کشت ایروپونیک زعفران

کشت ایروپونیک زعفران

آخرین مقالات

کشت ایروپونیک زعفران

نزدیک به 98 درصد تولید زعفران ایران از راه های غیر گلخانه ای صورت می گیرد. روش کشت خاکی زعفران روشی سنتی برای تولید مقدار بیشتری از این محصول با ارزش است. از طرفی کشت ایروپونیک و هیدروپونیک دو روش اصلی کشت زعفران گلخانه ای هستند که محصولات ارگانیک و سالم تری تولید می کنند.

 روش کاشت  ایروپونیک زعفران

پس از زرد شدن پیاز زعفران در ماه بهمن ، آن را از  خاک جدا کرده و در یک محیط خنک و با تهویه مطبوع ذخیره می کنند. در اول شهریور  پیاز زعفران را به گلخانه منتقل  و در دمای ، نور و رطوبت مناسب  نگهداری می کنند. با جوانه زنی پیاز بسیاری از ریشه های اطراف آن را از بین می برندبه جز دو یا سه جوانه که باقی می ماند.

کشت ایروپونیک زعفران

 

درمورد کودهای هیومیک اسید بیشتر  بدانیم

مزایای  کشت ایروپونیک زعفران

کاهش مصرف آب

کنترل نور و رطوبت برای حفظ عطر زعفران

نداشتن هزینه های معمول تهیه زمین ، آبیاری ، کنترل آفات و بیماری ها و علفهای هرز

محیط بسیار مناسب و بهداشتی و فاقد هر نوع آلودگی

معایب کشت ایروپونیک زعفران

هزینه اولیه ایجاد و راه اندازی نسبتاً بیشتر و به دلیل جداسازی پیاز از خاک و برداشت هر سال پیاز ، هزینه این کار افزایش یافته و در مقایسه با کشت سنتی اقتصادی نیست. استفاده از نیروی کار بیشتر از معایب دیگر این کشت می باشد.

بنابراین نگرانی آینده ورود زعفران چینی به بازار بین المللیبا قیمت های بسیار پایین تر از هزینه این محصول برای کشاورزان و تولید کنندگان ایرانی یا افزایش ورود زعفران جعلی و کیفیت بسیار پایین  وجود دارد که امیدواریم تدابیر ارزشمندی در این رابطه اتخاذ شود تا زعفران ایرانی با نام ایرانی در جهان شناخته شود. تولید کنندگان زعفران چنانچه در مورد تعیین بهترین کود برای محصول خود دچار تردید هستید با متخصصان ایرانکود ارتباط بگیرید.

اشتراک گذاری