کشت زعفران به روش هیدروپونیک

کشت زعفران به روش هیدروپونیک

آخرین مقالات

کشت زعفران به روش هیدروپونیک

 کشت زعفران در گلخانه چند سالی است که انجام می‌شود و در کشور چین برای اولین بار ابداع شده است. کاشت گلخانه ای زعفران امکان افزایش بیشتر محصول وجود دارد.اولین قدم در پرورش و کاشت زعفران گلخانه ای تهیه ی پیازهای زعفران است.  پیاز مناسب و با کیفیت زعفران حدود 15 گرم وزن دارد؛ پیازهایی با وزن کمتر از این وزن، باعث می‌شوند تا کیفیت محصول و رشد آن کاهش پیدا کند. زمان تهیه پیازها در خرداد ماه است. این زمان پیازها  دوره خواب تابستانی خود گذرانده اند، در این مدت  باید در محیط خشک و خنک و دمای حدود 13 درجه نگهداری شوند.

کشت هیدروپونیک زعفران در گلخانه

 در کشت هیدروپونیک زعفران در گلخانه نسبت به روش آیروپونیک  ۳۰ درصد محصول بیشتری تولید می‌شود . در این روش  به جای خاک از آب استفاده می‌شود، پیازهای زعفران داخل موادی قرار می‌گیرند که به یک مخزن متصل است، این محلول شامل مواد و عناصر مغذی به همراه آب است که نیازهای غذایی گیاه را تامین می‌کند. در این محلول وجود عناصری مثل پتاسیم و فسفربه‌ مقدار زیاد ضروری است و نیتروژن هم به مقدار کم موردنیاز است.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

کشت زعفران به روش هیدروپونیک

تنظیم دما در کشت هیدروپونیک زعفران در گلخانه

 

در کشت هیدروپونیک تنظیم دقیق  باید در طول روز به اندازه دمای یک تابستان گرم و خشک باشد تا گیاه رشد سریع تری داشته باشد و در شب دمای خنکی جریان داشته باشد تا گلدهی زودتر اتفاق بیافتد. میزان مناسب نور هم حدود ۱۶ ساعت در روز برای رشد گیاه کافی است و بعد از گلدهی این مقدار به ده ساعت نور در طول روز کاهش می یابد.

مزایای کشت  هیدروپونیک زعفران در گلخانه

در این روش چون از خاک استفاده نمی‌شود در نتیجه  آفات ها و حشرات مضر  در خاک وجود ندارد. همچنین در روش هیدروپونیک به خاطر رشد سریع  برداشت سریع تری انجام می شود. استفاده از سم پاشی و حشره کش ها در این روش به حداقل می‌رسد. همچنین دراین روش تمام هزینه هایی که برای احداث گلخانه مصرف شده است به کشاورز بازمی‌گردد.

اشتراک گذاری