نحوه و زمان کاشت پسته

نحوه و زمان کاشت پسته

آخرین مقالات

نحوه و زمان کاشت پسته

انتخاب بهترین زمان و فصل کاشت در پرورش همه‌ی گیاهان و درختان  اهمیت بالایی دارد و مهم ترین عوامل سلامت گیاه و محصول است. در کنار آن شناخت روش های مختلف کاشت و پرورش هم حائز اهمیت است.  درخت پسته درختی کم ارتفاع است و گاها به صورت درختچه ای کوچک رشد می‌کند. این درخت را در مناطق معتدل و گرم پرورش می دهند . متوسط ارتفاع این درخت بین ۵ تا ۱۵ متر است. درخت پسته مقاومت خوبی در برابر خشکی از خود نشان می‌دهد.

نحوه‌ کاشت درخت پسته

روش اول کشت بذر به صورت مستقیم در خاک است. یعنی بذر پسته به طور مستقیم در زمین اصلی کاشته می‌شود. اگر از آب شیرین و باکیفیت برای آبیاری استفاده شود، محصول تولید شده با کیفیت خواهد بود. ابتدا برای این کار پوست پسته باید با دست جدا شود و بعد از آن شسته شود. سپس در آب قرار بدهند تا خیس شوند. بعد از یک شبانه روز بذرها را از آب خارج می‌کنند و در میان دستمال مرطوبی می گذارند تا زمانی که بذرها جوانه بزنند رطوبت دستمال باید حفظ شود.

نحوه و زمان کاشت پسته

 

روش دومی که برای کاشت درخت پسته استفاده می‌شود روش کاشت بذردر گلدان است. در روش گلدانی بذرها را در اواخر فصل زمستان می‌کارند،  بذرها ابتدا شسته و با مواد مخصوصی ضدعفونی می شوند،  سپس در گلدان مناسبی که عمق و ارتفاع و زهکشی  کافی دارد در عمق ۳ سانتی متری خاک می‌کارند.روی بذرها را با ماسه پوشانده و سپس  آبیاری شود.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

زمان کاشت پسته

انتخاب بهترین زمان کاشت برای درختان پسته ارتباط مستقیمی با میزان محصول دریافتی و کیفیت آن دارد. نوع پسته, اقلیم منطقه, نوع خاک و روش کاشت پسته  در زمان کاشت موثر است.کاشت نهال در روزهای بسیار گرم و یا خیلی سرد و یخبندان نباید صورت بگیرد.همچنین  در زمان بارش شدید باران  نهال از بین می‌رود. در مناطق سردسیر  بلافاصله بعد از پایان یخبندان, نهال ها کاشته می‌شوند تا ریشه های درخت بتوانند برای شروع فصل رشد با زمین و خاک سازگاری پیدا کنند.

 

در مناطق کویری و خشک زمستان ها بسیار سردتر از حالت معمول هستند. بنابراین بهتر است از اواخر اسفند کاشت نهال ها آغاز شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد درختان پسته و نحوه کوددهی آن با کارشناسان ایرانکود در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری