هرس درخت سیب

هرس درخت سیب چه تاثیری در رشد آن دارد؟

آخرین مقالات

هرس درخت سیب چه تاثیری در رشد آن دارد؟

هرس درخت سیب بخش مهمی از مراقبت و نگهداری صحیح درختان سیب می باشد. در مورد هرس درختان بهتر است با یک متخصص مشورت کنید، چرا که اگر درخت سیب هرس نشود ممکن است باردهی خوبی نداشته باشد و رشد به کندی انجام شود. در این مقاله  با نحوه هرس کردن درختان سیب با ما همراه باشید.

هرس درخت سیب

هرس درخت سیب باعث بقای آن می شود.

هرس درختان سیب علاوه بر بقای آن  باعث  رشد قوی تر جوانه های باقی مانده می شود. پس از یک فصل رشد،  میوه درخت سیبی که هرس می‌کنید بزرگ‌تر از یک درخت سیب هرس نشده با شاخه‌های قوی‌تر خواهد بود. همچنین هرس باعث می شود شکل و اندازه میوه سیب طبیعی و رشد به موقع انجام شود.

فواید هرس درختان سیب

بهبود گردش هوا:

گردش مناسب هوا از بروز آفات و بیماریها در درختان  جلوگیری می کند. بدین ترتیب  با هرس  برخی از شاخه های اضافی، می ‎توانید گردش هوا در درخت سیب  بهبود ببخشید. اگر شاخه ها بزرگ بودن کافی است با برداشتن یک شاخه نور و هوادهی کافی ایجاد شود.

کوتاه کردن شاخه های جانبی:

در بعضی مواقع  لازم است شاخه های جانبی را هرس کنید،  با کوتاه کردن شاخه های جانبی از شکستن این شاخه ها جلوگیری خواهد شد.چون در صورت  شکسته شدن، شاخه زخمی می شود. هرس بیش از حد می‎ تواند یک درخت سیب را از بین ببرد، چون شاخه ها مواد مغذی درخت را تأمین می ‎کنند .

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

بهترین زمان  هرس درخت سیب

 هرس  در زمستان می‎ تواند مفید باشد، زیرا در شاخه ها هیچ برگی وجود ندارد و هرس به درستی انجام می شود. فقط ممکن است منجر به رشد شدید درختان شود.  هرس در اوایل تابستان می تواند مفید باشد چون درخت انرژی زیادی برای برگشتن و رشد بیشتر دارد.

نکات مهم در مورد هرس درختان سیب

زوایای هرس

زوایای هرس با باریک و به شکل V باشد  به‌ویژه زمانی که درخت سیب محصول زیادی دارد. برای شاخه های درختان، زوایای باز  به شکل  ساعت 10 و 2 انتخاب  کنید.

هرس جوانه

در هرس جوانه برش های خوب و  به اندازه کافی نزدیک جوانه انجام دهید (حدود سه سانت از جوانه رو به بیرون بعدی فاصله داشته باشد).

شاخه های ضعیف، بیمار، آسیب دیده یا با زاویه باریک را بردارید.
شاخه های ضعیف تر از هر شاخه متقاطع  و یک شاخه از  دوشاخه را بردارید.
شاخه های عمودی و هر شاخه ای که به سمت داخل وبه  سمت مرکز درخت رشد کرده را هرس کنید.

هرس درخت سیب

هرس خارج از فصل

گاهی ممکن است  به دلیل شکسته شدن شاخه ای هرس در خارج فصل  انجام شود. اگر شاخه ای در اثر باد یا بار سنگین میوه شکسته شود، هرس اضطراری ضروری است.تا لبه های شاخه شکسته شده  هرس کنید، یک برش صاف بدون باقی مانده ای شاخه شکسته ایجاد کنید.

فواید هرس برای میوه درختان

کاهش شکستگی اندام
افزایش اندازه میوه
بهبود رنگ و کیفیت میوه
تحریک شروع گلدهی  برای محصول سال آینده

نتیجه گیری:

بنابراین هرس کردن درختان میوه فواید بیشماری برای آنها دارد، اما دقت داشته باشید که هرس باید اصولی انجام شود و بهتر است زیر نظر کارشناسان و متخصصان مربوطه انجام شود.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره