کود درخت گردو

کود درخت گردو

آخرین مقالات

بهترین کود درخت گردو

برای تعیین کود درخت گردو باید سالی یک بارمرداد یا شهریو  حداقل ۱۰۰ برگ از درختان خود جمع آوری کرده و برای تجزیه و تحلیل دقیق مواد مغذی را زیر نظر کارشناس مربوط انجام دهید. درختان جوان گردو  بیشترین مواد مغذی را نیاز دارند. بیشتر کشاورزان می توانند از کودهای سه بیست در دو مرحله یکی در اواخر بهار و دیگری در تابستان استفاد ه کنند.

کوددهی درختان بالغ گردو را باید مدیریت کرد.

کوددهی درختان بالغ را  می توان با اضافه کردن کود مدیریت کرد، بسیاری از کشاورزان هر یک یا دو سال ۱۰ تا ۲۰ تن کود کود در هکتار اضافه می کنند. بسیاری از کشاورزان کودهای فسفر و پتاسیم را به درخت گردو اضافه می کنند.

کود گوگرد مخلوط با کود حیوانی روی گردو اثر کوتاهی دارد.

کود گوگرد مخلوط با کود حیوانی  برای درخت گردو اثر بخشی سریعتر دارد. بهتر است کود گوگرد را  در عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر خاک  مخلوط شود. کود گوگرد باعث  می شود مقدار PH خاک کاهش یابد.  بسته به کیفیت آب آبیاری ، کود  گوگرد  را می توان  برای درختان  ۸ تا ۱۰ سال پس از کاشت مجدا استفاده کرد.

بهترین زمان کوددهی درختان گردو فصل بهار قبل شروع رشد جدید است.

بهترین  زمان برای کوددهی درخت گردو در بهار درست قبل از شروع رشد جدید است. بهتر است قبل کوددهی مقدار مواد مغذی را تعیین کنید، سپس اقدام به کوددهی نمایید

درختان گردو پتاسیم را از ریشه جذب می کنند.

درختان گردو به مقادیر زیادی پتاسیم نیز احتیاج دارند که از طریق ریشه های خود  توسط ذرات خاک آن را جذب می کنند. .پتاسیم  در خاک تحرک  کمی دارد و غلظت آن در محلول خاک بسیار کم است.  خاکهای شنی نمی توانند مقادیر زیادی پتاسیم را جذب کنند، بنابراین قبل مصرف کودهای پتاسیم بهتر است خاکهای شنی اصلاح شوند.  علائم کمبود پتاسیم در اوایل تابستان شروع می شود که برگ درختان کم رنگ می شودو به سمت بالا  پیچیده می شوند و  قسمت زیرین خاکستری  می شود.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

درختان گردو به نیتروژن زیادی نیاز دارند.

به طور کلی درختان گردو به مواد مغذی مانند نیتروژن مغذی به طور منظم نیاز  دارند. همچنین می خواهید پتاسیم را به خاک  و همچنین فسفر اضافه کنید. برای بهترین نتیجه از ترکیب کود با دو برابر نیتروژن ، مانند کودهای  ۲۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید .

برگهای جوان گردو در خاکهای آهکی دچار کمبود آهن می شوند.

گردو به دلیل ساختار درختی  بسیار بزرگ، ریشه هامی تواند تا عمق 2.5-3 متر رشد کنند.درختان گردو  خاک های آبرفتی و عمیق را با خاک سبک، لومی، لوم شنی و ساختار لومی  را دوست دارد. ظرفیت نگهداری آب در  خاک باید خوب باشد زیرا گردو  به آبیاری زیادی نیاز دارد. خاک گردو باید غنی از مواد آلی و مقدار Ph خاک کمی اسیدی و خنثی باشد   برگهای جوان گردو در  خاکهای بسیار آهکی و با Ph بالا (بیش از 8)  دچار  کمبود آهن و روی  می شود.

کوددهی نهال سه تا  7 ساله گردو

نهال 3 تا 7 ساله  گردو  ساختار ریشه ای قوی دارد که کوددهی لازم است در  سطح بالای زمین برای اطمینان از رشد سالم و خوب انجام شود. هم  نهال و هم درخت بالغ گردو بهتر است در دو نوبت  مجزا کوددهی می شوند. اولین کوددهی 2-3 هفته قبل از شروع بهار انجام می شود که نهال ها شروع به جوانه زدن می کنند. به این کوددهی کوددهی پایه و زیر خاک می گویند. کودهایی که به صورت پهن باند (60-70 سانتی متر) داده می شوند، در صورت استفاده از سیستم آبیاری قطره ای، کود باید همراه آبیاری داده  شود. همچنین  کودها را باید در عمقی  مناسب با خاک  مخلوط کرد که  به ریشه ها آسیب نزند.

استفاده از چالکود برای کوددهی درختان گردو

اگر از چالکود برای کوددهی گردو  استفاده می کنیم، کودها باید در کنار چاله های آبیاری (دور از تنه درخت داده شود. در کوددهی خاک با توجه به نتیجه آنالیز خاک تمام فسفر و پتاسیم به جز نیمی از نیتروژن مورد نیاز داده می شود. قسمت باقیمانده نیتروژن 1 یا 2 بار قبل از آبیاری (پس از دوره گلدهی و در طول دوره رشد میوه) مصرف شود  و سپس نهال ها آبیاری می شوند. در آبیاری قطره ای  بهتر است 70-60 درصد کود فسفر، 50 درصد کودهای پتاسیم و 30 درصد کود نیتروژن در دوره کوددهی خاک مصرف می شود.

در مورد فسفر بالا بیشتر بدانیم 

کوددهی درختان گردو برای داشتن عملکرد بالا

زمان‌ و نحوه کوددهی پایه درختان گردو باید مانند کوددهی نهال انجام شود، بهتر است  کوددهی  بر اساس روش آبیاری تنظیم شود.  کودهای پایه را با توجه به ساختار سبک، متوسط و سنگین خاک تا عمقی که به ریشه آسیب نرساند و دور از تنه درخت قرار دهید.  کوددهی قسمت بالای درخت را   قبل از بارندگی انجام دهید.  از کودهای  پتاسیم یا کامپوزیت حاوی کلر استفاده نکنید زیرا درختان گردو شوری را دوست ندارند. برای افزایش چربی، پروتئین و مغز سفید  گردو از کودهای پایه سولفات پتاسیم استفاده کنید.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره