کود ضد شوری خاک

کودهای ضد شوری خاک

آخرین مقالات

 کود های ضد شوری خاک

کودهای ضد شوری خاک از پژمردگی  و ایجاد تنش خشکی در گیاهان  جلوگیری می کنند.  افزایش شوری، فشار اسمزی خاک را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود افزایش درصد املاح موجود در خاک تحت تاثیر شوری خاک تعادل تغذیه‌ای گیاه را کاهش می‌دهد و باعث اختلال در جذب برخی عناصر در حضور سدیم، منیزیم و کلر موجود در خاک خواهد شد.

راهکارهای تعدیل شوری در اراضی کشاورزی

آبشویی خاک: در این روش با استفاده از آبشویی کامل، نمک‌های اضافی محلول ایجاد شده در سطح کشت شسته شده و از خاک خارج می‌شوند.

آبیاری با فواصل کم: اگر تعداد آبیاری در واحد زمانی را افزایش دهیم، یا آبیاری را به صورت کرتی انجام دهیم، نه تنها از ایجاد پشته‌های نمک جلوگیری می‌شود بلکه غلظت شوری محلول در خاک کم شده و به تدریج خاک اصلاح می‌گردد.

کشت گیاهان مخصوص خاک شور: ضمن کاشت گیاهان مقاوم نسبت به شوری و سازگار با محیط‌های قلیایی می‌توان درصد زیادی از تنش‌ها را کنترل کرد.

کود ضد شوری خاک

کودهای گوگرد در کاهش غلظت نمک خاک موثر هستند.

کودهای گوگردی در کاهش  غلظت نمک  و PH موجود در خاک بسیار  موثر هستند.  با اضافه کردن کودهای گوگردی به خاک املاح موجود به‌ویژه کلسیم افزایش می یابد.   افزایش سدیم  موجود در خاک‌های شور جای خود را به کلسیم داده و پس از انجام آب شویی توسط کشاورز کلسیم به عمق زمین رفته و در اختیار ریشه برای رشد قرار می‌گیرد.

 کود سولفات کلسیم به اصلاح کننده خاک معروف است. 

 کود سولفات کلسیم به عنوان اصلاح کننده خاک معروف است، این کودها حاوی دو عنصر ریز مغذی ثانویه گوگرد و کلسیم هستند که  به کاهش شوری خاک کمک می‌کنند. به این صورت که عنصر کلسیم در واکنش با یون‌های سدیم  ترکیب شده وآنها را به کلسیم تبدیل می‌کند.کودهای سولفات کلسیم در کشاورزی به شکلهای  گچ کشاورزی یا ژیپس موجود است.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

گچ کشاورزی در خاک تولید کلسیم می کند.

گچ کشاورزی با انحلال جزیی در خاک کلسیم تولید می کند  و به سولفات سدیم محلول تبدیل می‌شود که اغلب با مقدار جزیی بارندگی و یا آبیاری از خاک خارج می‌شود. بهتر است که گچ  کشاورزی در عمق ۵۰ سانتی متری زمین قرار بگیرد تا با میزان بیشتری از سدیم تبادل شود.

کود هیومیک اسید از کودهای مهم در تعدیل شوری خاک هستند. 

کود هیومیک اسید یکی از کودهای مهم در تعدیل  شوری خاک است که با تجزیه ترکیبات آلی و اصلاح خاک‌های آلی و اضافه کردن کود سبز حاوی بقایای گیاهی و حیوانی موجب کاهش شوری خاک خواهند شد، به این صورت که با تجزیه نمک مازادِ خاک آن را به دو جزء کلرید و سدیم تبدیل کرده و درصد جذب سدیم را به ریشه و اندام‌های هوایی گیاه کاهش می‌دهد.

کود سولفات پتاسیم موجب کاهش PH خاک می شود. 

کود سولفات پتاسیم  منبع عناصر پتاسیم و گوگرد است و حلالیت  آنها در آب نسبت به سایر کودهای پتاسیمی  بیشتر بوده و درصد یون سولفات آن موجب کاهش PH  خاک می‌شود. پس اگر در اراضی شور با توجه به آزمایش خاک کمبود پتاسیم مشاهده شد، مصرف سولفات پتاسیم توصیه می‌شود، که  موجب اسیدی شدن خاک خواهد شد.

در مورد کودهای گوگرد بیشتر بدانیم 

کود آلی پیت مرغی منبع خوب سولفات پتاسیم است. 

کود پیت مرغی منبع خوب سولفات پتاسیم و سوپر فسفات تریبل و اوره است،  که از تجزیه پسماندهای گوشتی و فضولات ماکیان به صورت طبیعی ساخته شده  است.  سولفات پتاسیم و سوپر فسفات در آن به طور  موضعی موجب کاهش PH در زمینهای قلیایی می شود. همچنین باعث  حاصلخیزی و بهبود خواص فیزیولوژیک خاک و  کاهش چسبندگی در خاک‌های رسی و افزایش سرعت جذب آب در آن‌ها می‌شود.

کلام آخر : 

امروزه کشاورزان با مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و آبیاری محصولات با آب‌های شور و عدم تغذیه گیاه با کودهایی ارگانیک  و کشت یک نوع محصول بدون رعایت آیش و به صورت مکرر موجب عارضه‌ای به نام شوری خاک می‌شوند. شوری خاک موجبات تخریب خاک را فراهم می‌آورد و اثر مخربی بر محصولات دارد. از این رو  باید کشاورزان با استفاده از روش‌های طبیعی و کودهای مناسب٬ برای بهبود آن تلاش کنند. شما کشاورز عزیز می توانید جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ایرانکود در تماس باشید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید . جهت سفارش هم می توانید با شماره درج شده بالای صفحه در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری