قارچکش ها و زمان استفاده از آنها

بهترین زمان مصرف قارچ کش

آخرین مقالات

بهترین زمان مصرف قارچ کش

قارچ کش ها ترکیباتی شیمیایی و ارگانیک هستند که انواع مختلف قارچ ها را از بین می برند، به این ترتیب  باعث سلامت گیاه می‌شوند. زمان مصرف قارچ کش ها نیز بسیار مهم است. بیماری‌های مختلف گیاهان در صورت عدم توجه و پیگیری٬ علاوه بر خسارتهای زیاد و آسیب به گیاه می‌تواند باعث کاهش محصول و کیفیت آن شود. این مسئله از یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف و توجه زیاد به قارچ کش‌ها است.

در این مقاله قصد داریم تنها با استفاده از قارچ کش های ارگانیک و همچنین زمان استفاده آن را مورد بررسی قرار دهیم

قارچ کش ها باعث افزایش حاصلخیزی گیاهان می شوند.

قارچ کش ها می‌توانند باعث افزایش حاصلخیزی گیاهان شوند٬ همچنین آنها با افزایش طول دوره انبار داری از نابودی سریع محصولات جلوگیری می‌کنند. قارچ کش‌ها سالیانه در مزارع استفاده می شوند زیرا توانایی مقابله با بیماری‌های زیادی را دارند و عملیات های زراعی به صورت ساده نمی‌تواند مانع بروز بیماریهای مختلف شود .

قارچ کش های حفاظتی و ارگانیک همانند کودسم فسفیت پتاسیم روی بافت گیاهان باقی می ماند.

صادرات کود به افغانستان

فسفیت پتاسیم کودسمی که علاوه بر خاصیت تقویت در رشد ریشه های گیاه و همچنین افزایش گلدهی و باردهی ( افزایش تناژ ) توانایی کنترل و پیشگیری از تمامی بیماری های قارچی را نیز دارد.

معمولا دو عنصر ارگانیک میتوانند باعث انهدام بیماری های قارچی بشوند.

  • فسفیت پتاسیم
  • گوگرد

فسفیت پتاسیم: فسفیت یکی دیگر از انواع فرم های فسفر است که خاصیت قارچ کشی بینهایت بالایی دارد و یک عنصر دو منظوره از آن یاد می شود، هم کود که باعث تقویت گیاهان در بخش ریشه و هم سم به عنوان قارچ کشی.

گوگرد: از دیگر عناصر ارگانیک که مورد تایید وبسایت ایرانکود می باشد و در راستای کشاورزی ارگانیک و پایدار از آن استفاده می شود گوگرد است.

زمان استفاده از گوگرد برای درختان

گوگرد علاوه بر خاصیت قارچکشی دو وظیفه دیگر خود را به خوبی انجام میدهد.

  • آفت کش : از گوگرد می توان به عنوان یک حشره کش نیز استفاده کرد. معمولا در دو مرحله به فاصله 7 روزه می توان با استفاده از گوگرد مایع به صورت محلول پاشی آفات و حشرات مضر را بیش از 80 درصد کنترل کرد. شاید نامی که بر روی گوگرد مایع شوک 80% گذاشته شده است به همین دلیل است.
  • کنترل شوری خاک از دیگر وظایف گوگرد می باشد که به این منظور باید گوگرد مایع را به صورت آبیاری استفاده کنیم.

نکته : همانطور که در بالا گفته شد گوگرد می تواند شوری خاک را کنترل کند و آیا عنصری قوی تر از گوگرد در خصوص شوری خاک وجود دارد؟

بله

اسید هیومیک شوک 95% میتواند شوری خاک را حتی بیشتر از گوگرد کنترل کند.

اسید هیومیک 95 درصد شوک مخصوص کود دهی باغات پرتقال

در ادامه به استفاده و کاربرد قارچ کش های شیمیایی می پردازیم و صرفآ جنبه افزایش سطح علمی دارد و ایرانکود به هیچ عنوان استفاده از عناصر شیمیایی را تایید نمی کند.

باید بدانیم که ممکن است در اثر استفاده از عناصر شیمیایی بر روی گیاهان، بافت های گیاه نیز آلوده شود و امکان دارد این بافت ها مثل میوه در درختان یا گندم به صورت نان مورد استفاده انسان قرار گیرد و اگر این محصولات حاوی این عناصر باشند امکان ابتلا به سرطان یا هر بیماری دیگر را در بر دارد.

بهترین زمان مصرف قارچ کش چه زمانی است؟

قارچکش حفاظتی نوعی قارچکش است که به درون بافت برگ نفوذ نمی‌کند و روی آن باقی می ماند. این قارچکش ها به گونه ای عمل می‌کنند که از ورود قارچ به درون برگ پیشگیری می‌کنند. به همین دلیل باید پیش از آلودگی گیاه از آن استفاده کرد.

