کاشت گندم

کاشت گندم

آخرین مقالات

کاشت گندم

گندم در پاییز و بهار کشت می شود. محصول دهی پاییزی گندم بیشتر است. لذا می توان در هر منطقه گندم برداشت نمود. به غیر از گندم کاه  گندم نیز مشتریان مخصوص خود را دارد. پس از برداشت گندم زمین آن برای چرای گوسفندان مناسب است. خرید تضمینی گندم در هر سال به وسیله دولت انجام می شود. خود کشاورز نیز می تواند گندم را به فروش رساند .

تهيه بستر مناسب برای كاشت گندم

 بیشتر کشاورزان از گاوآهن جهت شخم زدن زمین استفاده می کنند. جهت آماده کردن زمین در زراعت دیم برای آن که رطوبت خاک زراعی به طور کامل حفظ شود لازم است تا از گاوآهن پنجه غازی و قلمی استفاده کرد. چون این گاوآهن‌ها خاک را بر نمی گردانند؛ لذا رطوبتی که در خاک وجود دارد حفظ می شود. از دیگر محاسن این گاوآهن‌ها می توان به سبک وزن بودن آن‌ها و سرعت بالا آنها  اشاره نمود. با انجام خاک ورزی زیاد، خاک سطح مزرعه را بیش از حد لازم نرم و پودری نمی شود، زیرا در صورت وقوع بارش‌های شدید پس از کاشت خاک مزرعه سله می بندد و خارج شدن گیاهچه گندم با مشکل روبرو می شود. کاشت گندم

روش کاشت گندم

اولین مرحله کاشت گندم، آماده کردن زمین و برقراری شرایط مناسب جهت رشد گیاه است. گندم  به شکل سطحی رشد می کند.جهت شخم زدن لازم است تا یک ماه پیش از کشت اقدام نمایید. در مرحله دوم نوبت به کاشت گندم می رسد.

 

نواری

روش نواری  برای زمین‌های با شیب مناسب که دارای سطح مناسبی باشند به کار می رود. در روش نواری می توان از ماشین چندکاره مانند کمباین استفاده کرد. این دستگاه برای تسطیح و کاشتن به کار می رود.

کرتی

 کرتی از روش‌های سنتی است. این روش در زمین‌های کوچک که دارای شیب نامناسبی بودند مورد استفاده بود. در این روش بعد از گاوآهن و دیسک عمل بذر پاشی انجام می شود و با کمک دیسک‌ها بذرها را در زیر خاک می برند.در مرحله بعدی با کمک مرزبند، مرزهایی را در زمین ایجاد می کنند که این مرزها سبب می شوند تا ماشین آلات به راحتی  در مراحل داشت و برداشت وارد زمین  شوند.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره