کامل ترین کود برای درخت سیب

کامل ترین کود برای درخت سیب

آخرین مقالات

کامل ترین کود برای درخت سیب

 استفاده از یک کود کامل برای درخت سیب باعث حداکثر بهره وری و کیفیت بالا محصول می شود.کودهای ارگانیک شوک از بهترین کودها برای درخت سیب می باشد. در این مقاله در مورد کامل ترین کود برای درخت سیب مطالبی بیان می شود.

کود درخت سیب

کوددهی کامل درختان سیب خاصیت انبارداری آنها را افزایش می دهد.

 کوددهی  کامل درختان سیب برای تغدیه، رشد ریشه، رویش برگ، حفظ شکوفه سر درختی، تبدیل مقادیر زیادی از شکوفه ها به میوه، درشتی میوه و افزایش خاصیت انبارداری اهمیت زیادی دارد.همچنین کوددهی کامل تمام مراحل  رشدی و باردهی درختان را  تکمیل می کند.

اهمیت کوددهی درختان سیب 

این درخت همانند تمامی درختان  برای رشد مطلوب، تولید میوه  بازار پسند در اندازه و کیفیت عالی، به ماده تقویتی یا به کودی با مواد مغذی فراوان نیاز دارد. ضرورت کوددهی درخت سیب  برای تقویت آن  موثر است. کودهای ده ایکس  شوک  تحت عنوان کامل ترین کود برای درخت سیب در رشد و بهبود عملکرد آن موثر است.

کود کامل

ترکیبات کود کامل برای درختان سیب 

کامل ترین کود برای درخت سیب باید  دارای مواد مغذی جهت تقویت خاک و خود درخت باشد؛ کود کامل 10X شوک دارای عناصر غذایی پر مصرف نیتروژن، فسفر،پتاسیم، کلسیم و عناصر ریز مغذی بور و آهن می باشد.

از کودهای کامل برای درختان سیب کود کلسیم است. 

کود کلسیم کافی در حفظ شکوفه ها، افزایش کیفیت محصول، انبارداری، استحکام میوه و جلوگیری از لهیدگی و هم چنین جلوگیری از پوسیدگی  سیب بسیار موثر می باشد. همچنین این کود باعث اصلاح بافت خاک و‌ کمک به افزایش جذب عناصر غذایی توسط ریشه می شود.

زمان مناسب کود دهی درخت سیب

زمان مناسب برای کوددهی به رشد گیاه بستگی دارد،  کوددهی درخت سیب قبل از باز شدن شکوفه‌ها امری ضروری است. زیرا در این زمان درخت رشد سالانه خود را آغاز کرده، در نتیجه به طیف وسیعی از مواد غذایی احتیاج دارد.همچنین می توان  در اواخر پاییز که برگ درختان در حال ریختن است نیز از کود مناسب استفاده کنید، تا گیاه بتواند انرژی لازم برای خواب زمستان را داشته‌باشد.

کود پتاسیم باعث مقاومت درخت سیبب به سرماو یخ زدگی می شود.

یکی از عناصر بسیار مهم در باردهی بهتر درخت سیب پتاسیم است. پتاسیم درخت سیب را از تنش‌های محیطی مانند یخ زدگی و سرما مقاوم می‌کند. پتاسیم  همچنین باعث افزایش رشد میوه شده و بهبود رنگ در سیب می شود.

 

هرس درخت سیب

 

 

بهترین کود برای درخت سیب

انتخاب بهترین کود برای درختان سیب به نوع ارقام مورد کاشت بستگی دارد. انواع کودها مواد مغذی ضروری را برای سلامت کلی درخت فراهم می کنند و برخی دیگر برای تقویت  تولید شکوفه یا تقویت رشد ریشه استفاده می شوند.

درختان سیب در خاکهای شنی و لومی عملکرد زیادی دارند

درختان سیب در بیشتر خاکها رشد می کنند. در خاک های متوسط از نوع رسی یا حتی خاک های  شنی که دارای مواد مغذی زیادی است،  بهترین عملکرد را دارند.

کودهای درختان سیب می تواند ارگانیک یا شیمیایی باشد

کودهای قابل استفاده برای درختان سیب ممکن است ارگانیک یا غیر ارگانیک باشند، کودها در درختان سیب به صورت استفاده در خاک یا به عنوان محلول پاشی بر روی برگهای درخت قابل جذب  هستند. کودهای  پودری و کودهای آلی مایع از جمله کود ماهی و جلبک دریایی در درختان سیب استفاده می شوند.

نحوه کوددهی در درختان سیب

درختان سیب سیستم ریشه ی گسترده ای هستند که می توانند آب را جذب کنند و مواد مغذی اضافی را برای رشد سال آینده ذخیره می کنند، کودهای شیمیایی باید به طورمساوی و یکسان به صورت سطحی پخش شوند. تغذیه زیاد  درختان سیب در زمین هایی بارطوبت  نسبی بالا انجام می گیرد. بهتر است  از کوددهی مجدا درختان سیب    باکودهای شیمیایی ویا حیوانی‌ خودداری کنید.

