کامل ترین کود برای درخت پسته

کامل ترین کود برای درخت پسته

آخرین مقالات

کامل ترین کود برای درخت پسته

کوددهی درختان پسته باید در مقادیر مناسب  انجام شود،  چون  کوددهی ضعیف منجر به کمبود تولید، اندازه کوچک  مغز آجیل و میوه دهی کم آن می شود. درختان  در خاک های فقیر و زمانی که مواد مغذی از خاک پس از دوره های طولانی از خاک تحخلیه می شوند از بین می رود، از این رو باید از کودهایی استفاده کنید که ضمن افزایش عملکرد ماندگاری زیادی داشته باشند. در این مقاله این کودها را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین زمان برای کود دهی درختان پسته

یک برنامه منظم کوددهی باید برای درخت پسته با انجام آزمایش خاک امکان پذیر است. بهترین زمان برای کود دهی درخت پسته اوایل بهاز است، زمانی که  به بیشترین مواد مغذی نیاز دارند.

 برخی از کامل ترین کودها  برای درخت پسته 

 نیتروژن:

نیتروژن ماده مغذی لازم برای رشد مناسب ساقه و عملکرد آن می باشد. نقش اصلی نیتروژن در پسته تولید پروتئین گیاهی است. نیتروژن در تمام فصول رشد درخت پسته برای کاهش رنگ پریدگی برگ های مسن استفاده می شود.

  پتاسیم:

پتاسیم کافی به پر شدن مغز پسته، افزایش درصد شکافته شدن پسته و بهبود کیفیت این آجیل کمک می کند.  کمبود پتاسیم  منجر پوک شدن مغز پسته می شود.  از ابتدای فصل تا اواسط فصل باروری از این کودها استفاده می شود. علائم کمبود پتاسیم شامل رنگ پریدگی برگ ها، لبه های کوچک برگ و برگ های خاکستری است.

منیزیم:

کود منیزیم  در اواسط فصل برای اصلاح خاک استفاده می شود.

  بور:

از بور در اوایل بهار برای جوانه زنی استفاده می شود.

روش مناسب کوددهی درختان پسته

  درختان پسته به مقدار زیادی کود پسته نیاز دارند و کود حیوانی به تنهایی نمی تواند نیازهای تغذیه ای درختان پسته را برای کشت افزایش دهد.کود دامی در پاییز به درختان داده می شود و کود بعدی  در دو نوبت یکی در اسفند و دیگری در خرداد در خاک مخلوط شود. در اواخر بهار کوددهی  کیفیت و کمیت میوه افزایش می دهد.

بهترین کود برای درختان  پسته

تعیین بهترین کود برای درختان پسته با بهره گیری از نتایج آزمایش خاک مشخص می شود. در هرسال باید نمونه برداری از خاک  انجام داد.جهت نمونه برداری از برگ‌های درختان پسته پس از اینکه مغز آجیلی شکل گرفت، آزمایش خاک انجام شود. درختان پسته در نواحی معتدل و گرم به خوبی پرورش می یابند.

مزایای کوددهی مناسب درختان پسته

مزایای کوددهی مناسب درختان پسته  بستگی به نحوه کاشت محصول دارد، در محصولات آبی  مواد غذایی مورد نیاز گیاه را در هر مرحله کشت فراهم می شود، جذب مواد مغذی نیز سریع تر انجام می شود. کوددهی مناسب درختان پسته همچنین  کارایی عملکرد محصول را نیز بهبود می بخشد.

کوددهی درختان پسته با اسیدهیومیک

اسیدهای هیومیک برای افزایش کارایی کوددهی مهم هستند،ساختار خاک را بهبود می بخشد، PH خاک را کنترل و در فرایند تجزیه مواد آلی خاک نیز  موثر است.

اثرات کودهای اسید هیومیک روی درختان پسته

کودهای اسید هیومیک اثر محافظتی ابرای درختان پسته ایجاد می کند و باعث افزایش مقاومت این درختان در برابر شرایط کم آبی می شود. ظرفیت تولید آن را نیز افزایش می دهد.

زمان کوددهی درختان پسته

یکی از مهمترین دلایل گرانی آن شرایط سخت کاشت و نگهداری است.  میوه دهی پسته به روش گرده افشانی انجام می شود. به همین دلیل برای باردهی پسته به هر دو درخت نر و ماده نیاز است. معمولاً به ازای هر ۱۵ یا ۱۰ درخت پسته یک درخت نر کاشته می شود.بذر پسته ۲ سال طول می کشد تا به نهال تبدیل شود و نهال پسته ۵ سال طول می کشد تا به ثمر برسد. ۱۰ تا ۱۲ سال طول می کشد تا یک درخت بالغ شود. در این زمان کوددهی مناسب پسته در پرشدن با کیفیت مغز پسته موثر است.

کود مناسب درختان پسته

بهترین کود برای درخت پسته کودی است که عناصری مانند آهن، روی، مس و منگنز را دارا باشد زیرا این عناصر به مقدار کم مورد نیاز درختان پسته هستند. بنابراین به خوبی از روش محلول پاشی مواد مغذی پسته تامین می شود.  بعضی مواقع مواد مغذی  مغذی به اندازه کافی در زمین موجود می باشند  اما قابلیت جدب پایینی دارند و از راه ریشه‌ها جذب نمی شوند. بنابراین کودهای ارگانیک شوک از نظر جذب مواد مغذی مشکلی ایجاد نمی کنند.

کود قوی برای پسته

کود دهی درختان پسته در تضمین سلامت، قدرت و تولید بهینه مغز پسته اهمیت زیادی دارد. برای افزایش باردهی و رشد خوب درختان  پسته، نیازبه کود بسیار قوی است.  برای تقویت خاک درختان پسته می توان  از کود های حیوانی استفاده نمود. اما از کودی استفاده کنید که  نه نتها باعث آلودگی در درختان پسته نشود، بلکه موجب تقویت آن نیز شود.  کودهای حیوانی شوک تمام این خاصیت را دارند

تعیین دقیق کود مقوی برای درختان پسته

آزمایش خاک را  برای تعیین سطح مواد مغذی موجود در درختان پسته انجام دهید.درختان پسته نیاز به تامین متعادلی از درشت مغذی ها (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) و ریز مغذی ها (آهن، روی، منگنز) دارند. کودی را انتخاب کنید که این نیازهای تغذیه ای را برای درختان برطرف کند.

انتخاب کود مناسب و قوی برای درختان پسته

کودهای نیتروژن:

درختان پسته نیاز به نیتروژن متوسطی دارند. مقدار مصرف  نیتروژن را  در درختان پسته  در اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از جوانه زنی مصرف کنید.

نسبت فسفر و پتاسیم:

بر اساس توصیه های آزمایش خاک، فسفر و پتاسیم را استفاده کنید.  این مواد مغذی نقش مهمی در گلدهی، رشد میوه و قدرت کلی درخت دارند.

 درخت پسته برای رشد نیاز به خاک بسیار مقوی دارد. ولی استفاده بیش از حد از کود، موجب از بین رفتن ریشه های درختان پسته می گردد. بهترین راه برای کود دهی درختان پسته، داشتن برنامه ای درست است. برنامه کود دهی به کشاورزان کمک می کند تا در   زمان  مناسب درختان خود را کوددهی کنید. مهم ترین نکته ای که باید  برای کشت درخت پسته رعایت کنید، نوع کود دهی  آن است. سعی کنید برای رشد و تقویت درختان پسته خود، از کود های ارگانیک و طبیعی به جای  شیمیایی استفاده نمایید تا بتوانید شاهد تغییرات مثبت درختان خود باشید.

جدول کوددهی درخت پسته

 جدول کوددهی درخت پسته باید اصولی و برنامه ریزی شده انجام شود، فقط برای همان باغ و محصول تهیه  می شود ،نمی توان برای دیگر باغات نیز استفاده کرد. در هنگام استقرار گیاه آزمایش خاک انجام می شود تا مواد مغذی لازم برای آن رشد آن تعیین شود. معمولا به تولیدکنندگان توصیه می‌شود که برنامه  طولانی‌مدتی را برای یک باغ خود داشته باشند، از جمله این برنامه ها می توان  به نحوه کاربرد کود و اصلاح خاک، نتایج نمونه‌برداری از برگ و خاک اشاره کرد که برای مدیریت و تولید محصول نهایی بسیار کاربردی می باشد.

مدیریت برنامه کوددهی پسته

بیشترین نیاز مواد مغذی پسته معمولاً در اوایل فصل رشد است که در ناحیه ریشه اعمال می شوند. در زمان خواب درخت کوددهی سبک تر  انجام می شود. برای پسته در خاک های رسی بسیار سنگین، مقداری کمی پتاسیم برای اصلاح خاک استفاده می شود.

زمان کوددهی پسته با توجه به نیاز  درخت

در اواسط زمستان  برای جوانه زدن  بهتر پسته از کودهای مرغی و کودهای حاوی پتاسیم, آهن, منیزیم و فسفات  استفاده می شود. در اوایل بهار از کودهای حاوی نیتروژن برای افزایش مقاومت پسته به تنش های محیطی استفاده می شود.اردیبهشت که زمان پایان گلدهی است از کود کلسیم نیترات استفاده می شود. در ماه تیر که زمان پر شدن مغز پسته است . مرداد ماه  قبل از برداشت پسته  از کودهای هیومیک اسید و کودهای دارای بور و پتاسیم استفاده کنید.

بنابراین با تنظیم دقیق جدول کوددهی درخت پسته زیر نظر کارشناس و متخصص مربوطه می توانید باردهی خوب و با کیفیت باغ خود را تضمین کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره درج شده در همین صفحه با کارشناس مربوطه ایرانکود در  زمینه  کوددهی و زمان مناسب آن در ارتباط باشید و مشاوره رایگان داشته باشید.

کود مناسب درخت پسته

برای تعیین نیاز کودی درختان پسته بهتر است از اطلاعات و نتایج تجزیه و تحلیل خاک  استفاده شود. نمونه برداری از خاک بهتر در تمام فصول در منطقه سایه درخت انجام شود.  روش آبیاری و بافت خاک و پتانسیل تولید منطقه بر روش تجزیه خاک موثر است. نمونه برداری از برگ معمولاً پس از پر شدن مغز پسته انجام می شود که توصیه های کودی سال آینده را تعیین می کند.

زمان کوددهی پسته قبل گلدهی است.

زمان های تغذیه ای مهم در پسته قبل از گل دهی در اسفند و فروردین، تشکیل میوه در اردیبهشت، رشد و نمو پسته در خرداد، رشد مغز پسته در تیرماه، رسیدن و تغییر رنگ سطح پوست نرم است که از مرداد شروع می شود و رسیدن محصول در شهریور ماه می باشد.

 

کاشت درخت پسته

 

 

کود نیتروژن باعث باروری و تولید پسته می شود.

کود نیتروژن به رشد و باردهی درختان پسته  کمک می کند، درختان پسته در زمان خواب زمستانی نیتروژن زیادی جذب نمی کنند. بنابراین کوددهی نیتروژن پس از برداشت به دلیل شروع خواب گیاه و کاهش قدرت جذب موثر نیست. بهتر است در زمان تولید کم  ۳۰ درصد کمتر از کودهای نیتروژن استفاده شود .

کمبود نیتروژن باعث قرمز شدن پوست درخت پسته می شود

 کاهش مقدار نیتروژن باعث کاهش عملکرد، تاخیر در برگ دهی ، کاهش طول و قطر شاخه ها، قرمز شدن پوست درخت، ریز و زرد شدن برگ ها، قرمز شدن رگبرگ ها و دمبرگ ها و ریزش برگ ها قبل از پاییز، به خصوص زمانی که محصول در درختان میوه می رسد می شود.

مصرف کودهای فسفر در نزدیک ریشه باعث افزایش  کارایی درخت می شود.

مصرف بی رویه کودهای فسفر باعث تجمع فسفر در خاک می شود، کودهای فسفر باید در ناحیه رشد ریشه و نزدیک ریشه استفاده شود  تا کارایی لازم را داشته باشد. در درختان بارور پسته ریشه ها در عمق کمتر از ۴۰ سانتی متر رشد می کنند و این محل باید از نظر میزان فسفر در خاک ارزیابی شود.

مصرف پتاسیم در خاکهای شور ضروری است.

پتاسیم نقش بسیار مهمی در کمیت و کیفیت محصول دارد، همچنین پتاسیم  در تنظیم سیستم آبی گیاه  در مناطق خشک و خاک های شور حیاتی است. کودهای پتاسیم حاوی کلر و منابع کلر فقط در خاک های غیر شور توصیه می شود، بنابراین برای شرایط مناطق پسته کاری ایران مناسب نیستند.

استفاده از کودهای کلات باعث رسوب کلسیم در پسته می شود

استفاده از کودهای کلات آهن، روی، منگنز باعث رسوب کلسیم در اندام های گیاه می شود و در کمبود کلسیم نیز موثر است. کمبود کلسیم در  پسته باعث ریزش خوشه های پسته و لکه های پوستی روی  پسته می شود.

 

کاشت درخت پسته

 

 

کمبود آهن در پسته به علت نامحلول بودن آن است.

کمبود آهن بیشتر در برگهای جوان یا بالایی مشاهده می شود. کمبود آهن در خاک معمولاً به دلیل حل نشدن آن رخ می دهد. آهن در خاکهای اسیدی و نسبتاً اسیدی کاملاً محلول است،  اما در خاک‌های خنثی یا قلیایی مانند اکثر مناطق پسته‌کاری ایران، آهن آنقدر نامحلول است که گیاه نمی‌تواند آن را به مقدار کافی جذب کند.

در خاکهای شنی کمبود روی بیشتر دیده می شود

در خاک‌های قلیایی و سدیمی و مناطق کم بارندگی مانند اکثر مناطق پسته‌کاری و در خاک‌های کربناته میزان روی قابل جذب بسیار کم است و در مناطق با خاک سبک و شنی کمبود بیشتری مشاهده می‌شود. علائم کمبود، به ویژه در موارد شدید، در اوایل فصل  رشد ظاهر می شود. تاخیر در باز شدن جوانه های زایشی و رویشی درخت پسته از علایم کمبود روی  می باشد.

علایم کمبود منگنز در پسته در برگهای جوان دیده می شود.

کمبود منگنز به طور کلی در خاک های مناطق خشک دیده می شود و مسمومیت آن در خاک های اسیدی اتفاق می افتد. به دلیل تحرک کم منگنز در بافت های گیاهی، علائم کمبود در برگ های جوان  نیز قابل مشاهده است.  علائم کمبود منگنز مشابه آهن است با این تفاوت که در کمبود منگنز  برگها کمی سبز باقی می مانند.

علایم کمبود مس در درختانی که از کود حیوانی استفاده می کنند کمتر است.

در باغ هایی که برای مدت طولانی از کود حیوانی و مرغی استفاده می کنند  یا در خاک های شنی که با آب شیرین آبیاری می شوند کممبود مس کمتر است.  علائم کمبود مس در درختان پسته از اواخر تیر تا اواسط مرداد دیده می شود. در کمبود این عنصر، شاخه ها چوب مانند و رنگ پوستشان تیره می شود.

مصرف زیاد بور در درختان پسته باعث سمیت می شود.

کمبود بور در برگ های جوان رخ می دهد و علائم بارز آن پیچیدگی و ناهمواری حاشیه برگ است. در صورت مسمومیت با بور در نواحی پسته‌کاری سوختگی لبه‌های برگ‌ها دیده می شود.  در استفاده از کودهای حاوی بور باید دقت شود زیرا مقدار کمی بور اضافی می تواند منجر به مسمومیت درختان شود. بهتر است کودهای بور  را قبل از گلدهی همراه با روی مصرف کنید.

