نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم شوک

آخرین مقالات

کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم شوک منبع کلسیم و نیتروژن محلول در آب برای کاشت گیاهان است. این کود حاوی مواد مغذی ضروری است که به رشد خوب گیاهان کمک می کند. گیاهانی که به مقدار مناسب نیتروژن و کلسیم دریافت می کنند میوه های بهتری تولید می کنند و در برابر آفات و بیماری ها مقاومت بیشتری دارند. می توانید نیترات کلسیم را به عنوان محلول پاشی یا کود خاک استفاده کنید. در ادامه مقاله با نحوه عملکرد کود نیترات کلسیم شوک برای شما خواهیم گفت.

خرید کود نیترات کلسیم

کاربرد کودهای نیترات کلسیم شوک

کودهای نیترات کلسیم شوک نوعی کود هستند که هم کلسیم و هم نیتروژن را در اختیار گیاهان قرار می دهند. این کودها به دلیل محلول در آب بودن به راحتی قابل حل هستند و مستقیماً روی خاک یا گیاهان استفاده می شوند. این ویژگی امکان جذب سریع توسط ریشه ها را فراهم می کند و باعث می شود که گیاهان مواد مغذی لازم را برای رشد سالم و قوی دریافت کنند. کودهای نیترات کلسیم درکشاورزی برای بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد استفاده می شوند. آنها برای محصولاتی که به سطوح بالایی از کلسیم و نیتروژن نیاز دارند نیز مفید هستند. البته به دلیل pH خنثی کمکی به اسیدی شدن خاک نمی‌کنند، که می‌تواند مشکل جدی برای سایر کودهای نیتروژن دار مانند نیترات آمونیوم باشد.

ترکیبات کود نیترات کلسیم شوک

کود نیترات کلسیم از 15.5 درصد نیتروژن به صورت نیتروژن آمونیوم و 19 درصد کلسیم تشکیل شده است.از آنجایی که نیترات کلسیم تنها شکل کلسیم محلول در آب است، به صورت کودپاشی برای افزایش سطح نیتروژن و کلسیم قابل استفاده است.

بهترین کود نیترات کلسیم

انواع کودهای نیترات کلسیم شوک

  • نیترات کلسیم گرانولی

شکل جامد از نیترات کلسیم است و به دلیل اثربخشی زیاد  آن در بین کشاورزان و باغداران طرفداران زیادی دارد.نیترات کلسیم گرانولی هم از طریق خاک و هم از طریق  محلول پاشی برای گیاهان استفاده می شود.

  • نیترات کلسیم مایع

کود نیترات کلسیم مایع حلالیت بالایی دارد و به ویژه برای استفاده درگیاهان و خاک مناسب است. این نوع کود برای مصرف در سیستم های هیدروپونیک عالی است، چون می توان آن را به سرعت و به راحتی در آب حل کرد

  • نیترات کلسیم آمونیوم

این نوع کود ترکیب نیترات کلسیم و نیترات آمونیوم می باشدکه کلسیم مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کند، همچنین شکلی از نیتروژن و آمونیوم قابل دسترس گیاهان می باشد که  می‌توانند بلافاصله از آن استفاده کنند. نیترات کلسیم آمونیوم با دارا بودن مواد مغذی ضروری، یک انتخاب خوب برای حداکثر رساندن رشد و عملکرد گیاهان می باشد.

  • نیترات کلسیم با بور

نیترات کلسیم به همراه بور نوع خاصی ازکود است که دارای ریز مغذی حیاتی برای حمایت و تقویت رشد و نمو گیاهان می باشد. این کود برای محصولاتی که در برابر کمبود بور آسیب پذیر هستند مانند انگور، سیب و بادام مفید است.

مزایای استفاده از نیترات کلسیم

در مورد کود شوک ده ایکس بیشتر بدانیم

عملکرد کودهای نیترات کلسیم

کودهای نیترات کلسیم مواد مغذی ضروری گیاهان را تامین می کند. به عنوان ترکیبی از کلسیم و نیتروژن باعث رشد سالم گیاه می شود و به افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصول کمک می کند.کودهای نیترات کلسیم با طیف گسترده ای از عملکردها، یک ترکیب  همه کاره برای کشاورزان، باغبانان و هر کسی است که به دنبال کشت گیاهان سالم و قوی می باشد.

