بهترین کود برای درخت کیوی

کود درخت کیوی

آخرین مقالات

بهترین کود برای درخت کیوی

کود درخت کیوی در خاکهای حاصلخیز، با زهکشی خوب و کمی اسیدی که غنی از مواد آلی بهترین رشد را دارد. درختان کیوی برای داشتن حداکثر باروری و تولید میوه مرغوب نیاز به برنامه کوددهی مناسب دارد. اسید هیومیک بهترین کود برای درختان کیوی است به دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد می تواند درختان را حداکثر تا یک سال به نهایت رشد و باروری  برساند.

نحوه مصرف کود دامی در درختان کیوی

مقدار مصرف کود دامی برای درختان کیوی  (20 کیلوگرم در هر بوته)  می باشد، این کود را می توان در اطراف منطقه ریشه گیاهان استفاده کرد، طوری قرار دهید که با خاک  مخلوط شود تا کاملا به ریشه ها برسد. بهتر است کود حیوانی را قبل جوانه زدن گیاه استفاده کنید.

کوددهی درختان کیوی با کودهای اسید هیومیک

در فصل بهار درختان کیوی را با کودهای متعادل اسید هیومیک کوددهی کنید. این کودها ساختار خاک را بهبود می بخشند و برای رشد و سلامت گیاهان موثر هستند.

مزایای کودهای مایع برای درختان کیوی

کودهای مایع  به حفظ رطوبت  خاک در کیوی کمک می کند و نابودی  علف های هرز موثر است.همچنین این کودها تقویت کننده سلامت کلی گیاه است و گیاهان سالم بهتر می توانند در برابر آفات و بیماری ها مقاومت کنند.

نکات کوددهی لازم برای درختان کیوی

بهتر است آبیاری را یک یا  دو روز قبل از کود دهی تا بارندگی مناسب انجام دهید و بعد از کوددهی مجددا نیز درختان را  آبیاری کنید. کودهای  مایع را  از طریق سیستم آبیاری اعمال کنید.  هنگام استفاده از کود مایع حاوی نیتروژن، می توان به چند قسمت تقسیم و در هر مرحله 4.5 گرم نیتروژن برای هر درخت استفاده کنید.  البته مراقب باشید  میزان بالای نیتروژن  به دلیل غلظت بالای نمک باعث آسیب ریشه در خاک های سبک می شود. از مخلوط کود حاوی نیتروژن با پتاسیم در سطوح بالا خودداری کنید، مگر اینکه این مواد مغذی بر اساس خاک مورد نیاز باشند.
کودهای ارگانیک و نانو شوک به علت ترکیبات طبیعی برای درختان کیوی مناسب هستند، چرا که نه تنها ضرری برای درخت و خاک محل کاشت ندارند بلکه ترکیبات طبیعی هم به محیط زیست اضافه می کنند.

بهترین کود برای کیوی

درخت کیوی برای رشد نیاز به خاک اسیدی و نور  زیاد دارد. همچنین برای تامین مواد مغذی مورد نیاز کیوی لازم است خاک را با مواد مغذی تقویت کنید . اگر  برای حدود چهار سال برنامه غذایی منظمی برای کیوی استفاده کنید ضمن برداشت بالاترین میزان محصول از منطقه کشت، محصولی با کیفیت و بازار پسند نیز خواهید داشت‌.

 کود دهی  کیوی در اوایل بهار

در اوایل بهار درخت شروع به جوانه زنی و رشد می کند. کوددهی در این مرحله برای جوانه زدن و گلدهی مفید است و رشد شاخه های جدید را باعث می شود .  قبل از  جوانه زنی با کود نیتروژن  همراه با مقدار کمی فسفر و کودهای پتاسیم کیوی را کوددهی کنید. برای کیوی از کودهای دانه ای و یا مایع نیز استفاده می شود.

علت گل ندادن درخت کیوی

بهترین کود برای کیوی کدام است

 از کودهای دانه ای با غلظت پائین  برای جلوگیری از آسیب ریشه ها استفاده کنید. برای درختان ۴ ساله به طور کلی ۸-۱۰ کیلوگرم نیتروژن خالص ، ۴ کیلوگرم فسفر خالص و ۴ کیلوگرم پتاسیم خالص استفاده می شود.  کل باغ را محلول پاشی کنید یا کود را روی سطح خاک پخش کرده و سپس برای نفوذ کامل کود در خاک آبیاری کنید.

