بررسی علل شوری خاک و عوامل موثر جهت از بین بردن آن

عوامل نابودی خاک کدامند؟

آخرین مقالات

عوامل نابودی خاک کدامند؟

به‌ طور معمول خاک مناسب برای کشاورزی و باغداری خاکی است که دارای املاح ضروری برای گیاه و خاک باشد. تخریب خاک  می تواند حاصلخیزی خاک را به خطر می اندازد.امنیت غذایی جهانی، سلامت اکوسیستم و توسعه پایدار همگی در معرض خطر تخریب خاک هستند. در این مقاله درمورد نابودی خاک مطالبی بیان خواهد شد.

فرایند تخریب خاک

برخی از نمونه‌هایی از فرآیندهای تخریب خاک شامل: فساد  مواد غذایی و مواد آلی، فرسایش خاک، اسیدی شدن خاک،  بیابان‌زایی و آلودگی.

مصرف بی رویه کودهای شیمیایی باعث تخریب خاک می شود.

مصرف زیاد و بی رویه کودهای شیمیایی باعث  فرسایش و از بین رفتن خاک می‌شود؛ حتی  در صورت استفاده نادرست  بیش از حد به سلامت گیاه و خاک آسیب می رسانند.البته کودهای ارگانیک و طبیعی شوک نه تنها مفید برای محیط زیست هستند بلکه به گیاهان نیز آسیب نمی رسانند.

در مورد کودهای کود پتاس بالا بیشتر بدانیم 

چه عواملی موجب از بین رفتن خاک می شود

انواع عوامل تخریب خاک

1-ایدولوژیکی
کاهش فعالیت میکروبی به دلیل واکنش‌های بیوشیمیایی مخرب عملکرد را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود زمین برای کشت محصولات زراعی آماده نباشد.
2-شیمیایی
تغییرات نامطلوب در شیمی خاک (به ویژه در اثر کودهای مصنوعی و آفت کش ها) تغذیه گیاه و میکروب های مفید و هوموس  خاک را کاهش می یابد.
3-زیست محیطی
کاهش بهره وری زمین به دلیل عوامل محیطی(تغییر الگوهای بارش، افزایش دما، رویدادهای شدید آب و هوایی)  و از بین رفتن پوشش زمین  و ایجاد اختلال در اکوسیستم به تخریب اکولوژیکی خاک کمک می کند.
4-فیزیکی
از بین رفتن و تخلیه خاک حاصلخیز سطحی به دلیل اثرات فیزیکی (سیل، رواناب سطحی، رانش زمین، باد و طوفان، خاک ورزی فشرده، استفاده از ماشین آلات سنگین) به  ترکیب و ساختار خاک آسیب می رساند.

شوری خاک باعث تخریب خاک می شود.

هنگامی که میزان نمک زمین به سطوح خطرناکی می رسد،  نمک ها در ناحیه ریشه گیاه، اغلب به دلیل آبیاری ناکافی، میزان تبخیر زیاد یا زهکشی نامناسب تجمع  می یابند. شور شدن خاک رشد محصول را کند می کند و حتی می تواند زمین را برای کشت نامناسب کند.

در مورد کودهای سه بیست بیشتر بدانیم

کاهش  مواد آلی خاک باعث تخریب آن می شود

کاهش مواد آلی  خاک باعث تخریب آن  و سایر فرآیندهای طولانی مدت  مثل فرسایش می شود.  چون مواد آلی  ذرات خاک را به یکدیگر متصل می کند و ساختار زمین را پایدارتر می کند.

فشرده سازی خاک در تخریب ساختار خاک موثر است.

بیشتر خاکها در تراکم حدود 1.2 تن بر متر مکعب بهترین عملکرد را دارند. با این حال، استفاده  مکرر ماشین‌های کشاورزی سنگین باعث فشرده شدن ساختار خاک می شود. ریشه های گیاه  در صورت فشرده شدن خاک رشد مناسب نخواهند داش، بنابراین فشرده سازی  اثر مخربی بر رشد و توسعه محصولات کشاورزی دارد.

سخن پایانی

تخریب خاک نه تنها برای کاشت محصولات زراعی بلکه برای محیط زیست هم خطرناک است. بناباین می توان از طریق کشاورزی پایدار و حفاطت خاک از تخریب آن جلوگیری کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتربا کارشناسان ما در ایرانکود در ارتباط باشید، چرا که کودهای طبیعی شوک ساختار خاک زمین های کشاورزی را بهبود می بخشد. 

اشتراک گذاری