پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

آخرین مقالات

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

پوسیدگی گلگاه زمانی که گوجه‌ها نیمه رسیده هستند با ایجاد لکه های قهوه ای در انتهای آن ایجاد می شود و زمانی که محصول قرمز می شود، به شکل چرمی و سیاه در می آید. این نشانه در فلفل و بادمجان نیز ایجاد می شود. این وضعیت به علت کمبود کلسیم در زمان تشکیل میوه به وجود می آید. این عنصر حیاتی را  برای شکل گیری پوست بسیار ضروری است.

عوامل ایجاد پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

کمبود کلسیم سبب می شود تا پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی ایجاد شود. این امر ممکن است توسط خاکی که فاقد کلسیم باشد رخ دهد. بیشترین شیوع این حالت زمانی پیش می آید که گیاه به علت برخی عوامل محیطی قادر به دریافت کلسیم مورد نیاز نباشد. توصیه می شود تا کلسیم را به خاک اضافه کنید. این بیماری را می توان به دلیل آبیاری ناکافی دانست. چنانچه خاک بسیار خشک باشد و یا زیاد رطوبت دریافت کند گوجه فرنگی نمی تواند کلسیم لازم را از خاک دریافت کند.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

مبارزه با بیماری پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

گوجه‌ها به شکل صحیح و اصولی و با روشی استاندارد در خاکی که زهکشی خوبی دارد  بکارید، همچنین دارای مقدار کافی مواد مغذی از جمله کلسیم را دارد. همچنین لازم است PH خاک  به خوبی تنظیم شود،  گیاهانی که در معرض پوسیدگی گلگاه هستند را PH  آنها باید 5 یا 6 باشد. برخی افراد زمانی گوجه‌ها را در خاک قرار دهند که خاک بسیار سرد باشد. این امر سبب می شود تا گیاه نتواند کلسیم کافی را از خاک دریافت کند، پس مستعد بیماری قرار می گیرد.  بیشتر از  حد گوجه فرنگی را با کودهای  نیتروژن  کوددهی نکنید،  این کار سبب می شود تا برگ‌ها بیش از اندازه رشد کنند؛ لذا انرژی لازم را از رشد میوه می گیرند.

بنابراین بهتر است دو یا سه بار در هفته در زمان گلدهی گوجه فرنگی را کوددهی کنید.این کار می تواند تا حدی میزان کلسیم مورد نیاز در گیاه گوجه فرنگی را  تامین کند.

اشتراک گذاری