کود زعفران

کود زعفران

آخرین مقالات

کود شوک مخصوص  زعفران 

کود  شوک مخصوص زعفران  محصولی ویژه برای کوددهی و تحریک رشد زعفران است. این کود در بهبود رشد گیاه و تقویت فرآیندهای آنزیمی که باعث رشد ریشه زعفران،  عملکرد گل و رنگ کلاله می شود نقش دارد. کود شوک زعفران حاوی 24 درصد اسیدهای آمینه، 30 درصد مواد آلی، نیتروژن، پتاسیم و ریز مغذی های کلات است که آن را به محصولی منحصر به فرد برای زعفران تبدیل می کند.

کود زعفران

اوره و اسید هیومیک در زعفران موجب افزایش کیفیت آن می شود.

ترکیب اوره ، پتاس و اسید هیومیک به همراه آبیاری زیاد در ابتدای زمستان باعث باقی ماندن رطوبت در خاک می شود و از یخ زدگی خاک در سرمای شدید زمستان جلوگیری می کند. این امر باعث افزایش کیفیت زعفران می شود.  پس از آبیاری یخ آب و کود دهی پیش از کشت  و آماده سازی و تسطیح زمین بسیار موثر است  و در بهبود کیفیت زعفران موثر است.

میزان کود دهی زعفران

 معمولا کود دهی زعفران در دو مرحله انجام می شود، یک مرحله قبل از آبیاری اول و مرحله  دوم بعد از یخبندان زمستان می باشد.  زعفران محصولی چند ساله بوده و با کودهای آلی که به آرامی در زمین آزاد می‌شوند سازگاری  خوبی دارد. برای رشد  و باردهی زعفران ۴۰ تا ۸۰ درصد رشد آن  به کود مورد استفاده آن و ۲ و ۱۰ درصد به میزان آب مصرفی آن بستگی دارد.

در کشت  زعفران کود حیوانی نقش مهمی دارد.

از جمله کود‌های حیوانی  مورد استفاده  در زعفران کود‌های آلی گاوی و گوسفندی پوسیده و کودهای شیمیایی فسفردار، نیتروژن دار و دارای پتاسیم است. مقدار استفاده از کود شیمیایی در هر هکتار بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم است.البته تاثیر کود شیمیایی در کنار کود آلی و حیوانی  بر روی زعفران باعث تناژ بالای محصول خواهد شد.

کود زعفران شوک

میزان کود مخصوص زعفران شوک

یکی از بهترین کود‌های مورد استفاده گیاه زعفران کود زعفران شوک است که سبب می‌شود محصولی با کیفیت تر برداشت کنید.  کود شوک  را به میزان ۵ کیلوگرم در هر هکتار با ۱۰۰ لیتر آب مخلوط شده و سپس مصرف کنید، بعد کوددهی حتما آبیاری کنید  تا کود کاملاً جذب گیاه شود. کود‌های مایع  شوک به صورت زمینی نیز استفاده می‌شود و به راحتی می‌توانند با آب ترکیب شوند.

مزایای کود شوک مخصوص زعفران

افزایش  جوانه‌زنی گیاه

تحریک گیاه برای رشد بیشتر

ایجاد تعادل در تغذیه پیاز زعفران

افزایش میزان مقاومت پیاز زعفران نسبت به سرما

افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش‌های محیطی

افزایش تعداد کیفیت و وزن غده

رنگ بهتری به زعفران

افزایش کیفیت و کمیت محصول وگلدهی

کاهش میزان خسارت زعفران

افزایش عطر زعفران

زمان استفاده از کود شوک برای زعفران

از کودهای مایع  شوک می‌توان در فصل بهار و در اواخر تابستان و در پاییز به عنوان کود بهار سال بعد استفاده کرد. پس از پایان یخبندان زمستان می‌توانیم از ریز مغذی‌ها و اسیدهای آمینه و کودهای کامل پتاس و فسفر بالا به روش محلول پاشی نیزاستفاده کنید تا افزایش گلدهی و تقویت پیاز ریشه را به دنبال داشته‌باشد.

کود مخصوص زعفران به صورت محلول پاشی استفاده می شود.

کود مایع زعفران دارای فرمولاسیون خاصی از عناصر ماکرو و میکرو با توجه به نیازهای غذایی این گیاه می باشد و به عنوان یک مکمل غذایی عمومی استفاده می شود و باعث بهبود رشد این گیاه می شود. از این کود می توان به عنوان محلول پاشی و کود آبیاری در مراحل رشد استفاده کرد.

مزیت و فواید مصرف کود مخصوص زعفران به صورت محلول پاشی
بهبود و کیفیت رشد
افزایش تولید کلاله زعفران
افزایش تعداد و وزن پیازها

 نیتروژن یکی از مهمترین مواد مغذی  برای افزایش  عملکرد گل زعفران است

نیتروژن یکی از مهمترین مواد مغذی برای افزایش عملکرد گل زعفران است که می تواند در طول رشد از قسمت هوایی به قسمت های زیرزمینی گیاه منتقل شود . نیتروژن همچنین باعث افزایش  مولکول های کلروفیل بیشتر و فعالیت فتوسنتزی بالاتر می شود.  رشد رویشی و زایشی  زعفران را  افزایش می دهد. افزودن نیتروژن در 90 کیلوگرم در هکتار  عملکرد زعفران را 57.57 درصد و تولید گل  را تا 79.62 درصد افزایش می دهد. استفاده از 150 کیلوگرم اوره در هکتار یا مخلوطی از 2.5 لیتر کود زیستی در هکتار به عنوان نیتروکسین باعث بیشترین عملکرد زعفران می شود.

با توجه به اینکه زعفران جز ادویه های گرانبها می باشد و به طلای  سرخ معروف است، پس لازم است در کوددهی این محصول مراقبت های لازم انجام شود. کود مخصوص زعفران برند شوک تمام مواد مغذی مورد نیاز زعفران را تامین خواهد کرد. به علت نانو و مایع بودن جذب سریع دارد و به راحتیدر اختیار گیاه قرار می گیرد.شما کشاورزان عزیز می توانید در صورت هر گونه سوال در مورد نحوه و مقدار کوددهی محصول زعفران خود با کارشناسان ایرانکود به صورت کاملا رایگان مشاوره بگیرید و سفارش خود را با شماره درج شده در همین صفحه ثبت نمائید. کارشناسان ایرانکود به صورت بیست و چهار ساعته به صورت آنلاین در اختیار شما خواهند بود.

اشتراک گذاری