میزان مصرف هیومیک اسید پودری

میزان مصرف هیومیک اسید پودری

آخرین مقالات

میزان مصرف هیومیک اسید پودری

هیومیک اسید نوعی کودی آلی است که از بقایای گیاهان و جانوران مدفون شده در خاک به وجود می‌آید. تجزیه این بقایا توسط میکروارگانیسم ها مثل باکتری ها انجام می‌شود. این کود ها در خاک های قلیایی و آهکی بیشترین تاثیر را دارد و در افزایش ریشه زایی و حجم ریشه ها نقش موثری ایفا می‌کند. هیومیک اسید به گیاه کمک می‌کند تا عنصرهای مغذی بیشتری را از خاک جذب کند.

ترکیبات هیومیک اسید

کود هیومیک اسید نوعی کود ارگانیک است که از مواد مغذی مهم و اساسی گیاهان غنی شده است. این کودها به دلیل داشتن انواع عناصر مغذی مزایای بسیار زیادی دارند. عناصر مهم تشکیل دهنده ای کود شامل نیتروژن، گوگرد، روی، آهن، پتاسیم، فسفر و مس هستند. هر کدام ازاین عنصرها به تنهایی تاثیرات زیادی روی گیاهان دارند و وجود همه آن ها در کنار هم و در یک کود، ترکیب بسیار مفید و موثری را به وجود آورده است.

میزان مصرف هیومیک اسید پودری

در مورد کودهای هیومیک اسید بیشتر بدانیم 

مزایای کود هیومیک اسید برای گیاهان

  • افزایش حاصلخیزی خاک و به وجود آمدن بستری مناسب برای رشد گیاه
  • افزایش عملکرد گیاهان و درختان در تولید محصول بیشتر
  • ارگانیک بودن کود موجب می‌شود اثر زیان آوری برای خاک و محیط زیست نداشته باشد.
  • از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.
  • ریشه زایی و گسترش ریشه ها را افزایش می‌دهد.
  • کاهش شوری خاک های شور با کم کردن سدیم موجود در خاک
  • تسریع سرعت جوانه زدن و تشکیل میوه در درختان
  • ایجاد مقاومت در گیاه برای مقابله با تنش های محیطی مختلف
  • محافظت ازریشه ها در برابر سرما و گرمای محیطی
  • افزایش جذب آهن و سایر مواد مغذی توسط ریشه

 

انواع کودهای هیومیک اسید

کود هیومیک اسید به شکل های مایع، گرانول و جامد یا پودری تولید می‌شوند‌. اما دسته بندی این کودها به دو نوع فعال و غیرفعال است‌.

هیومیک اسید  پودری:

هیومیک اسید پودری خشک شده هیومیک اسید مایع است. این نوع کود محلولیت بالایی در آب دارد و  برای استفاده در آبیاری مناسب است.

هیومیک اسید گرانول:

کود هیومیک اسید گرانول غیرفعال است و از آن استفاده زیادی نمی‌شود. این کود در زمان طولانی جذب می‌شود و به همین علت کاربرد کمی برای گیاه دارد.

نحوه مصرف کودهای هیومیک اسید

روش استفاده از انواع مختلف کود هیومیک اسید با توجه به نوع کود و همچنین نوع گیاه و درخت بر اساس شرایط خاک و زمین  متفاوت است. کودهای هیومیک اسید را می‌توان به روش های محلول پاشی، چالکود، با استفاده از سیستم های آبیاری و نیز روش آغشته کردن بذرها به کود استفاده کرد. روش آغشته کردن بذر به کود روشی خاص است که‌ کاربرد اندکی دارد و در بعضی گیاهان استفاده می‌شود‌.

 

میزان مصرف هیومیک اسید پودری

میزان مصرف هیومیک اسید پودری و دیگر انواع این کود اغلب روی بسته بندی کودها به همراه دستورالعمل مصرف درج شده است اما به شکل معمول و طبق تجربه کشاورزان میزان مصرف هیومیک اسید پودری در هر هکتار حدودا یک تا دو کیلوگرم است.

بنابراین آگاهی کامل از مقدار مصرف کودهای مختلف و‌ نحوه استفاده ازکودها تاثیرات آن ها را افزایش می‌دهد. به کارگیری یک کود در زمام مناسب و به میزان کافی بازدهی آن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره