کاشت سیب زمینی

کاشت سیب زمینی

آخرین مقالات

کاشت سیب زمینی

نحوه کاشت سیب زمینی مانند هر محصول دیگر باید اصولی و زیر نظر متخصص مربوط جهت بدست آوردن محصول عالی انجام شود.سیب زمینی آفتاب دوست و بهترین عملکرد را دارد. بهترین محصول سیب زمینی  در خاک سبک، سست و با زهکشی مناسب دارد. سیب زمینی خاک کمی اسیدی با PH 5.0 تا 7.0 را ترجیح می دهد.

زمان کشت سیب زمینی

سیب زمینی را می توان در اوایل بهار کشت کرد، اما باید دمای هوا باید بیشتر از 7 درجه یانتی گراد نباشد،چون می تواند یخبندان خفیف را تحمل کند. چنانچه فصل رشد طولانی باشد، می توان سیب زمینی را اواخر بهمن ماه کشت کرد و تا حد امکان دیر برداشت کنید.

برش سیب زمینی قبل از کاشت

یک یا دو هفته قبل از تاریخ کاشت بذر سیب زمینی خود را در محلی قرار دهید که در معرض نور و دمای بین 15 تا 21 درجه سانتی گراد قرار دهید،  این کار باعث شروع جوانه زدنی آن می شود. یک یا دو روز قبل از کاشت،  بذرهای  بزرگ سیب زمینی را به قطعات کوچکتر برش دهید. هر قطعه  باید حداقل 1 یا 2 چشم یا جوانه داشته باشد.

کاشت سیب زمینی

نحوه کشت سیب زمینی

سیب زمینی را بهتر است به صورت ردیفی کاشته شود، یک حفره به عمق 12سانت حفر کنید. هر تکه سیب زمینی را که جوانه ها رو به بالا باشند در حفره قرار دهید. فاصله ها ردیف ها 6 سانت باشد، اگر فضا محدود می توانید فاصله ردیف کاشت را کاهش دهید. قبل کاشت هر گونه علف های هرز را از زمین خارج  و خاک را نرم کنید تا گیاه زودتر در خاک قرار گیرد.

نحوه آبیاری سیب زمینی

سیب زمینی را  در طول تابستان به خوبی آبیاری کنید، به خصوص زمانی که  گیاهان در حال گلدهی هستند، با آبیاری هفتگی سیب زمینی به مقدار لازم عملکرد خوبی خواهد شد. چنانچه مشاهده کردید برگهای سیب زمینی زرد شدن  آبیاری را قطع کنید.

زمان برداشت سیب زمینی

سیب زمینی معمولاً 2-3 هفته پس از پایان گلدهی  قابل برداشت است، به آرامی  خاک اطراف گیاهان را بردارید  تا سیب زمینی های تازه بردارید، بزرگترین سیب زمینی های جدید کاشته شده را بردارید و سیب زمینی های کوچکتر را در جای خود بگذارید تا بتوانند به رشد خود ادامه دهند. اگر هوا خشک بهتر سیب زمینی ها به مدت 2 تا 3 روز در مزرعه باقی بمانند، اما گر هوا در هنگام برداشت مرطوب و بارانی است، اجازه دهید سیب زمینی ها در یک منطقه محافظت شده و  سرپوشیده خشک شوند.

شرایط نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی  را تا بهار ذخیره کنید، مکان ذخیره باید  دارای تهویه مناسب، تاریک و خنک باشد. دمای ایده آل بین 1 تا 4 درجه سانتی گراد است.

کشاورزان و پرورش دهندگان عزیز چنانچه در مورد نحوه کاشت سیب زمینی سوال و پرسشی داشته باشید می توانید با کارشناسان ایرانکود به صورت کاملا رایگان در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری