کاشت زعفران در گلخانه

کاشت زعفران در گلخانه

آخرین مقالات

کاشت زعفران در گلخانه

گیاه زعفران در مناطقی که دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم است، قابل کشت  است. بسیاری از افراد این گیاه را حتی در مناطقی که دارای آب و هوای سرد نیز است، پرورش داده‌اند و نتیجه‌ای خوبی را از آن برداشت کرده‌اند. در این مقاله به کاشت زعفران در گلخانه خواهیم پرداخت.

شرایط لازم کشت زعفران در گلخانه

در کشت گلخانه ای زعفران مهمترین فاکتورها نور، دما و رطوبت است .. نکته مهم  این است که پیاز زعفران هرگز نباید مستقیماً با آب در تماس باشد و آب مورد نیاز  را فقط از طریق دستگاه های مرطوب کننده  تأمین کند. کشت گلخانه ای زعفران در سال های اخیر به ویژه در ایران رواج یافته است. در برخی مناطق راندمان تولید سه کیلوگرم زعفران خشک به ازای هر تن پیاز زعفران در سال های اولیه ساخت گلخانه بوده است.

فواید کاشت زعفران گلخانه ای

برداشت آسان

هزینه پایین تولید

کمبود آب

زعفران تولید شده با عیار بالا

کنترل رشد پیازها با تنظیم رطوبت، دما و نور ورودی به محیط گلخانه زعفران

کشت زعفران در گلخانه

1-تهیه پیاز زعفران
پیاز زعفران مهمترین بخش سرمایه گذاری شما در کشت زعفران گلخانه ای است. اگر بخواهید یک گلخانه 100 متر مربعی داشته باشید به 5-6 تن پیاز زعفران و یک مزرعه کشاورزی 5000 متری نیاز می باشد.

2- آماده سازی سالن کشت
سالن کشت  باید این شرایط را داشته باشد.

عاری از هرگونه عفونت و آلودگی
سالن باید دارای نور غیر مستقیم و یک پنجره بزرگ  داشته باشد.

3-لامپ ضد عفونی و سالن
ضدعفونی لامپ ها و سالن گلخانه باید دقیقا قبل از انتقال لامپ به سالن انجام شود. برای این کار می توانید از یک ماده ضد عفونی کننده معمول مانند اتیل الکل استفاده کنید. همچنین می توانید از قارچ کش ها و کنه های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.

4-انتقال پیاز به سالن کشت
معمولاً این مرحله را در آخرین ماه تابستان و پس از ضدعفونی کردن سالن و لامپ ها، گذاشتن لامپ روی سینی و قرار دادن آنها در قفسه انجام می دهیم. بدنه های اولیه لامپ ها باید بالا باشند و مراقب تراکم سینی ها باشند.در این مرحله باید رطوبت را روی 80 درصد تنظیم کنیم.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

 

کاشت زعفران در گلخانه

شرایط لازم  کاشت زعفران در گلخانه

  • خاک  باید مرغوب باشد که  می‌تواند در رشد گیاه بسیار موثر باشد، در این نوع کشت مصرف آب به صورت قطره‌ای و کنترل شده و بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در امان بودن پیاز زعفران از جوندگان
  • سم‌پاشی آسان
  • رساندن مواد معدنی از طریق رطوبت به ریشه گل زعفران
  • بازدهی بهتر محصول به دلیل استفاده از پیازهای مرغوب و درشت و رسیدگی منظم به آنها در گلخانه
  • برداشت کلاله در هر هکتار به روش گلخانه‌ای 23 تا 25 کیلوگرم بوده، اما در روش سنتی در هر هکتار هفت کیلوگرم است
  • حفظ شدن بیشتر عطر و طعم و رنگ کلاله در کشت گلخانه‌ای نسبت به روش سنتی (زیرا در روش سنتی نور آفتاب روی عطر و طعم و رنگ کلاله‌ها تاثیر می گذارد.)

بیشتر بخوانید: تاثیر اسید هیومیک بر زعفران

معایب کاشت زعفران در گلخانه

از آنجایی که 90 درصد زعفران جهان از ایران صادر می‌شود و از نظر اقتصادی این محصول رتبه بالایی را در جهان دارد، کشور چین با ایجاد گلخانه برای کاشت زعفران در تلاش است که بتواند در آینده زعفران چینی را با قیمیت بسیار پایین‌تر به بازار عرضه کند که این امر می‌تواندبرای ما ایرانیان که منبع زعفران هستیم مطلوب نباشد.

سخن پایانی

 این گیاه دارای ارزش بسیار زیادی برای هر کشور است و می‌تواند سود بالایی را برای یک کشور در جهت صادرات به همراه داشته باشد. از این رو کشت این گیاه با روش‌های گلخانه‌ای بسیار افزایش یافته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خریدکودهای مخصوص زعفران با کارشناسان ما در ایرانکود تماس حاصل نمایید

اشتراک گذاری