زمان کوددهی درختان سیب پس از ریزش برگها است

بهترین زمان برای استفاده از کودهای مناسب برای درخت سیب درفصل پاییز پس از ریزش برگها است.

کود پتاسیم برای تولید میوه درختان سیب ضروری است.

در درختان سیب هر ساله مقدار زیادی کود  پتاسیم را برای تولید میوه استفاده می شود. پتاسیم اندازه  و رنگ میوه هارا بهبود می بخشد و می تواند در بهار از جوانه ها در برابر یخبندان وسرمازدگی محافظت کند.

کمبود پتاسیم درختان سیب در برگهای قدیمی دیده می شود.

کمبود پتاسیم درختان سیب ابتدا در  برگهای قدیمی تر باحاشیه سوخته و به رنگ قهوه ای روشن می باشد و رنگ میوه ها کم رنگ می شود. اگر درخت سیب شما علائم کمبود پتاسیم را نشان می دهد ، می توانید 2500 گرم  پتاسیم  را در هر  30000 سانتی متر بکار ببرید.

 

علت میوه ندادن درخت سیب

هرس درخت سیب

 

استفاده از آهک در درختان سیب کمبود کلسیم را جبران می کند

 کمبود کلسیم در درختان سیب  باتشکیل نقاط نرم روی سطح میوه سیب و فاسد شدن سریع در حین انجام فرایند ذخیره سازی عناصر تشخیص داده می شود. استفاده از آهک میتواند به عنوان منبعی جهت تامین کلسیم استفاده شود، اما  معایبی مانند افزایش PH خاک وهمچنین انتقال کلسیم‌  از آهک به درون ‌گیاه می تواند تا دو سال طول بکشد.

کمبود بور در درختان سیب شایع است.

کمبود بور یکی دیگر از مشکلات شایع در درختان سیب است. در صورت مشاهده لکه های قهوه ای ، چوب پنبه ای شدن درون سیب و مرگ جوانه ها در انتهای شاخه های جدید ، می توانید این کمبود را تشخیص دهید. 750 گرم کود بور  هر سه تا چهار سال یکبار نیاز یک درخت سیب را برآورده می کند.

نیتروژن زیاد در درختان سیب توانایی جذب کلسیم ممکن می سازد.

در درختان سیب  نیتروژن بیش از حد باعث می شود که میوه های ایجادشده توانایی جذب کلسیم موجود در خاک را بدست آوردند. اگر نسبت نیتروژن به پتاسیم در خاک بالاتر از 1/4 به 1 باشد ، می تواند از جذب پتاسیم جلوگیری کند. به همین دلیل  بهتراست فقط در صورت مشاهده شدن کمبود ازت، ازکودهای ازته بصورت محلول پاشی استفاده کنید.

زمان مناسب برای کوددهی درختان سیب

معمولا  کودها در طول فصل رشد در درختان سیب استفاده می شوند. پس از شروع میوه دهی درختان سیب جذب نیتروژن آنها افزایش می یابد. استفاده از کود با نیتروژن بالا یک بار در اوایل بهار برای درختان سیب میوه دار توصیه می شود.

تمام اجزای درختان سیب برای  رشد به مواد مغذی نیاز دارند.

بیشتر  اجزای  درختان سیب ماند ریشه و ساقه و برگ  به مواد مغذی نیاز دارند.  درختان سیب  به عنوان تغذیه کننده های سنگین در نظر گرفته می شوند که حجم بالایی از درشت مغذی ها را دریافت می کنند. درشت مغذی های مورد نیاز درختان سیب عبارتند از نیتروژن، فسفر و پتاسیم.نیتروژن بیشتر برای رشد استفاده می شود در حالی که پتاسیم بیشتر در مقاومت در برابر آفات و سخت شدن برای زمستان نقش دارد.

 

 

هرس درخت سیب

 

کوددهی زیاد در درختان سیب باعث سوختگی ریشه می شود.

رشد درخت سیب نشان دهنده  نیاز کودی آن می باشد.  در زمانی که درخت دارای مواد مغذی کافی است عملکرد بهتری است . اگر درختان سیب بیش از حد کوددهی شوند در معرض  خطر سوختگی ریشه قرار می گیرند. چنانچه  درختان  سیب شما بیش از 24 سانتی متر در  در سال رشد داشته باشند نیازی به کود دادن آن ندارید مگر اینکه علائم کمبود خاصی را مشاهده کنید.

کشاورزان عزیز به شما پیشنهاد می کنم قبل خرید کودهای برند شوک برای درختان خود حتما با کارشناسان ایرانکود در تماس باشید.

سخن آخر

برای سفارش کامل ترین کود برای درخت سیب، با کارشناسان ایران کود در ارتباط باشید. درخت سیب نیز مانند سایر درخت‌ها به طیف وسیعی از عناصر و مواد مغذی به طور متوسط نیازمند است. همچنین این درخت به کلسیم و پتاسیم زیادی برای باردهی بهتر احتیاج دارد. با کود دهی مناسب می‌توانید تناژ برداشت میوه خود را تا چند برابر افزایش دهید که این امر نیازمند برنامه صحیح کودی می‌باشد.

اشتراک گذاری