 استفاده از کود قوی  برای کیوی در تابستان

به منظور بهبود کیفیت میوه، افزایش وزن میوه و بهبود کیفیت ، توصیه می شود یک بار در ماه خرداد و تیر، از فسفر و کود پتاسیم استفاده کنید. به منظور جبران کمبود مواد مغذی در طول رشد شاخه ها درختان را با نیتروژن کوددهی کنید. اسپری کردن شاخ و برگ با کود کلسیم در این زمان می تواند باعث افزایش کیفیت  میوه شود.

نحوه کود دهی  درختان  کیوی

درخت  کیوی نسبت به ازت اضافی حساس است .توصیه می شود چند روز قبل از کود دهی یا بلافاصله بعد از آن درختان  را آبیاری کنید همچنین  بهتر  است که بعد از بارندگی این کار را انجام دهید.

به طور کلی قبل از کود دهی باید شرایط رشد مطلوب کیوی وجود داشته باشد. کیوی برای رشد نیاز به خاک حاصلخیز و زهکشی مناسب دارد. برای کیوی آب و هوای نسبتا گرم و آفتاب زیاد مطلوب است. یک گیاه کیوی در شرایط مناسب تا ۵۰ سال هم می تواند زندگی کند. معمولا یک هکتار کیوی به ۳۰ تن کود حاوی نیتروژن،  کلسیم و پتاسیم و درصدی منیزیم ، گوگرد و سایر ریز مغذی ها نیاز دارد.

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای کیوی

درخت کیوی دختی دو پایه است که دارای گونه ی نر و ماده می باشد. درختان نر زود تر شکوفه دهی  می کنند. از ویژگی های دیگر درخت کیوی این است که اگر در یک سال محصول زیادی بدهد، سال بعد محصول کمتری خواهد داد. بنابراین تقویت درخت کیوی برای داشتن محصول پربار و با کیفیت مهم می باشد.

نحوه  مصرف کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درختان کیوی

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ به صورت پودری بسته بندی می شود. این پودر محلول در آب است و به سادگی در آب حل می شود. مقدار پیشنهادی برای کود دهی هر درخت طبق دستور العمل های درج شده روی بسته انجام می شود.  به هر حال بهترین توصیه می شود قبل کوددهی نمونه گیری خاک انجام شود.

بهترین کود برای درخت کیوی

فواید کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درختان کیوی

ریشه افزایی:

درخت کیوی درختی است که به آبیاری فراوان نیاز دارد. اگر ریشه گیاه کوتاه باشد نمی تواند آب را از اعماق زمین به خوبی دریافت کند.  با استفاده از کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای کیوی ریشه زایی آن  افزایش می یاید و  نیاز درخت کیوی به آبیاری کمتر می شود.

استحکام ساقه و شاخه ها:

این کود در افزایش استحکام درختان کیوی  موثر و  از شکنندگی شاخه های آن ها  کاسته می شود.

افزایش کمیت و کیفیت محصول:

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ تولید محصول را افزایش می دهد.

بنابراین برای کوددهی گیاه با کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ کافی است هنگام آبیاری گیاه از محلول به دست آمده از ترکیب پودر و آب استفاده نمایید.با وجود بی ضرر بودن کود ۱۰ ۵۲ ۱۰، اما استفاده بیش از حد آن اصلا توصیه نمی شود. بنابراین در خصوص درختانی که نیازمند آبیاری زیاد هستند مانند درخت کیوی، نباید در تمامی دفعات آبیاری از محلول آب و کود استفاده کرد. می توانید در هفته دو الی سه بار از این محلول استفاده کنید.

کودهای مورد نیاز درختان کیوی کدامند؟

یک برنامه کوددهی صحیح برای تولید محصول پر بار و سالم  ضروری است ، درختان کیوی نیز از این قاعده مستثنی  نیستند. توصیه ما به شما جهت کسب بهترین نتایج از نظر تولید و کیفیت آگاهی از شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک مورد کاشت، انجام آزمایش خاک و نحوه کوددهی صحیح است.

زمان کوددهی درختان کیوی اهمیت زیادی دارد

درختان کیوی به pH خاک و هر خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد، مقاوم هستند. افزودن مقدار زیادی مواد آلی در درختان کیوی باعث تقویت آنها می شود. دانستن زمان کوددهی مناسب برای تولید میوه های سالم و پربار ضروری است. درختان جوان به کود حساس هستند، بعد سال اول رشد این حساسیت مهم تر است.

درختان کیوی خاک اسیدی را ترجیح می دهند.

درختان کیوی خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهند اما خاک های خنثی را نیز  تحمل می کنند. در خاک پایه و اصلی رشد اوایل فروردین  در طول فصل رشد درختان را  کوددهی کنید. در  خاک های اسیدی،  کیوی ها را زودتر  از موعد کوددهی کنید، چون آنها به  مواد مغذی   قبل از میوه دهی نیاز دارند که معمولاً در ماه خرداد یا می باشد.

درختان کیوی را فقط با کود مایع تغذیه کنید

استفاده از کود در درختان کیوی اهمیت زیادی دارد، پس از حدود شش سال، کیوی ها  به  ۵۰۰ گرم نیتروژن در سال نیاز دارند. اما  در درختان جوان تر باید   (۵۷ گرم)  کود در هر با مصرف استفاده شود. تغذیه نهال کیوی جز با کودهای گیاهی مایع رقیق شده پس از رشد چهار برگ واقعی توصیه نمی شود.  بهتر است کیوی ها  را بعد مرداد ماه کوددهی  نکنید.

بهترین کود برای درختان کیوی، کودهای نیتروژن دار است.

بهترین کود برای درختان کیوی، کودهای نیتروژن دار حاوی مقادیر بالا عناصر کمیاب می باشد. نیترات آمونیوم و اوره با  نیتروژن اضافه برای کیوی  پیشنهاد می شود. کودهای  همه منظوره سه بیست  که مایع هستند نیز برای درختان کیوی مناسب است، اما مراقب باشید باعث سوختگی گیاه نشود. آبیاری پس از هر کود بسیار مهم است. نیتروژن همیشه در اوایل بهار مورد نیاز است زیرا گیاه در حال جوانه زدن مجدد است.

کوددهی درختان کیوی را در ناحیه ریشه انجام دهید.

برای کوددهی درختان  کیوی حداقل یک تا دو روز قبل از استفاده از هر ماده غذایی منطقه را آبیاری کنید. مقدار توصیه شده کود دانه ای را در اطراف ناحیه ریشه درختان قرار دهید. خراش دادن ریشه آن از باد کردن آن جلوگیری می کند و مقدار رسیدن کود به ریشه را  افزایش می دهد. کود روی ناحیه ریشه درختان  اسپری کنید و  از مصرف آن روی  برگها اجتناب کنید.

کمبود پتاسیم در کیوی باعث رشد ضعیف در زمان جوانه زنی می شود.

اولین علامت کمبود پتاسیم در درختان کیوی  رشد ضعیف در زمان جوانه زنی  است. در میوه هایی که  کمبود پتاسیم بسیار شدید است،  برگ ها کوچک و به رنگ سبز مایل به زرد کم رنگ با کلروز حاشیه ای خفیف در برگ های مسن تر دیده می شوند. همچنین کمبود شدید پتاسیم باعث پیچ خوردگی رو به بالا در حاشیه برگ های مسن تر، به ویژه در هوای گرم  می شود که این علایم  ممکن است  با کمبود آب اشتباه گرفته شود.

سولفات پتاسیم برای کیفیت میوه درختان مفید است.

کیوی یک محصول حساس به  کودهای کلرید نیست، اگرچه کلرید می تواند بر برگ ها درختان کیوی  تأثیر بگذارد. با این وجود، در بسیاری از شرایط کشت، سولفات پتاسیم کیفیت میوه ها را بهبود می بخشد.

کودهای سه بیست به علت متعادل بودن سه عنصر مغذی گیاه و مایع بودن برای درختان کیوی در ایجاد میوه های سالم و با کیفیت اهمیت زیادی دارد. کارشناسان ایرانکود در صورت تمایل شما کشاورزان را در نحوه و زمان دقیق کوددهی یاری خواهند کرد.

اشتراک گذاری