کشت ایروپونیک (هواکشت)

کشت ایروپونیک (هواکشت)

آخرین مقالات

کشت ایروپونیک (هواکشت)

کشت ایروپونیک (هواکشت)، نیز مانند کشت هیدروپونیک از سیستم کشت بدون خاک بهره می‌گیرد. در این سیستم به تجهیزات و امکانات نسبتاً زیادی نیاز است و همین امر موجب می‌شود هزینه‌ برای ساخت یک گلخانه ایروپونیک بسیار بالا باشد.

روش کشت سیستم ایروپونیک

در سیستم ایروپونیک   ریشه‌ گیاهان  در یک محیط رشد بدون خاک مانند کوکو  نگهداری می‌شوند و ریشه‌ها در هوا آویزان هستند، آب و مواد غذایی به آنها اسپری می شود. و نیازی به محیط کشت نخواهند داشت.

انواع کشت ایروپونیک

  1. کشت ایروپونیک کم‌فشار (LPA)

 در این روش باید به‌ صورت 24 ساعته ریشه‌ گیاهان را مرطوب نگه دارید،  این روش از کشت را می‌توانید با هزینه کم نیز راه‌اندازی کنید. این  روش نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارند‌.

  1. کشت ایروپونیک فشاربالا (HPA)

کشت ایروپونیک به روش فشار بالا، جزء بهترین  رروش هایی  است که می‌توانید برای پرورش گیاهان از آن استفاده کنید. گیاهان در آن بیشتر مایل به جذب مواد غذایی و املاح معدنی محلول در آب هستند.

کشت ایروپونیک (هواکشت)

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

مزایای کشت ایروپونیک

صرفه جویی در مصرف آب
توانایی جذب مواد مغذی  برای گیاهان در محیط کوچک

کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی

جلوگیری از آلودگی  محیطی

کاهش مصرف سموم شیمیایی

گیاهان مناسب کشت ایروپونیک

از این سیستم کشت، بیشتر برای تکثیر استفاده می‌کنند. برای محصولاتی مانند  سیب، پسته، مرکبات، گردو، گیاهان دارویی، زیتون، کاهو، گوجه‌فرنگی، بادمجان استفاده  می‌شوند. در واقع با بهره گرفتن از این روش می‌توانید زمان رویش گیاهان را بسیار کاهش دهید و محصولات بیشتری را نیز برداشت کنید.

معایب کشت ایروپونیک

در سیستم‌های ایروپونیک غلظت مواد مغذی و آب باید  دقیق مشخص شود، حتی یک نقص جزئی تجهیزات شما می تواند باعث از بین رفتن محصول شود. اگر مه پاش ها هر چند دقیقه یکبار اسپری نکنید،  ریشه های  آویزان به سرعت خشک می شوند.   سیستم های ایروپونیک برای پمپاژ آب از طریق دستگاه های مه پاش کوچک به نیروی الکتریکی متکی هستند، از  نور طبیعی گلخانه نیز می توان  استفاده کرد.

در مورد کودهای مرغی بیشتر بدانیم 

شرایط رشد گیاهان در سیستم ایروپونیک 

در سیستم‌های ایروپونیک مانند  سیستم‌های هیدروپونیک محصولاتی از جمله سبزیجات برگ‌دار،  توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و خیار استفاده می‌شوند. اما  محصولات ریشه است که در سیستم هیدروپونیک کشت نمی شوند ، در این محیط کشت  قابل کشت هستند.  زیرا ریشه ها فضای زیادی برای رشد دارند و به راحتی برداشت انجام  می شود.

تفاوت کشت ایروپونیک و کشت در زمین

دریافت  بهینه مواد مغذی
بهره وری فضا
رشد سریعتر و بازدهی بالاتر:

سخن پایانی

کشت ایروپونیک فواید بسیار زیادی برای گیاهان مختلف دارد، این سیستم کشت هرچند تجهیزات زیادی را می طلبد، اما ارزش تولید محصولات با کیفیت را خواهد داشت. کارشناسان ایرانکود در ارتباط با نحوه کوددهی در این نوع کشت می توانند شما را یاری کنند . چنانچه جه کسب اطلاعات بیشتر نیازمند مشاوره رایگان هستید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری