کود آهن - فواید کود آهن

فواید کود آهن برای خاک زراعی

آخرین مقالات

فواید کود آهن برای خاک زراعی

مصرف کود آهن در گیاهان و خاکهای زراعی ضروری و مهم است.  زیرا به عملکرد و رشد گیاهان  کمک می کند، چرا که بدون آن، شاخ و برگ گیاه، سبزی و شادابی   خود را از دست می دهند. هر چند یک ریز مغذی است و در مقدار کمی در گیاهان مصرف می شود، در این مقاله سعی شده نکات مهمی در مورد فواید آهن برای خاک و گیاهان بیان شود.

کود آهن باعث انتقال مواد مغذی در گیاهان می شود.

کود آهن در انتقال مواد مغذی مختلف در گیاهان نقش دارد، از جمله این عناصر مغذی اکسیژن است که آن را در سراسر گیاه از ریشه تا برگها و سایر قسمتهای گیاه منتقل می کند.بسیاری از گیاهان نیز برای تکمیل عملکرد آنزیمی که گیاه را رشد می دهد به آهن متکی هستند.

عوامل موثر بر کمبود آهن کدامند ؟

ممکن است آهن کافی در خاک وجود داشته باشد ، اما عوامل مختلفی می تواند آهن را از دسترس گیاه خارج کند. سطوح کربن،نمک، فسفر، کلسیم و سایر عناصر می تواند بر توانایی گیاهان در جذب آهن تأثیر بگذارد. رطوبت خاک و دمای پایین نیز می تواند از عوامل کمبود آهن باشد.بنابراین با مصرف کود آهن به صورت اسپری آهن مایع یا به صورت کلات تا حدودی کمبود آهن را جبران کنید.

علائم مهم کمبود آهن در گیاهان

مهمترین علائم  کمبود آهن در گیاهان، کلروز برگ است که در آن برگ‌های گیاه زرد می‌شوند، اما رگبرگ‌های برگ‌ها سبز می‌مانند.  کلروز  برگها ازنوک برگها شروع و در نهایت در  برگهای مسن گیاه دیده می شود. برخی دیگر از علائم کمبود آهن شامل رشد ضعیف و ریزش برگ است، اما این علائم همیشه با کلروز برگ همراه است. از دیگر علائم  کمبود آهن در گیاهان می توان به :

PH بالای خاک
سطح کربنات در خاک
زیاد بودن رس در خاک
خاک فشرده یا خیلی مرطوب
شوری خاک
دمای پایین
یا غلظت عناصر دیگر مانند فسفر و کلسیم

کمبود آهن در خاکهای رسی بیشتر دیده می شود.

کمبود آهن به دلیل وجود مقدار زیادی رس در خاک شما ایجاد می شود. خاکهای رسی فاقد مواد آلی هستند. از آنجا که مواد ارگانیک حاوی مواد مغذی کمی هستند، بنابراین این خاکها دارای کمبود زیاد آهن هستند.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

pH زیاد خاک باعث ایجاد کمبود آهن در خاک می شود.

اگر خاک  قلیایی  و PH آن بالاتر از 5/6 باشد، باعث کاهش جذب آهن توسط گیاه می شود. آهن زمانی که در معرض سطح بالای pH قرار می گیرد به یون های کربنات کلسیم متصل می شود، به این معنی که نمی‎توانند جذب گیاه شوند. بهترین راه برای اصلاح این آن تنظیم سطح PH خاک شما و افزایش اسیدیته آن است.

روش های اصلاح کمبود آهن

در کوتاه مدت با استفاده از محلول پاشی آهن می توان کمبود آن را درمان کرد، اما بهترین روش اصلاح کمبود آن شناسایی علت واقعی کمبود و سپس درمان آن است. ارزیابی عوامل کمبود آهن می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های مصرف شده برای کاربردهای بی‌اثر و غیر ضروری آهن شود.

نتیجه گیری

فواید کود آهن در بیشتر خاک های طبیعی به وفور یافت می‎شود. این ماده به دو شکل اصلی وجود دارد:  (Fe 2+ )و (Fe 3+) وجود دارند، کود آهن همچنین در بهبود ساختار خاک و عملکرد محصول مفید است. کودهای آهن شوک ارگانیک و طبیعی و برای گیاهان مفید و ضروری است.

اشتراک گذاری