انواع عملکرد کودهای نیترات کلسیم

  • تامین کلسیم

این کودها به عنوان منبع خوبی از کلسیم به بهبود ساختار خاک کمک می کنند و باعث جذب سایر مواد مغذی حیاتی توسط گیاهان مانند پتاسیم و منیزیم می شوند. کلسیم یک ماده مغذی ضروری گیاه برای چندین فرآیند فیزیولوژیکی از جمله تقسیم سلولی، رشد ریشه و رشد شاخه ها و برگ های جدید می باشد. همچنین در تقویت دیواره های سلولی گیاه نقش دارد که می تواند به محافظت از گیاهان در برابر بیماری ها و آفات کمک کند.

  • تامین نیتروژن

مانند کلسیم، نیتروژن یکی دیگر از عناصر ضروری برای رشد و نمو گیاهان است و نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک مختلف، مانند تولید کلروفیل و فتوسنتز دارد. نیتروژن جزء حیاتی چندین مولکول ضروری گیاه از جمله پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک و آنزیم های لازم برای کلروفیل، فتوسنتز و سایر عملکردهای مربوطه گیاه است.

  • تقویت و افزایش رشد و عملکرد

کودهای نیترات کلسیم از طریق مکانیسم های مختلف باعث رشد و عملکرد گیاه می شوند.کلسیم برای رشد مناسب دیواره‌های سلولی و غشاء ضروری است، که باعث حمایت از ساختار گیاه و به حفظ شکل ظاهری آن نیز کمک می‌کند.

  • افزایش مقاومت به تنش محیطی

استفاده ازکودهای نیترات کلسیم می تواند توانایی گیاه را برای مقاومت در برابر عوامل استرس زای مانند دوره های خشکسالی و سطوح شوری بیش از حد افزایش دهد. این کودها همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت و رشد کلی آنها داشته باشد.

  • جلوگیری از کمبود مواد مغذی

افزودن نیترات کلسیم به خاک خطر کمبود عناصر غذایی را در گیاهان را کاهش می دهد، اگر این کمبودها برطرف نشود، می تواند منجر به مهار رشد و کاهش عملکرد محصول شود. بنابراین، کودهای نیترات کلسیم در روشهای مدیریت خاک می توانند تغذیه بهینه گیاه را ارتقا داده و از رشد گیاه سالم حمایت کنند.

استفاده از کود نیترات کلسیم در گیاهان

نیترات کلسیم یک کود مفید برای گیاهان فلفل، گوجه فرنگی و سایر محصولات گلخانه ای است. استفاده از نیترات کلسیم در هیدروپونیک می تواند مواد مغذی گیاهان در حال رشد در آب را تامین کند و مواد مغذی لازم برای رشد را در اختیار آنها بگذارد. برخی از گیاهان گلدار مانند گل رز و ژربرا نیز از محلول های نیترات کلسیم آمونیوم سود می برند.

 

اسید هیومیک شوک

 

کمبود نیترات کلسیم درگیاهان

کلسیم برای سلامت گیاه ضروری است زیرا به رشد مناسب گیاهان کمک می کند. به طور کلی، گیاهان دارای کمبود کلسیم دارای برگ های مجعد و نوک قهوه ای هستند. نیتروژن برای فتوسنتز و رشد گیاه ضروری است. به طور کلی، گیاهان کمبود نیتروژن به کندی رشد می کنند و دارای برگ های کم پشت هستند.  با این حال، با افزودن نیترات آمونیوم برای حل مشکل کمبود نیتروژن می تواند میزان کلسیم جذب شده توسط گیاهان را تامین کند. به عبارت دیگر، نیتروژن بیش از حد منجر به کمبود کلسیم می شود.

سخن پایانی

به طور کلی، انتخاب کود نیترات کلسیم به نیازهای خاص محصول و شرایط رشد بستگی دارد. کشاورزان و باغداران ممکن است از نوع خاصی از کود نیترات کلسیم بر اساس نیازهای غذایی محصول، pH خاک و در دسترس بودن و هزینه کودهای مختلف استفاده کنند. اما کودهای نیترات کلسیم شوک فاقد ناخالصی و اثرات سوء روی محیط زیست هستند.

اشتراک گذاری