کشت خیار در گلخانه

کشت خیار در گلخانه

آخرین مقالات

کشت خیار در گلخانه

کشت محصولات مختلف در گلخانه از جمله خیار با توجه به اینکه خطر بسیاری از آفات و بیماری ها را کاهش می دهد، می تواند در محیط کنترل شده با آخرین فناوری تولید شود و اطمینان از عملکرد و برداشت با کیفیت نیز وجود دارد.

شرایط دمایی کشت خیار در گلخانه

خیار در گلخانه سریعتر رشد می کند و تولید میوه از 60 تا 70 روز پس از کاشت شروع می شود. دما مناسب کاشت آن  باید بین 26-24  درجه سانتیگراد می باشد، خیار گرمای طولانی مدت را تحمل نمی کند. خیارهای گلخانه‌ای را می‌توان در دماهای پایین‌تر  نیز پرورش داد.

خاک مناسب کشت خیار گلخانه ای

خیار در خاکی با زهکشی مناسب  و کم نمک  رشد می کند، در محیط های رشد بدون خاک (مخلوطی از پیت اسفاگنوم و ورمیکولیت یا پرلیت) نیز کشت می شود. خیار گلخانه ای را می توان به صورت هیدروپونیک نیز کشت کرد.

مواد مغذی کشت خیار گلخانه را قبل کاشت اضافه کنید.

برای کشت خیار گلخانه مواد مغذی اصلی مانند  پتاسیم، فسفر و نیتروژن را قبل از کاشت اضافه کنیئ، همچنین بهتر است قبل از کاشت از نظر pH و سطوح ریز معدنی آزمایش خاک انجام شود. اگر کمبود مواد مغذی جزئی در طول فصل رشد محصول آشکار شود، برای رفع کمبود باید گیاهان را  محلول پاشی کرد.

فواید کشت خیار در گلخانه

کاهش مصرف آب

کاهش استفاده از آفت کش های شیمیایی

کنترل بهتر بیماریها
افزایش راندمان جذب کود در گیاهان

در مورد کودهای فسفر بالا بیشتر بدانیم 

کشت خیار در گلخانه

نحوه آبیاری خیار در گلخانه

 جهت آبیاری  خیار در گلخانه بهتر است  از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده شود،  زیرا در این روش  از هدر رفتن آب تا حدود زیادی جلوگیری خواهد شد. خیارها را ا زیاد از حد آبیاری نکنید، چون میزان مصرف زیاد آب در کشت گلخانه‌ای، باعث از بین رفتن  محصولات و آبشویی  خاک می شود. در فصل زمستان، به آبیاری کمتری نسبت‌ به فصل تابستان نیاز دارد، اما در زمان گلدهی خیار به  میزان آب زیادی نیاز دارد تا رشد مطلوب و مناسبی داشته باشد.در زمان آبیاری بذر خاک باید کاملاً خشک شده باشد، زیرا بیش‌ از اندازه آبیاری کردن موجب  از بین رفتن گیاه می‌شود.

نحوه هرس  خیار در گلخانه

 بوته های خیار تا وقتی‌ که ارتفاع آن به 30 سانتی‌متر نرسیده باشد، نباید هرس شوند، اما بعد آن شاخه‌های فرعی را  به‌تدریج حذف کنید. در فصل بهار، جوانه‌ انتهایی شاخه‌های فرعی را باید حذف کنید.هرس اولیه گیاه تاثیر زیادی بر رشد و باردهی خیار دارد.

نحوه برداشت خیار گلخانه ای 

 ابتدا بایدبوته ها را به سمت بالا بکشید تا از ساقه جدا شود، این عمل باعث می‌شود که  دنباله میوه بر روی ساقه باقی نماند. در واقع باقی ماندن این قسمت، موجب پوسیدگی ساقه می‌شود و وزن میوه را سنگین‌تر می‌کند. برای جدا کردن خیار از ساقه می توانید از قیچی  ضدعفونی شه استفاده کنید.

اشتراک گذاری