بهترین کود برای درخت پسته

پسته از گران‌ترین مغزیجات پرطرفدار دنیاست. دلیل گران بودن آن نیز نحوه نگهداری و کاشت این محصول است. این محصول در شرایطی مناسب و در مناطق گرم و معتدل رشد کرده و نسبت به سرما مقاومت بسیار کمی دارد.باردهی درخت پسته با گرده افشانی انجام می‌شود. به همین جهت در یک باغ بسته هم به درخت ماده و هم به درخت نر احتیاج است. به صورت کلی برای هر ۱۰ الی ۱۵ درخت پسته ماده یک درخت نر برای گرد افشانی وجود دارد.

 توجه داشته‌باشیم که درخت پسته به دلیل آسیب پذیر بودن آن نسبت به گیاهان دیگر به کوددهی منظم احتیاج دارد. تنظیم برنامه کوددهی درست و دقیق پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که این درخت احتیاج به تقویت داشته و تغذیه آن نقش مهمی در به وجود آوردن پسته مرغوب دارد. در این مقاله برآنیم تا کود مناسب برای درختان پسته در مراحل مختلف رشد آنها را معرفی کنیم.

برای شناخت کود مناسب برای درختان پسته پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

 

قیمت کود کامل برای پسته

 

 

درخت پسته را بشناسیم

درختان پسته معمولاً در مناطق خشک و در مناطق مدیترانه‌ای مانند: ایتالیا، ترکیه و ایران تولید می‌شود. مستندات حاکی از این است اولین بار پسته در ایران پرورش یافته‌است. اگر از این درختان مراقبت لازم و درست انجام شود بعد از ۵ تا ۸ سال ثمر می‌دهد و در سن ۱۵ تا ۲۰ سالگی به بلوغ کامل می‌رسد.  عمر این درخت نیز به صورت میانگین به صد سال می رسد، البته درختانی هستند که با شرایط مناسب و نگهداری درست می‌توانند تا ۳۰۰ سال عمر می‌کنند.

باید به این نکته توجه داشته‌باشیم که یک کشاورز باید از نیازهای درخت پسته خود اطلاع داشته  باشد و در موقع مناسب تقویت و تغذیه درخت را برعهده بگیرد، اما بهتر است که این کار توسط کارشناسان مجرب و کارآزموده انجام شود تا نتیجه‌ای بهتر برای باغدار حاصل شود.

عوامل موثر بر انتخاب بهترین کود برای پسته

خاک مناسب

برای نفوذ بهتر مواد معدنی باید خاک مناسبی برای درخت فراهم باشد. از آنجا که ریشه‌های درخت پسته به صورت عمقی رشد می‌کنند، خاک آنها باید سبک بوده و لایه بندی آن مناسب باشد. خاک پسته خنثی بود و میزان ph آن بین ۷ تا ۷ و نیم باشد. خاک لومی بهترین خاک برای پسته است.متخصصان کشاورزی  توصیه می‌کنند که از همان ابتدای کشت بذر یا نهال برنامه کودی مناسبی برای درخت پسته داشته‌باشید. این درختان هفته یک بار به آبیاری نیاز دارند و بهترین دما برای پرورش آنها بین ۲۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد است.

آزمایش خاک

نیازهای خاک را با آزمایش مشخص کنید. قبل از کاشت پسته و پرورش نهال با آزمایش خاک کمبودها و نیازهایی را که خاک مورد نظر احتیاج دارد را برطرف سازید. چرا که در آزمایش: ph خاک، میزان شوری و درصد اجزای آن به خوبی مشخص شده و باغدار می‌تواند با رفع آنها زمین آماده‌ای برای کشت پسته داشته‌باشد.

کامل ترین کود برای درخت پسته

در فصل زمستان که درخت برای جوانه‌زنی آماده است، بهترین زمان برای چالکود درخت می‌باشد. در این زمان باید از کودهای مرغی، کود‌های حاوی پتاسیم، فسفر، آهن، منیزیم و اسید هیومیک استفاده شود.در اسفند ماه و هنگام جوانه زنی  درخت از کودی حاوی  فسفر، پتاسیم و هیدروژن استفاده کنید.بهترین گزینه برای این موقع از سال، کودی است که نیتروژن آن بالا باشد، زیرا این کودها عمل فتوسنتز را در گیاه بالا می‌برند.

 

کود قوی برای پسته

 

بهترین کود برای برداشت پسته

قبل از برداشت پسته نیز کوددهی انجام می‌شود، تا زمین اصلاح شده و خاک برای فصل جدید آماده شده و مقاومت میوه را نیز بالا برد. در این زمان بهترین کود اسید هیومیک و بور و پتاسیم است.در شهریورماه هم که زمان برداشت محصول پسته است، پس از برداشت، به خاک کود اضافه می‌کنند. این کودهی زمین را برای فصل سرما و گلدهی جدید آماده می‌کند. در این زمان استفاده از کودهای حاوی هیومیک اسید، پتاسیم، روی، فسفر، مس و بور مناسب است.

برای اینکه بتوانیم مناسب ‌ترین تصمیم را برای انتخاب کود مورد نیاز درخت پسته بگیریم، احتیاج است با کارشناسان و متخصصین در این امر مشورت کنیم. برای باغداران مقرون به صرفه نیست که تمامی این کودها را به صورت جداگانه تهیه کنند. بهتر است باغدار محترم برای مرتفع ساختن تمامی نیازهای درخت پسته خود از کود کاملی استفاده کرده و هزینه‌های اقتصادی خود را نیز به طرز چشمگیری پایین بیاورد.

در اینجا ما خبری خوش برای شما داریم شما می‌توانید با تهیه کود کامل شوک ۱۰ایکس آمریکایی، تمامی مواد مغذی و معدنی مورد نیاز درخت پسته خود را برطرف کنید. همچنین اگر از سایت ایرانکود برای تهیه شده شوک ۱۰ ایکس اقدام نمایید، می‌توانید از ۵ درصد تخفیف بیشتر نیز استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره تماس حاصل فرمایید.

کود مخصوص پسته

درختان پسته برای رشد بهتر و محصول دهی زیاد  به ۵ الی ۶ سال زمان  نیاز دارد. در این مدت استفاده از کودهای مغذی و طبیعی برای رشد بهتر و تولید فراوان محصول موثر است. بنابراین لازم است از کودهایی که حاوی این عناصر هستند، به درخت داده شود.  کود مخصوص پسته باید دارای عناصر اصلی  نیتروژن و پتاسیم و فسفر باشد.

انواع کود مخصوص پسته

کود هیومیک اسید

 استفاده از کود هیومیک اسید می‌تواند تمام نیازهای پسته را برطرف کند. کود هیومیک اسید، به دلیل ارگانیک و طبیعی بودن، سازگاری بیشتری با خاک دارد. بنابراین می‌تواند بهترین کود مخصوص پسته باشد.

کود سولفات آمونیوم 

درختان پسته در فصل بهار که زمان جوانه‌زنی درخت است، به نیتروژن و فسفر نیاز دارد. برای تامین نیتروژن کافی به‌ ویژه زمانی که خاک سرد است، استفاده از کود سولفات آمونیوم مناسب است.

 

کود کامل 10Xshock برای پسته

 

 

کود نیتروژن

کود نیتروژن در چهار نوبت  به پسته داده می‌شود.

اواخر اسفند

نیمه دوم اردیبهشت

اوایل تیر ماه هنگام  پر  شدن مغز پسته

شهریور ماه

کود کلسیم

پسته در مرحله تشکیل پوست در فصل بهار و قبل از تشکیل شدن مغز آن، به کلسیم  زیادی نیاز دارد.  کودهای کلسیم حاوی منبعی از نیترات کلسیم کلات کلسیم و آمینوکلات کلسیم است.

کود پتاسیم

کود پتاسیم  در تسریع عملکرد درخت پسته نقش بسیار مهمی دارد. به خصوص زمانی که مغز پسته در حال شکل‌گیری است.

کود فسفر  

فسفر یکی از مواد مغذی اصلی است،  جذب این عنصر توسط ریشه درخت پسته باعث کاهش آن در خاک می‌شود.

درختان  پسته  برای رشد و نمو به سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز مبرم دارد. بنابراین جهت تامین این منابع باید از کودهایی که حاوی این سه عنصر اصلی هستند استفاده نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کوددهی درختان پسته با کارشناسان ایرانکود در ارتباط باشید.

 

 

نیاز درخت پسته

 

کوددهی درختان پسته

درختان پسته مواد مغذی را از خاک دریافت می کنند، به ویژه زمانی که محصول عملکرد بالایی داشته باشد. بنابراین، در مصرف  کودهای  شوک مخصوص درختان آجیلی مثل پسته  در مقادیر مناسب برای تولیدی که آرزوی رسیدن به آن را دارید تردید نکنید.علاوه بر این، کوددهی ضعیف منجر به تولید کم ، اندازه کوچک محصول آجیل و میوه دهی متناوب می شود، درختان پسته ممکن است برای همیشه در خاک های فقیر و زمانی که مواد مغذی از خاک پس از دوره های طولانی عدم کوددهی تخلیه می شوند، از بین بروند.

 

کود فروت ست شوک بر روی پسته

 

 از عوامل که بر جذب مواد مغذی  بر درختان پسته  

خشکی یا خاک های سیل زده

رقابت  علف های هرز

رشد ضعیف ریشه

خاک: شنی، آهکی، قلیایی

بیماری ریشه

کودها و موادمغذی  زمانی بیشترین استفاده را دارند که:

 تقاضای درخت با مقدار  مناسب را اعمال کنید

طبق تقاضای درخت مصرف کنید

در زمان مناسب هنگامی که جذب ریشه بیشتر فعال است از مواد مغذی استفاده کنید.

کوددهی درخت پسته با کودهای آلی شوک 

کود آلی تخمیر شده شوک  به ویژه برای خاک رسی ضعیف ضروری است،این  کودها و بسترهای تخمیر شده حیوانی تهیه می شود، کود آلی تا زمانی که درصد مواد آلی در خاک کمتر از ۲ درصد باشد استفاده می شود.مقدار توصیه شده برای مصرف حدود ۳۰ تن در هکتار یا معادل ۲۰ کیلوگرم در هر درخت حداقل هر دو سال یکبار است. با افزایش مقدار کود آلی مصرفی، مقدار کود شیمیایی کاهش می یابد.کود مصرفی در زمستان با خاک مخلوط شود، خاک ورزی و کودهای آلی به حفظ رطوبت در خاک کمک   می کند.  بهتر اسفند یا فروردین  هر سال ۲۰ گرم کود آلی شوک  به هر درخت داده شود.

کوددهی درختان پسته با کود نیتروژن

کود نیتروژن باید در اسفند ماه هر سال در زیر درخت  مصرف شود. سولفات آمونیوم  شوک برای خاک های قلیایی استفاده  می شود.

کود نیتروژن با رشد رویشی قوی و پر شدن و اندازه آجیل مرتبط است و بر تعداد گلها یا میزان تشکیل میوه تأثیری ندارد. مقدار اول نیتروژن در اوایل بهار (اواخر اسفند تا پایان اردیبهشت) با شروع دوره رشد و مقدار دوم در تیر تا مرداد به منظور پر شدن مغز مصرف می شود. همچنین نیاز به کود نیتروژن برای درختان جوان پسته به حاصلخیزی خاک بستگی دارد. نرخ کاربرد بهتر است با توجه به نتایج آنالیز خاک تنظیم شود.

کوددهی درختان پسته جوان  با کود نیتروژن 

کود نیتروژن  برای درختان جوان پسته بهتر است در اواسط بهار و اوایل تابستان اعمال شود. کاربردهای دیرهنگام می تواند رشد بیش از حد رویشی را تشویق کند و خواب را به تاخیر بیاندازد که به نوبه خود خطر آسیب سرمازدگی را افزایش می دهد. برای پسته استفاده از کودهای دانه ای برای درختان برگ اول توصیه می شود زیرا خطر سوختگی ریشه با کودهای مایع افزایش می یابد. توصیه می شود کودهای گرانول را حداقل ۶۰ سانتی متر دور از تنه در منطقه آبیاری شده قرار دهید.

 کود دهی  درختان پسته با کود فسفر

در دراز مدت، مقدار فسفر حذف شده در زمان برداشت باید با کود جایگزین شود تا در دسترس بودن فسفر کافی حفظ شود.  درختان ۲۰ ساله خفته دارای تقریباً ۲۷۰ گرم فسفر در ساختار دائمی خود هستند. با فرض تراکم ۳۰۰ درخت در هکتار و افزایش خطی محتوای فسفر در طول زمان، حدود ۸.۵ تا ۹ کیلوگرم فسفر در هکتار (۴ کیلوگرم فسفر در هکتار) هر ساله مورد نیاز است.محتوای فسفر در درختان پس از یک سال خواب  بیشتر از درختان پس از یک سال رویشی است. در سالهای رویشی  تنها ۵٪ از فسفر در بهار جذب شد در حالی که ۹۵٪ در طول پر شدن  دانه  جذب می شود. در سالهای “خاموشی یا خواب درخت جذب فسفر در طول رشد در بهاره ۳۶ درصد از کل جذب را به خود اختصاص می دهد.

کشت پسته در گلخانه

 کود دهی درختان پسته با کود پتاسیم 

علائم کمبود پتاسیم از اواسط تابستان ظاهر می شود، برگ های پیر کوچکتر با حاشیه های سوخته، شاخ و برگ پراکنده با پژمردگی مشخص که عملکرد (از نظر کمی و کیفی) کاهش می یابد.پتاسیم برای افزایش رشد گیاه و جذب مواد مغذی از خاک مهم است و با حرکت مواد مغذی در بافت‌های گیاهی مرتبط است. برای درختانی که در خاک هایی با پتاسیم کم در دسترس هستند یا در خاک های تثبیت کننده پتاسیم رشد می کنند، میزان کاربرد پتاسیم بالاتری مورد نیاز باشد. میزان کاربرد پتاسیم ۲۷۰ کیلوگرم پتاس در هکتار (۲۲۴ کیلوگرم پتاسیم در هکتار) بیشترین عملکرد (۳۵۰۰ کیلوگرم در هکتار) را داشت. میزان ۲۲۷ کیلوگرم در هکتار در سال های رویشی و ۱۱۳ کیلوگرم در سال خاموش توصیه می شود. تقاضا و جذب پتاسیم در طول پر شدن مغز پسته  (اواخر اردیبهشت تا اوایل شهریور ) بالاست. بیش از ۹۰ درصد پتاسیم در طی پر شدن دانه  جذب می شود.

بنابراین، عرضه کافی پتاسیم به درخت در این دوره برای پر شدن دانه و مغز حیاتی است.پیشنهاد می‌شود که نرخ اعمال پتاسیم از طریق سیستم قطره‌ای ۴۰ درصد تقاضای فصلی در ماه اردیبهشت ، ۴۰ درصد دربهمن  و ۲۰ درصد در ماه مرداد  باشد.درضمن جهت استفاده درست و کاربردی کارشناسان ایران کود ما در خدمت شما عزیزان هستند.

سخن نهایی

به طور کلی پسته  به کودهای نیتروژن بیشتر نیاز دارد. مصرف نیتروژن در پسته  باید به حدی باشد  که نیاز درخت به آن را در طول فصل رشد تامین کند.  عدمکوددهی مناسب باعث از بین رفتن و کوچک شدن مغز پسته می شود. از طرفی گیاه در برابر بیماری ها و آفاتی مانند پسیل پسته ضعیف شده و به مرور زمان تولید آن به صفر می رسد.

اشتراک گذاری