قارچ بردوفیکس فاقد بقایای سمی است.

 قارچ بردوفیکس فاقد بقایای سمی است و  قبل از آلوده شدن گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.این قارچ کش  در تولید محصول سالم و مناسب نقش زیادی دارند.

زمان استفاده از قارچ کش ها روی گیاهان

برخی از قارچ کش ها وجود دارند قبل نفوذ قارچها  استفاده می‌شوند و زمان استفاده آنها 24 تا 72 ساعت پس از آلودگی است.این نوع قارچکش ها پس از آلودگی زیاد توانایی از بین بردن قارچها را دارند.

روشهای نابودی قارچها در گیاهان

 قارچ کشها به روش های مختلفی می‌توانند قارچها را از بین ببرند. مانند آسیب زدن به بافت سلولی٬ مداخله در روندهای کلیدی مانند تولید انرژی و تنفس و …

قارچ کش بایکور برای مبارزه با لکه سیاه  سیب استفاه می شود.

  • قارچکش بایکور نوعی قارچکش است که برای مبارزه با لکه سیاه سیب و سفیدک جالیز مصرف می‌شود که میزان مصرف آن 750 گرم در هزار مترمربع است که در سه زمان  جوانه زنی ٬ گلدهی  و مرحله آخر 10 روز بعد از گلدهی مصرف  می شود.

قارچ کش داکونیل در دو نوبت استفاده می شود.

قارچکش داکونیل برای از بین بردن سفیدک درونی سیب زمینی و الترناریای گوجه فرنگی مصرف می‌شود که میزان مصرف آن 2 کیلوگرم در 1000 متر است؛ که در دو نوبت به فاصله 7 تا 14 روز مصرف  می شود.

قارچ کش فیلینت برای کنترل سفیدک سطحی سیب استفاده می شود.

قارچ فیلینت یا تری فلوکسی استروبین برای کنترل سفیدک سطحی سیب استفاده می شود. از این قارچ کش به مقدار  200 گرم در هر 1000 متر مربع و به هنگام آلودگی قارچی مصرف می‌شود.

قارچکش ردومیل با اولین نشانه بیماری مصرف می شود.

قارچ کش ردومیل برای مبارزه با آفتهای سفیدک داخلی سبزیجات و گیاهان جالیزی به میزان 20 تا 25 کیلوگرم در هر هکتار به هنگام بروز اولین نشانه های بیماری در فاصله 15 روز  مجدا باید تکرار شود.

برای کنترل سفیدک هلو شلیل از قارچ کش کولیس استفاده کنید.

قارچکش کولیس به منظور کنترل بیماری سفیدک هلو وشلیل مورد استفاده قرار می گیرد که میزان مصرف آن نیم لیتر در هزار مترمربع و در سه نوبت است که با توجه به میزان آلودگی بین 7 تا 10 روز یکبار  مورد مصرف قرار می‌گیرد.

قارچ کش کالکسین با فاصله 20 روز برای چغندر قند استفاده می شود.

قارچکش کالکسین یا تری دیمورف به منظور از بین بردن آفت سفیدک حقیقی چغندر و با دوز 75 سی سی در هر هکتار و در  2 الی 3 نوبت با فاصله 20 روز  مصرف می‌شود.

قارچ کش توپاس با مشاهده اولین علائم بیماری در انگور استفاده می شود.

قارچکش توپاس یا پنکونازول برای کنترل آفات سفید حقیقی مو به میزان 125 سی سی در هر هزار متر مربع مورد استفاده قرار میگ یرد و زمان مصرف آن به هنگام مشاهده اولین علایم آلودگی است که میتوان آن را در صورت نیاز 14 تا 18 روز بعد مجددا تکرار کرد و فاصله زمانی آخرین سمپاشی تا برداشت محصول 14 روز است.

قارچ کش رورال تی اس برای جو و نخود استفاده می شود.

قارچ کش رورال  تی اس که در از بین بردن لکه قهوه ای نواری جو و زردی نخود استفاده می‌شود به میزان یک تا دو لیتر در هر هکتار موثر است و زمان مصرف آن با مشاهده  قارچ ها در فاصله دو هفته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان مصرف قارچ کش اکسی کلرور مس برای مبارزه با آفات آتشک سیب و گلابی

  1.  نوبت اول مرحله جوانه زنی
  2.  نوبت دوم زمان باز شدن 5 درصد شکوفه ها
  3. نوبت سوم هنگام باز شدن 50 درصد شکوفه ها
  4. نوبت چهارم در زمان شکوفه دهی کامل

با توجه به نوع گیاه خود می‌توانید بهترین زمان مصرف قارچ کش را انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید  با کارشناسان ایرانکود تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری