گیاهان در حال کاشت - محلول پاشی اسید هیومیک

محلول پاشی اسید هیومیک

آخرین مقالات

محلول پاشی اسید هیومیک

اسید هیومیک یک ترکیب آلی بسیار موثر در گیاهان می باشد، این ترکیب  یک جز هوموس بوده که توان غنی کردن خاک و قوی تر نمودن بذر را داراست. به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این روش ها، محلول پاشی آن می‌باشد.در این مقاله نحوه محلول پاشی اسید هیومیک  این ترکیب حیاتی گیاهان را بیان خواهیم کرد.

اسید هیومیک مقاومت زیادی در برابر آسیب های محیطی دارد.

اسید هیومیک  حاصلتجزیه نهایی ترکیبات آلی و دارای کربن است،  این ترکیب آلی از بقایای موجودات  دفن شده زیر خاک و یا گیاهان پوسیده بدست می آید. حشرات و باکتری های مفید خاک،  از این بقایا استفاده می‌کنند. اما آن چه که باقی می‌ماند، ماده تیره رنگ هوموسی  است که از مقاومت و پایداری بالایی  در برابر آسیب های محیطی برخوردار است.  این گروه از ترکیبات را می توان در خاک، اقیانوس ها و حتی رودخانه ها پیدا کرد.

نحوه محلول پاشی اسید هیومیک در گیاهان

نحوه محلول پاشی اسید هیومیک در گیاهان به این صورت است که  این ترکیب آلی و آب به نسبت یک در هزار به صورت محلول تهیه می‌شوند، بدین معنی  که یک سهم از هزار، به اسید هیومیک و 999 سهم به آب تعلق می‌گیرد. این یک محلول بسیار رقیق است که  گیاهان به طور کامل آن را جذب خواهند کرد.  این روشی مقرون به صرفه و جایگزین مناسبی برای کودهای نامرغوب می‌باشد.

اسید هیومیک در آبیاری تحت فشار نیز استفاده می شود

اسید هیومیک می‌تواند با کود شیمیایی مناسبی مخلوط شود و به خاک زیر کشت اضافه شود. هم چنین می‌توان به روش آبیاری تحت فشار از آن استفاده نمود یا مخلوط با آب آبیاری مصرف کرد.

فردی در حال اسید پاشی - محلول پاشی اسید هیومیک

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

فواید محلول پاشی اسید هیومیک در خاک

اسید هیومیک همانند هورمون های تنظیم کننده رشد عمل می‌کنند. فعالیتی شبه اکسین و شبه سیتوکینین دارد. پس افزایش رشد، نتیجه مطلوب به کارگیری این ماده است. در نتیجه افزایش عملکرد محصول نهایی را به دنبال خواهد داشت.

افزایش  و گسترش  طول ریشه، وزن ریشه و ریشه زایی

مقاوم سازی گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مانند خشکی، کم آبی، بیماری و دماهای نامناسب

تقویت خاک های بی ارزش و فاقد مواد لازم برای رشد گیاهان، از فواید مهم محلول پاشی  اسید هیومیک است. خاک در اثر استفاده زیاد و یا به کار بردن کود شیمیایی بی کیفیت، ارزش غذایی خود را از دست  می دهد. برای تقویت این زمین ها و انواع خاک ها، اسید هیومیک، گزینه خوبی می‌باشد. در واقع، یک کود آلی سازگار با محیط زیست می‌باشد.

اسید هیومیک باعث جذب آهن در گیاهان می شود.

اسید هیومیک در خاک باعث تبدیل آهن به فرمی می شود که بتواند جذب و استفاده شود، جذب آهن توسط گیاه،  علائم کلروز را از بین می برد، همچنین در تبدیل  تمامی عناصر خاک  به شکل قابل جذب توسط گیاه نیز  نقش دارد. همچنین جذب و انتقال عناصر معدنی و مواد غذایی را از خاک به گیاه افزایش می دهد. پس رشد بیشتر، میوه یا تولید  بزرگ تر گیاهان را  خواهیم داشت.

اسید هیومیک باعث افزایش نیتروژن موجود در خاک می شود.

اسید هیومیک خاک را از نظر ساختمان و دانه بندی مستحکم و محکم می کند، همچنین نیتروژن موجود در آن را افزایش می دهد.  باعث فعالیت بیشتر و موثرتر میکروارگانیسم‌ها در آن می‌شود. بنابراین  نیاز به کودهای شیمیایی کم تر می‌شود. هزینه ای کم ترو اثری مفیدتر برای گیاهان  بر جای می‌گذارد.

چرا خاک به اسید هیومیک نیاز دارد؟

فرسایش، کشت بیش از حد، دفعات زیاد شخم زنی و کودهای غیر ارگانیک، خاک را بی ارزش می‌کنند. گیاه در یک خاک بی ارزش به خوبی رشد نمی‌کند. کوچک بودن محصول و کم بودن حجم آن از نتایج خاک بی کیفیت است.  ما نمی‌توانیم زمین زیر کشت و خاک مرغوب را گسترش دهیم. اما می‌توانیم با محلول پاشی اسید هیومیک و استفاده از هوموس در خاک کیفیت و باروری محصول را  افزایش دهیم.

در پایان 

اسید هیومیک ترکیبی آلی و یک کود بسیار سودمند است. به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق محلول پاشی در گیاهان فواید زیادی دارد. به صورت غیر مستقیم با بهبود خاک و ایجاد شرایط مناسب، جذب انواع مواد مغذی  را افزایش می دهد. با هزینه‌ای کم و بدون استفاده از کودهای شیمیایی مضر، گل‌ها و گیاهان خود را بهبود دهید. آن‌ها را با طراوت تر، بزرگ تر و پر محصول تر نمایید.

اشتراک گذاری