواید اسید هیومیک برای گردو

فواید اسید هیومیک برای گردو

آخرین مقالات

فواید اسید هیومیک برای گردو

فواید اسید هیومیک برای درختان گردو فقط محدود به انتخاب زمان مناسب کوددهی نمی شود، بلکه نحوه و نوع مصرف آن نیز برای درختان میوه از جمله درختان آجیلی مانند گردو مهم می باشد. علاوه بر این انتخاب محل کوددهی،  کنترل علف‎های هرز  نیز باید انجام شود. در این مقاله با ما در مورد فواید کود اسید هیومیک برای گردو همراه باشید.

انجام آزمایش خاک برای درختان گردو

آزمایش خاک، مهم‎ترین عامل اصلی رشد درختان گردو است، زیرا باعث تعیین دقیق مقدار کوددهی می شود تا گیاه بهترین عملکرد را داشته باشد. آزمایش خاک همچنین ترکیبات غذایی خاک و کمبودهای آن را نشان دهد. تعیین مناسب pH خاک برای درختان گردو  بین 6.0 تا 7.2 می باشد، نشان دهد.

نحوه کوددهی درختان گردو با اسید هیومیک

مصرف اسید هیومیک در زمان کاشت درختان گردو ضروری است، اسید هیومیک را درحفره کاشت اضافه نکنید. اسید هیومیک را نباید مستقیم در درختان جوان گردو استفاده کرد، زیرا باعث سوختگی ریشه درختان  و از بین رفتن درخت می شود. بهتر است یک سال قبل از کاشت، آزمایش خاک انجام شود، در اولین سال رشد نباید کودی استفاده شود.

فواید اسید هیومیک برای درختان گردو 

بهبود ظرفیت بالای تبادل کاتیونی (CEC) و محتوای اکسیژن

افزایش ظرفیت  نگهداری آب

بهبود حاصلخیزی خاک و رشد گیاه

مهم‏ترین ویژگی و فواید اسید هیومیک برای گردو، توانایی اتصال یون‏های فلزی نامحلول، اکسیدها و هیدروکسیدها و آزاد کردن آنها به آهستگی و به طور مداوم در صورت نیاز به گیاهان است.

در مورد کود پتاس بالا بیشتر بدانیم 

اسید هیومیک ساختار خاک گردو را اصلاح می کند.

اسیدهای هیومیک از نظر فیزیکی، ساختار خاک را اصلاح می‎کنند، همچنین با افزایش توانایی ترکیب کلوئیدها از ترک خوردگی خاک، رواناب آب‎های سطحی و فرسایش خاک جلوگیری می‎کند.

اسید هیومیک PH  خاک درختان گردو را تنظیم می کند.

اسید هیومیک خاک‎های اسیدی و قلیایی را خنثی می‎ کنند و باعث تنظیم مقدار pH خاک درختان گردو می شود. همچنین این کود در بهینه سازی جذب عناصر غذایی و آب توسط گردو اهمیت دارد.

اسید هیومیک باعث کاهش شستشوی مواد مغذی خاک گردو می شود.

اسید هیومیک تحت شرایط قلیایی به عنوان کلاتور طبیعی برای یون‏های فلزی عمل کرده و باعث جذب آنها توسط ریشه‎‌ها می‎شود. این کود غنی از مواد آلی و معدنی ضروری برای رشد گیاه است، همچنین مواد مغذی  محلول در آب را در مناطق ریشه حفظ کرده و شستشوی آنها را کاهش می‎دهد.

اسید هیومیک در جذب مواد مغذی در درختان گردو نقش دارد.

اسید هیومیک ظرفیت های تبادل کاتیونی بسیار بالایی دارند و در تبدیل عناصر غذایی مانند روی، آهن، ازت، فسفر و پتاسیم  و سایر عناصر کمیاب  به فرم‎های قابل دسترس در گیاه نقش دارد. همچنین این کود واکنش فسفر را با منیزیم، آهن ، فسفر و آلومینیم  کاهش می دهد و آن را به شکلی آزاد می‏کند که برای گیاهان مفید باشد.

اسید هیومیک فعالیت میکروارگانیسم های مفید برای گردو افزایش می دهد.

اسید هیومیک دسترسی مواد سمی در خاک را کم می‎کند،  که باعث تحریک گیاه و فعالیت میکروارگانیسم ها می ‎شوند.

نتیجه گیری:

در مجموع اسیدهای هیومیک، در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی به عنوان یک کاتالیزور عالی  عمل می‎کنند، رشد و تکثیر میکروارگانیسم‎های مطلوب در خاک را تحریک می‎کند و مقاومت طبیعی گیاهان را در برابر بیماری و آفت افزایش می‎دهد.

برای سفارش و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ایرانکود در تماس باشید

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره